
№4 (66) 2021

WWW.BAJ.BY

PERSECUTION OF MASS MEDIA 
AND JOURNALISTS IN 2021

RESTRICTIONS ON THE PRINT MEDIA ACTIVITIES  
(January – November 2021)

SPECIAL ISSUE

Part 3

MASS 
MEDIA
I N  B EL A R U S

E-NEWSLETTER

http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by


The general situation in the Belarusian media sector has critically 
aggravated since the day of Presidential election a year ago. Mass media 
and journalists have suffered from the unprecedented wave of repression. 
The Belarusian journalists were detained more than 500 times by the 
representatives of law-enforcement agencies after the election. More 
than 130 colleagues were sentenced to different terms of administrative 
arrest. 68 colleagues were attacked or wounded. Over 60 mass media 
representatives were prosecuted on criminal charges. As of October 3, 
2021, 29 of them were imprisoned or kept in temporary detention centers. 

Dozens of legal entities of media organizations have been liquidated or 
are in the process of liquidation. The information products of mass media, 
Web-sites, and bloggers have been broadly recognized as extremist with 
the consequent ban on their distribution by other actors in the media field.   

Around 140 searches and inspections have been conducted at the offices 
of the majority of independent national and regional media organizations 
as well as at the apartments of their employees. They were accompanied 
with the seizure of technical equipment, documents, and cash. 

The authorities have restricted access to more than 100 socio-political 
Web-sites and the Web-sites of media outlets. The majority of national 
and regional newspapers were forced to terminate their publishing 
in the print version. However, they continued to be published 
online. The supporting media organizations were persecuted, too.  
Thus, the authorities deprived over 270 NGOs of their legal status, 
including the Belarusian Association of Journalists and the Belarusian 
PEN Center, led by Noble Prize winner Sviatlana Aleksiyevich. 

The Press Club Belarus officeres suffered from repression as well. 
The non-for-profit organization was liquidated, too. 

The pressure on mass media and their employees continues and grows.

WWW.BAJ.BY

2

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


RESTRICTIONS  
ON THE PRINT MEDIA ACTIVITIES 
(January – November 2021) 

The Belarusian authorities continued to restrict the activity 
of independent print media, paying special attention to 
the mass media, reporting on socio-political issues. 

Thus, in 2020, the media outlets were deprived of the opportunity 
to print and distribute their print-runs. In 2021, these restrictions 
were supplemented with the pressure on the part of the police 
and public prosecution bodies as well as legal proceedings against 
the media outlets and their employees. Moreover, as a result of 
the adopted amendments to the Belarus Law ‘On Mass Media’, 
additional restrictions were introduced on the establishment, 
registration, and distribution of Belarusian and foreign media. 
Thus, e.g., the people, who have been recognized as members of 
the allegedly ‘extremist’ organizations, cannot become founders of 
mass media within five years since the moment of this recognition. 

Mass media production could be terminated by a court decision 
before the amendments to the law came into force.  However, 
presently, it can be done by the decision of the Ministry of 
Information, among other, grounded on two or more official 
written warnings of the Ministry to the respective media outlet.1 

Obstacles to the independent press printing and distribution 

Since the summer of 2020, the state-owned printing houses have 
refused to print the leading non-state newspapers ‘Narodnaya 

1	  https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=h10800427

WWW.BAJ.BY

3

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=h10800427
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Volya’, ‘Komsomolskaya Pravda in Belarus’, ‘Svobodnye Novosti Plus’, 
and ‘Belgazeta’.  ‘Narodnaya Volya’ and ‘Komsomolskaya Pravda 
in Belarus’ started publishing their circulations outside Belarus. 

However, the de-facto monopolist 
state-owned retail sales networks 
of press distributors ‘Belposhta’ 
and ‘Belsayuzdruk’ refused to 
sell the newspapers, despite the 
presence of existing contracts. 

The following media outlets 
terminated publication of their 
periodicals in the print version 
in 2021: ‘Brestskaya Gazeta’2, 
‘Leader-Press’ (Salihorsk)3, ‘Intex-
press’ newspaper (Baranavichy)4, 
‘Inform-progulka’ newspaper 
(Luninets)5, ‘Rehiyanalnaya gazeta’ 
(Maladziechna)6 and ‘Novy Chas’7. 
As a rule, this step was 
preceded by the refusal of 
‘Belsayuzdruk’ to distribute 

2	  https://baj.by/be/content/teper-oficialno-brestskaya-gazeta-ne-budet-vyhodit-na-
bumage
3	  https://baj.by/be/content/soligorskoe-izdanie-lider-press-vynuzhdenno-
prekrashchaet-rabotu-posle-28-let-deyatelnosti
4	  https://www.intex-press.by/2021/05/09/
shok-belorusskij-dom-pechati-otkazalsya-pechatat-gazetu-intex-press/
5	  https://baj.by/be/content/gazeta-inform-progulka-spynila-vyhad-u-drukavanym-
vyglyadze
6	  https://rh.by/2021/07/22/rg-prypynjaje-druk/
7	  https://baj.by/be/content/pryvatnaya-drukarnya-roll-prynt-bolsh-ne-budze-
drukavac-novy-chas

WWW.BAJ.BY

4

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/teper-oficialno-brestskaya-gazeta-ne-budet-vyhodit-na-bumage
https://baj.by/be/content/teper-oficialno-brestskaya-gazeta-ne-budet-vyhodit-na-bumage
https://baj.by/be/content/soligorskoe-izdanie-lider-press-vynuzhdenno-prekrashchaet-rabotu-posle-28-let-deyatelnosti
https://baj.by/be/content/soligorskoe-izdanie-lider-press-vynuzhdenno-prekrashchaet-rabotu-posle-28-let-deyatelnosti
https://www.intex-press.by/2021/05/09/shok-belorusskij-dom-pechati-otkazalsya-pechatat-gazetu-intex-press/
https://www.intex-press.by/2021/05/09/shok-belorusskij-dom-pechati-otkazalsya-pechatat-gazetu-intex-press/
https://baj.by/be/content/gazeta-inform-progulka-spynila-vyhad-u-drukavanym-vyglyadze
https://baj.by/be/content/gazeta-inform-progulka-spynila-vyhad-u-drukavanym-vyglyadze
https://rh.by/2021/07/22/rg-prypynjaje-druk/
https://baj.by/be/content/pryvatnaya-drukarnya-roll-prynt-bolsh-ne-budze-drukavac-novy-chas
https://baj.by/be/content/pryvatnaya-drukarnya-roll-prynt-bolsh-ne-budze-drukavac-novy-chas
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


the print media through its network and the exclusion of the 
print media from the ‘Belposhta’ subscription catalogues. 

‘Gazeta Slonimskaya’ and ‘Otdushina’ newspapers (Slonim, Hrodna 
region) couldn’t resume their publication after the suspension of 
activity, following a search and the seizure of technical equipment 
in November 2020. On May 24, 2021, the Ministry of Information 
included both newspapers into the Register of print mass media. 
However, the printing houses refused to print their circulations.8 

 ̂The ‘Narodnaya Volya’ newspaper tried repeatedly to arrange 
the printing of its issues in Russia, all in vain. The contracts 
were cancelled subject to intereference from the authorities.9 
‘Belposhta’ made use of this situation to sue ‘Narodnaya Volya’ for 
reimbursement of costs for the newspaper copies, which hadn’t 
been received since August 2020. The amount to be paid was 
pronounced by the Economic Court of Minsk at the end of October 
2021. It totaled 108,000 Belarusian rubles (over USD 42,000).10 

On December 1, 2021, it was reported that the OJSC ‘Brest Printing 
House’ refused to print the regional ‘Hantsavitski Chas’ newspaper.11

The magazines ‘Our History’, ‘Attention, Children!’, and 
‘Duda’ were deprived of the possibility of distribution 
through the state-owned sales networks.12 

8	  https://www.gs.by/2021/06/03/
grodnenskaya-tipografiya-ne-budet-pechatat-nezavisimuyu-gazetu-slonimskuyu/
9	  https://www.nv-online.info/2021/04/02/maskva-sarvala-drukavany-vypusk-narodnaj-
voli.html
10	 https://ej.by/news/sociaty/2021/10/28/bez-viny-vinovatye-belpochta-otsudila-u-
narodnoy-voli-100.html
11	 https://1reg.by/2021/12/01/brestskaya-tipografiya-soobshhila-ob-otkaze-pechatat-
gazetu-gancav-ck-chas-v-2022-godu/
12	 https://baj.by/be/content/zhurnaly-nasha-gistoryya-ascyarozhna-dzeci-i-dudu-
vykidyvayut-iz-podpisnogo-kataloga

WWW.BAJ.BY

5

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://www.gs.by/2021/06/03/grodnenskaya-tipografiya-ne-budet-pechatat-nezavisimuyu-gazetu-slonimskuyu/
https://www.gs.by/2021/06/03/grodnenskaya-tipografiya-ne-budet-pechatat-nezavisimuyu-gazetu-slonimskuyu/
https://www.nv-online.info/2021/04/02/maskva-sarvala-drukavany-vypusk-narodnaj-voli.html
https://www.nv-online.info/2021/04/02/maskva-sarvala-drukavany-vypusk-narodnaj-voli.html
https://ej.by/news/sociaty/2021/10/28/bez-viny-vinovatye-belpochta-otsudila-u-narodnoy-voli-100.html
https://ej.by/news/sociaty/2021/10/28/bez-viny-vinovatye-belpochta-otsudila-u-narodnoy-voli-100.html
https://1reg.by/2021/12/01/brestskaya-tipografiya-soobshhila-ob-otkaze-pechatat-gazetu-gancav-ck-chas-v-2022-godu/
https://1reg.by/2021/12/01/brestskaya-tipografiya-soobshhila-ob-otkaze-pechatat-gazetu-gancav-ck-chas-v-2022-godu/
https://baj.by/be/content/zhurnaly-nasha-gistoryya-ascyarozhna-dzeci-i-dudu-vykidyvayut-iz-podpisnogo-kataloga
https://baj.by/be/content/zhurnaly-nasha-gistoryya-ascyarozhna-dzeci-i-dudu-vykidyvayut-iz-podpisnogo-kataloga
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Having lost the possibility to publish the print versions of 
newspapers, most media outlets continued their activity online. 

The ‘Leader-Press’ newspaper was published in Salihorsk 
(Minsk region) during 28 years. The media outlet terminated 
its activity on October 1, 2021. A range of searches was 
conducted at the editorial office and at the owners’ apartments 
in the summer of 2021. The editorial addressed the newspaper 
readers as follows: ‘It looks like any material that truthfully 
covers the events in the region or in the country can be 
declared extremist with all the ensuing consequences. In this 
situation, we cannot put our employees at risk. Therefore, we 
are forced to terminate the activity of our media outlet.’13 

The publication of ‘Verasen’ literary magazine was terminated 
within the period under review, since its founder - ‘The Belarusian 
Language Society’ was deprived of official registration.14

13	 https://baj.by/be/content/soligorskoe-izdanie-lider-press-vynuzhdenno-
prekrashchaet-rabotu-posle-28-let-deyatelnosti
14	 https://baj.by/be/content/spyniusya-vyhad-litaraturnaga-chasopisa-verasen

WWW.BAJ.BY

6

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/soligorskoe-izdanie-lider-press-vynuzhdenno-prekrashchaet-rabotu-posle-28-let-deyatelnosti
https://baj.by/be/content/soligorskoe-izdanie-lider-press-vynuzhdenno-prekrashchaet-rabotu-posle-28-let-deyatelnosti
https://baj.by/be/content/spyniusya-vyhad-litaraturnaga-chasopisa-verasen
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Persecution of distributors  
of unregistered periodical editions

The termination of independent print media publishing 
was accompanied by the emergence of unregistered 
publications, produced by activists, and mainly containing 
reprints of materials from independent news Web-sites. 

The people involved in distributing such newspapers were 
prosecuted and punished with 
fines in January – March 2021. 

Thus, Yury Laktsiyonau was fined 
638 Belarusian rubles for distributing 
the copies of a small circulation 
newspaper ‘Grodnenskoye Vremia’ 
(‘Hrodna Time’) in Hrodna on 
February 1, 2021. The periodical 
was distributed free of charge 
in the mailboxes. (16 issues of 
‘Grodnenskoye Vremia’ have been 
published since August 2020.)15 

Eight distributors were detained 
in Mahilou in January – February 

2021. All of them were engaged in production and distribution of 
‘Mogilevskye vesti’ unregistered newspaper. 2,000 copies of this 
newspaper were seized from one of the press distributors Aleh 
Pakhyly.16 Most of the detained press distributors were fined. 

15	 
https://baj.by/be/content/grodzenca-ashtrafavali-za-raspausyud-nezaregistravanay-

gazety-grodnenskoe-vremya
16	 https://baj.by/be/content/u-magilyove-raspausyudnika-nezaregistravanay-gazety-
ashtrafavali-na-35-bazavyh-velichyn

WWW.BAJ.BY

7

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/grodzenca-ashtrafavali-za-raspausyud-nezaregistravanay-gazety-grodnenskoe-vremya
https://baj.by/be/content/grodzenca-ashtrafavali-za-raspausyud-nezaregistravanay-gazety-grodnenskoe-vremya
https://baj.by/be/content/u-magilyove-raspausyudnika-nezaregistravanay-gazety-ashtrafavali-na-35-bazavyh-velichyn
https://baj.by/be/content/u-magilyove-raspausyudnika-nezaregistravanay-gazety-ashtrafavali-na-35-bazavyh-velichyn
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Dzmitry Shashkou was detained while transporting 4,000 copies of 
this newspaper on February 11, 2021. He was sentenced to 10 days 
of administrative arrest, allegedly, for disobedience to the police, 

and fined 1,450 Belarusian rubles.17 

Tatsiana Yukho was detained and 
fined for distributing the ‘Vitsiebsky 
Vesnik’ unregistered periodical edition 
in Vitsiebsk on February 10, 2021. 
The police seized 500 copies of the 
digest at her private apartment.18 

Reportedly, two residents of Minsk 
district were detained in March 
2021. 15,000 copies of ‘protest 

newspapers’ were found in the private car of one of them, who 
was active as the Web-administrator of ‘Atolina’ Telegram channel. 
According to the Legal Investigation Committee, the second 
detainee was the director of a private printing house, dealing 
with production of advertising materials. The officials accused 
the detainee of producing more than 21,000 copies of ‘radical’ 
newspapers as well as more than 10,000 copies of leaflets to 
be disseminated in the city of Minsk and on the territories of 
Mahilou, Minsk, Homiel, and Hrodna regions. Following the legal 
investigation, the people’s activity on production and distribution 
of information materials was recognized as criminal in line of article 
361 of Belarus Criminal Code (‘calls for actions, aimed at causing 
harm to the national security of the Republic of Belarus’).19

17	 https://baj.by/be/content/raspausyudnika-nezaregistravanay-gazety-mogilevskie-
vesti-pakarali-shtrafam-u-1450-rublyou
18	 https://baj.by/be/content/raspausyudnicu-vitebskogo-vestnika-ashtrafavali-pavodle-
art-229-kaap
19	 https://sk.gov.by/ru/news-usk-gminsk-ru/view/v-minske-vladelets-tipografii-i-
administrator-destruktivnogo-telegram-kanala-predstanut-pered-sudom-10709 

WWW.BAJ.BY

8

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/raspausyudnika-nezaregistravanay-gazety-mogilevskie-vesti-pakarali-shtrafam-u-1450-rublyou
https://baj.by/be/content/raspausyudnika-nezaregistravanay-gazety-mogilevskie-vesti-pakarali-shtrafam-u-1450-rublyou
https://baj.by/be/content/raspausyudnicu-vitebskogo-vestnika-ashtrafavali-pavodle-art-229-kaap
https://baj.by/be/content/raspausyudnicu-vitebskogo-vestnika-ashtrafavali-pavodle-art-229-kaap
https://sk.gov.by/ru/news-usk-gminsk-ru/view/v-minske-vladelets-tipografii-i-administrator-destruktivnogo-telegram-kanala-predstanut-pered-sudom-10709
https://sk.gov.by/ru/news-usk-gminsk-ru/view/v-minske-vladelets-tipografii-i-administrator-destruktivnogo-telegram-kanala-predstanut-pered-sudom-10709
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Repressions against the print press 
representatives 

The employees of 
independent print 
media were subjected 
to pressure from the 
governmental authorities, 
the police, and the public 
prosecution bodies. 

Thus, on March 24, 
2021, Piotr Huzayeuski, 
the Editor-in-chief of 
‘Hantsavitski Chas’ 
independent regional 

newspaper and two correspondents Siarhei Bahrou and Aliaksandr 
Pazniak were summoned to the Public Prosecutor’s office, where 
official warnings were pronounced to Bahrou and Pazniak.20

The ‘Novy Chas’ newspaper received a warning from the Ministry 
of Information on March 25, 2021. It was issued for publishing four 
articles that allegedly contained information that ‘contributed to 
causing harm to the national interests of the Republic of Belarus.’21 

The Prosecutor General’s office issued another warning to the 
newspaper Editor-in-chief in May 2021. It was presented in 
connection to the fact that the authors of some publications 
‘used certain expressions and phrases that contributed to 

20	 https://baj.by/be/content/zhurnalistau-gazety-gancavicki-chas-vyklikali-u-
prakuraturu-taksama-uruchyli-pozvy-u-raus
21	 https://baj.by/ru/content/novy-chas-poluchil-preduprezhdenie-ot-mininformacii-za-
chetyre-stati

WWW.BAJ.BY

9

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/zhurnalistau-gazety-gancavicki-chas-vyklikali-u-prakuraturu-taksama-uruchyli-pozvy-u-raus
https://baj.by/be/content/zhurnalistau-gazety-gancavicki-chas-vyklikali-u-prakuraturu-taksama-uruchyli-pozvy-u-raus
https://baj.by/ru/content/novy-chas-poluchil-preduprezhdenie-ot-mininformacii-za-chetyre-stati
https://baj.by/ru/content/novy-chas-poluchil-preduprezhdenie-ot-mininformacii-za-chetyre-stati
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


the heightening of tension in society as well as incitement 
of hatred and enmity against governmental officials and 
law enforcement officers as separate social groups.’22 

The ‘Intex-press’ regional newspaper from Baranavichy (Brest 
region) suffered from persecution for publishing an interview 
with Sviatlana Tsikhanouskaya on April 14, 2021. The newspaper 
Editor-in-chief Uladzimir Yanukevich received a warning from 
the Public Prosecutor’s office on the following day.23 Then, 
he was fined the maximum possible sum for ‘violating the 
mass media legislation’ – 580 Belarusian rubles (approx. USD 
240).24 In addition, the ‘Intex-press’ Publishing house was fined 
4,350 Belarusian rubles (approx. USD 1,780) later on.25 

Following the claim, filed by the Public prosecutor’s office, the 
published interview with Sviatlana Tsikhanouskaya and its video 
recording were officially recognized as extremist materials.26

Another series of searches was conducted at the editorial offices 
of independent media and journalists’ private apartments in July 
2021. They were accompanied with interrogations and seizure 
of technical equipment. Consequently, a number of regional 
newspapers ceized to be published in the printed form.27

22	 https://prokuratura.gov.by/ru/media/novosti/zashchita-sotsialnykh-prav-grazhdan/
v-inykh-sferakh/genprokuratura-redaktoru-gazety-novy-chas-obyavleno-ofitsialnoe-
preduprezhdenie-o-nedopustimosti-nar/
23	 https://baj.by/be/content/glavnomu-redaktoru-intex-press-vynesli-preduprezhdenie-
za-intervyu-s-tihanovskoy
24	 https://baj.by/be/content/glavreda-intex-press-nakazali-maksimalnym-shtrafom-za-
intervyu-s-tihanovskoy
25	 https://baj.by/be/content/baranovichskaya-gazeta-intex-press-poluchila-eshche-
odin-shtraf-za-ekstremistskoe-intervyu-s
26	 https://prokuratura.gov.by/ru/media/novosti/zashchita-sotsialnykh-prav-grazhdan/v-
inykh-sferakh/po-isku-baranovichskoy-mezhrayprokuratury-opublikovannoe-v-gazete-
intex-press-intervyu-so-svetlanoy-/
27	 https://baj.by/ru/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2021-godze

WWW.BAJ.BY

10

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://prokuratura.gov.by/ru/media/novosti/zashchita-sotsialnykh-prav-grazhdan/v-inykh-sferakh/genprokuratura-redaktoru-gazety-novy-chas-obyavleno-ofitsialnoe-preduprezhdenie-o-nedopustimosti-nar/
https://prokuratura.gov.by/ru/media/novosti/zashchita-sotsialnykh-prav-grazhdan/v-inykh-sferakh/genprokuratura-redaktoru-gazety-novy-chas-obyavleno-ofitsialnoe-preduprezhdenie-o-nedopustimosti-nar/
https://prokuratura.gov.by/ru/media/novosti/zashchita-sotsialnykh-prav-grazhdan/v-inykh-sferakh/genprokuratura-redaktoru-gazety-novy-chas-obyavleno-ofitsialnoe-preduprezhdenie-o-nedopustimosti-nar/
https://baj.by/be/content/glavnomu-redaktoru-intex-press-vynesli-preduprezhdenie-za-intervyu-s-tihanovskoy
https://baj.by/be/content/glavnomu-redaktoru-intex-press-vynesli-preduprezhdenie-za-intervyu-s-tihanovskoy
https://baj.by/be/content/glavreda-intex-press-nakazali-maksimalnym-shtrafom-za-intervyu-s-tihanovskoy
https://baj.by/be/content/glavreda-intex-press-nakazali-maksimalnym-shtrafom-za-intervyu-s-tihanovskoy
https://baj.by/be/content/baranovichskaya-gazeta-intex-press-poluchila-eshche-odin-shtraf-za-ekstremistskoe-intervyu-s
https://baj.by/be/content/baranovichskaya-gazeta-intex-press-poluchila-eshche-odin-shtraf-za-ekstremistskoe-intervyu-s
https://prokuratura.gov.by/ru/media/novosti/zashchita-sotsialnykh-prav-grazhdan/v-inykh-sferakh/po-isku-baranovichskoy-mezhrayprokuratury-opublikovannoe-v-gazete-intex-press-intervyu-so-svetlanoy-/
https://prokuratura.gov.by/ru/media/novosti/zashchita-sotsialnykh-prav-grazhdan/v-inykh-sferakh/po-isku-baranovichskoy-mezhrayprokuratury-opublikovannoe-v-gazete-intex-press-intervyu-so-svetlanoy-/
https://prokuratura.gov.by/ru/media/novosti/zashchita-sotsialnykh-prav-grazhdan/v-inykh-sferakh/po-isku-baranovichskoy-mezhrayprokuratury-opublikovannoe-v-gazete-intex-press-intervyu-so-svetlanoy-/
https://baj.by/ru/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2021-godze
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


A series of searches took place at the ‘Novy Chas’ editorial office as well 
as at the newspaper employees’ private apartments in October 2021.28 

Henadzi Mazheyka, a journalist of ‘Komsomolskaya pravda in Belarus’ 
was detained by special services in Moscow and deported to Minsk 
on October 1, 2021. The detention was reasoned by the publication 

of his article on the www.
kp.by Web-site in the evening 
of September 28, 2021. 
The publication contained 
a former classmate’s 
positive remark about the 
IT specialist Andrei Zeltser, 
who participated in a tragic 
incident that cost lives to a 

KGB officer and Zeltser. Although the editorial deleted the text in 
a couple of minutes after its publication online, the Web-site www.
kp.by was blocked for access on decision of Ministry of Information of 
Belarus on the following day. Allegedly, the publication ‘contributed 
to forming the sources of threats to the national security’.

Henadzi Mazheyka was taken into custody. He was 
presented charges under two articles of the Criminal 
Code of Belarus – article 130 (‘inciting racial, national, 
religious or other social hostility or hatred’) and article 
369 (‘insulting a government official’). Consequently, the 
Russian office of ‘Komsomolskaya Pravda’ decided to close its 
representative office CJSC ‘BelKP-PRESS’ that had published the 
‘Komsomolskaya Pravda in Belarus’ newspaper since 1994.29

28	 https://baj.by/be/content/adbyusya-vobshuk-doma-u-fatografa-dzmitryya-
dzmitryeva
https://baj.by/ru/content/siloviki-prishli-v-novyy-chas-posle-obyskov-i-doprosov-
redaktorov-otpustili
29	 https://baj.by/ru/content/gennadiyu-mozheyko-zhurnalistu-kp-v-belarusi-predyavili-
obvinenie-po-ugolovnym-statyam

WWW.BAJ.BY

11

№4 (66) 2021

MASS 
MEDIA

I N  B EL ARUS

E-NEWSLETTER

https://baj.by/be/content/adbyusya-vobshuk-doma-u-fatografa-dzmitryya-dzmitryeva
https://baj.by/be/content/adbyusya-vobshuk-doma-u-fatografa-dzmitryya-dzmitryeva
https://baj.by/ru/content/siloviki-prishli-v-novyy-chas-posle-obyskov-i-doprosov-redaktorov-otpustili
https://baj.by/ru/content/siloviki-prishli-v-novyy-chas-posle-obyskov-i-doprosov-redaktorov-otpustili
https://baj.by/ru/content/gennadiyu-mozheyko-zhurnalistu-kp-v-belarusi-predyavili-obvinenie-po-ugolovnym-statyam
https://baj.by/ru/content/gennadiyu-mozheyko-zhurnalistu-kp-v-belarusi-predyavili-obvinenie-po-ugolovnym-statyam
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


WWW.BAJ.BY

2021

The contents of this 
publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to 
the Belarussian Association 
of Journalists,  
when using the 
E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS 
materials.

Contact: 
Mr. Andrei Bastunets

E-mail: press@baj.by  
Web: www.baj.by

THE BELARUSIAN  
ASSOCIATION  

OF JOURNALISTS

http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by

