
www.baj.by

© Brett Sayles, pexels.com

 СМІ
Ў БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70),  
жнівень–кастрычнік  

2022

http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by


ЗМЕСТ:

Кантэкст  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 3 	

Уголовное преследование  
журналистов  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 4

Ціск на журналістаў  
і медыя .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 9

Ужыванне  
антыэкстрэмісцкага заканадаўства  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 11

Абмежаванне доступу  
да інфармацыі  . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 14

Падзеі ў дзяржаўным  
медыясектары  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 17

www.baj.by

2

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Беларускіх журналістаў па-ранейшаму пераследавалі 
за прафесійную дзейнасць; скарачалася прастора 
для функцыянавання незалежных СМІ. 

• �32 медыяпрацаўнікі знаходзіліся ў 
зняволенні на канец кастрычніка. 

• �Было вынесена 9 прысудаў па крымінальных справах 
– журналісты атрымалі тэрміны пазбаўлення 
волі ад 3 да 14 гадоў. Новыя крымінальныя справы 
распачатыя ў дачыненні да пяці журналістаў.

• �Журналісты зазналі затрыманні, прыцягненне да 
адміністрацыйнай адказнасці і іншыя віды ціску.

• �Антыэкстрэмісцкае заканадаўства, як і раней, з’яўлялася 
зброяй барацьбы з незалежнай прэсай – перш за ўсё як 
нагода для блакіроўкі доступу да анлайн-СМІ і прыцягнення 
да адказнасці за распаўсюд інфармацыі. Першая 
крымінальная справа па новым артыкуле Крымінальнага 
кодэкса 130-2 (адмаўленне генацыду беларускага народа) 
была распачатая ў сувязі з публікацыямі ў незалежных СМІ.

• �У выніку палітыкі ўладаў працягвалася скарачэнне 
незалежных крыніцаў інфармацыі ўнутры Беларусі 
– яны вымушана спынялі сваю дзейнасць.

• �Дзейнічае цэнзура ў дачыненні да публікацыяў 
СМІ, уключаючы дзяржаўныя. 

www.baj.by

3

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Крымінальны пераслед 
журналістаў 

3 жніўня Гомельскі 
абласны суд прысудзіў 
журналістцы польскага 
тэлебачання, былой 
супрацоўніцы 
тэлеканала «Белсат» 
Ірыне Слаўнікавай пяць 
гадоў пазбаўлення волі 
па двух крымінальных 
артыкулах: па частцы 
1 артыкула 342 
(арганізацыя групавых 
дзеянняў, якія груба 
парушаюць грамадскі 

парадак, альбо актыўны ўдзел у іх) і частцы 1 артыкула 361-1 
(стварэнне экстрэмісцкага фарміравання ці ўдзел у ім)1. 

6 верасня Брэсцкі абласны суд прызнаў экс-журналістку 
БелТА Іну Можчанка вінаватай у абразе прадстаўніка 
ўлады (артыкул 369 Крымінальнага кодэкса) і распальванні 
сацыяльнай варожасці (частка 1 артыкула 130 Крымінальнага 
кодэкса) і прысудзіў ёй тры гады калоніі строгага рэжыму з 
адбываннем пакарання на агульным рэжыме. Іна Можчанка 
была затрыманая ў верасні 2021 года ў сувязі з яе негатыўным 
выказваннем пра загінулага супрацоўніка КДБ у сацсетках2. 

1	  �https://baj.by/be/content/iryne-slaunikavay-pryznachyli-5-gadou-znyavolennya
2	  �https://spring96.org/be/news/108974

www.baj.by

4

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://baj.by/be/content/iryne-slaunikavay-pryznachyli-5-gadou-znyavolennya
https://spring96.org/be/news/108974
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


14 верасня журналіста-расследавальніка Дзяніса Івашына 
асудзілі ў закрытым працэсе па двух артыкулах: 365 
(умяшальніцтва ў дзейнасць супрацоўніка органаў унутраных 
спраў) і 356 (частка 1) (дзяржаўная здрада). Камітэт дзяржаўнай 
бяспекі абвінаваціў журналіста ў супрацоўніцтве з украінскай 
выведкай – украінскімі дыпламатамі. Ён быў асуджаны 
на 13 гадоў і 1 месяц пазбаўлення волі і аштрафаваны на 
4800 рублёў. Ён таксама павінен выплаціць кампенсацыю 
дзевяці пацярпелым у памеры 2000 рублёў кожнаму. 
Хто гэтыя пацярпелыя, грамадскасці невядома. Увогуле 
журналіст павінен заплаціць больш за 9000 долараў3. 

28 верасня Мінскі гарадскі суд агучыў прысуд па справе экс-
журналісткі Белтэлерадыёкампаніі, лаўрэаткі дзяржаўных 
прэміяў за дасягненні ў прафесіі Ксеніі Луцкіной – восем 
гадоў пазбаўлення волі. Яна была затрыманая 22 снежня 
2020 года, у адзін дзень з супрацоўнікамі беларускага «Прэс-
клуба». Першапачаткова іх усіх абвінавачвалі ў нявыплаце 
падаткаў, а пасля таго, як справу «Прэс-клуба» зачынілі 
і выпусцілі ўсіх яго фігурантаў, якія напісалі прашэнне 
пра памілаванне, Луцкіной было прад’яўленае новае 
абвінавачанне – змова з мэтай захопу дзяржаўнай улады 
неканстытуцыйным шляхам (артыкул 357 Крымінальнага 
кодэкса), матываванае тым, што яна «ўзначаліла групу 
інфармацыйнага забеспячэння і супрацьдзеяння дзяржаўным 
СМІ» ў Каардынацыйнай радзе беларускай апазіцыі4. 

6 кастрычніка, пасля чатырох месяцаў слуханняў у закрытым 
рэжыме, завяршыўся суд па справе БелаПАН (незалежнага 

3	  �https://news.zerkalo.io/economics/11593.html
https://baj.by/ru/content/zhurnalistu-denisu-ivashinu-dali-13-let-kolonii-ego-
obvinyali-v-gosizmene

4	  �https://baj.by/be/content/palitznyavolenuyu-zhurnalistku-kseniyu-luckinu-asudzili-
na-8-gadou-kalonii

www.baj.by

5

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://news.zerkalo.io/economics/11593.html
https://baj.by/ru/content/zhurnalistu-denisu-ivashinu-dali-13-let-kolonii-ego-obvinyali-v-gosizmene
https://baj.by/ru/content/zhurnalistu-denisu-ivashinu-dali-13-let-kolonii-ego-obvinyali-v-gosizmene
https://baj.by/be/content/palitznyavolenuyu-zhurnalistku-kseniyu-luckinu-asudzili-na-8-gadou-kalonii
https://baj.by/be/content/palitznyavolenuyu-zhurnalistku-kseniyu-luckinu-asudzili-na-8-gadou-kalonii
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


інфармацыйнага 
агенцтва, якое 
было разгромлена 
сілавікамі ўлетку 
2021 года і 
пазней прызнана 
«экстрэмісцкім 
фарміраваннем»). 
Медыяменеджару 
Андрэю Аляксандраву 
прызначылі 14 
гадоў калоніі, 
яго жонцы Ірыне 
Злобінай – 9 гадоў, 
былому дырэктару 
агенцтва БелаПАН 

Дзмітрыю Наважылаву – 6 гадоў, галоўнаму рэдактару 
і дырэктару БелаПАН Ірыне Леўшынай – 4 гады:

Андрэя Аляксандрава і Ірыну Злобіну абвінавачвалі 
па частцы 2 артыкула 342 Крымінальнага кодэкса 
ў падрыхтоўцы «не менш за 260 асобаў для ўдзелу ў 
групавых дзеяннях, якія груба парушаюць грамадскі 
парадак» (так следства трактавала аплату імі 
штрафаў, рахункаў за паслугі адваката і да т.п. для 
людзей, якія ўдзельнічалі ў поствыбарных пратэстах); 

іх жа абвінавацілі па частцы 1 артыкула 356 Крымінальнага 
кодэкса (здрада дзяржаве) за садзейнічанне фонду 
ByHelp у дзейнасці, «накіраванай на прычыненне шкоды 
нацыянальнай бяспецы Рэспублікі Беларусь»;

Андрэя Аляксандрава, Дзмітрыя Наважылава і Ірыну 
Леўшыну абвінавацілі ў стварэнні экстрэмісцкага 
фарміравання з ліку працаўнікоў БелаПАН і іншых асобаў, 

www.baj.by

6

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


а таксама ў кіраўніцтве такім фарміраваннем па 
частцы 1 артыкула 361-1 Крымінальнага кодэкса;

Андрэя Аляксандрава і Дзмітрыя Наважылава – ва 
ўхіленні ад выплаты падаткаў БелаПАН па частцы 
2 артыкула 243 Крымінальнага кодэкса (у Следчым 
камітэце заяўлялі, што супрацоўнікі БелаПАН 
нібыта ўхіліліся ад выплаты падаткаў на 449 
тысячаў рублёй за шэсць гадоў і атрымалі 
схаванае фінансаванне ад замежных арганізацыяў 
на суму ў 1,6 млн долараў з 2014 года)5.

Мінскі гарадскі суд 26 кастрычніка агучыў прысуд галоўнаму 
рэдактару анлайн-выдання «Штодзённік», журналісту-
расследавальніку Сяргею Сацуку. Ён быў асуджаны да васьмі 
гадоў пазбаўлення волі ў калоніі ўзмоцненага рэжыму, бо 
быў прызнаны вінаватым у атрыманні хабару ў буйным 
памеры (частка 2 артыкула 430 Крымінальнага кодэкса), 
перавышэнні службовых паўнамоцтваў (артыкул 426), а таксама 
ў распальванні сацыяльнай варожасці (артыкул 130)6. 

27 кастрычніка ў Мінскім гарадскім судзе журналіст Алесь 
Любянчук, які раней супрацоўнічаў з тэлеканалам «Белсат», 
быў прызнаны вінаватым па артыкуле 361-1 Крымінальнага 
кодэкса (стварэнне экстрэмісцкага фарміравання ці 
ўдзел у ім) і асуджаны да 3 гадоў пазбаўлення волі7. 

5	  �https://baj.by/ru/content/ot-chetyreh-do-14-let-kolonii-v-minske-oglasili-prigovor-
po-delu-belapan

6	  �https://baj.by/ru/content/zhurnalista-sergeya-sacuka-prigovorili-k-vosmi-godam-
kolonii-usilennogo-rezhima

7	  �https://baj.by/ru/content/zhurnalista-alesya-lyubenchuka-prigovorili-k-3-godam-
lisheniya-svobody 

www.baj.by

7

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://baj.by/ru/content/ot-chetyreh-do-14-let-kolonii-v-minske-oglasili-prigovor-po-delu-belapan
https://baj.by/ru/content/ot-chetyreh-do-14-let-kolonii-v-minske-oglasili-prigovor-po-delu-belapan
https://baj.by/ru/content/zhurnalista-sergeya-sacuka-prigovorili-k-vosmi-godam-kolonii-usilennogo-rezhima
https://baj.by/ru/content/zhurnalista-sergeya-sacuka-prigovorili-k-vosmi-godam-kolonii-usilennogo-rezhima
https://baj.by/ru/content/zhurnalista-alesya-lyubenchuka-prigovorili-k-3-godam-lisheniya-svobody
https://baj.by/ru/content/zhurnalista-alesya-lyubenchuka-prigovorili-k-3-godam-lisheniya-svobody
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Працягваўся крымінальны пераслед журналістаў – 
заведзены новыя крымінальныя справы.

Іван Мураўёў, журналіст, аператар і фатограф, быў затрыманы 
29 жніўня ў Мінску супрацоўнікамі Следчага камітэта, 
пасле чаго яму было прад’яўленае абвінавачанне па 
частцы 3 артыкула 361-1 Крымінальнага кодэкса (удзел у 
экстрэмісцкім фарміраванні). Журналіст знаходзіцца ў СІЗА8. 

14 верасня ў Гомелі быў затрыманы журналіст Яўген Меркіс. 
Першапачаткова паведамлялася, што ягоная справа датычыцца 

нібыта заклікаў да санкцый. 
Пазней стала вядома, што 
журналісту прад’яўленае 
абвінавачанне па артыкуле 
361-4 Крымінальнага 
кодэкса (садзейнічанне 
экстрэмісцкай дзейнасці)9. 

Журналістам-супругам 
Аляксандру Лычаўку і 
Сняжане Інанец, затрыманым 
6 кастрычніка, былі 
прад’яўленыя абвінавачанні па 
артыкуле 342 Крымінальнага 
кодэкса (арганізацыя і 

падрыхтоўка дзеянняў, якія груба парушаюць грамадскі парадак, 
альбо актыўны ўдзел у іх) у сувязі з удзелам у акцыях пратэсту ў 
2020 годзе і падпіскай на «дэструктыўныя» Тelegram-каналы10. 

8	  �https://prisoners.spring96.org/ru/person/ivan-murauiou
9	  �https://www.svaboda.org/a/32035665.html
10	 �https://mediazona.by/news/2022/10/07/journalists

https://baj.by/en/content/police-affiliated-telegram-channel-published-video-
detained-journalists-aliaksandr-lychauka

www.baj.by

8

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://prisoners.spring96.org/ru/person/ivan-murauiou
https://www.svaboda.org/a/32035665.html
https://mediazona.by/news/2022/10/07/journalists
https://baj.by/en/content/police-affiliated-telegram-channel-published-video-detained-journalists-aliaksandr-lychauka
https://baj.by/en/content/police-affiliated-telegram-channel-published-video-detained-journalists-aliaksandr-lychauka
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Супраць Дзмітрыя Семчанкі, былога супрацоўніка АНТ, завялі 
крымінальную справу аб распальванні варожасці (частка 1 
артыкула 130 Крымінальнага кодэкса). 16 верасня ён быў 
затрыманы і двойчы асуджаны да адміністрацыйнага арышту, 
пасля чаго яму было прад’яўленае абвінавачанне. У жніўні 2020 
года Семчанка звольніўся з тэлеканала АНТ, дзе ўзначальваў 
прэзідэнцкі пул журналістаў, у знак пратэсту супраць гвалту11.

У жніўні журналісту і актывісту Саюза палякаў Анджэю 
Пачобуту прад’явілі новае абвінавачанне, акрамя 
першапачатковага абвінавачання ў «распальванні варожасці» 
(артыкул 130 Крымінальнага кодэкса). Яму дадаткова 
інкрымінавалі «заклікі да абмежавальных мераў (санкцый), 
накіраваных на прычыненне шкоды нацыянальнай 
бяспецы» (артыкул 361 Крымінальнага кодэкса)12. 

Ціск на журналістаў і медыя

За тры месяцы БАЖ зафіксаваў 13 затрыманняў і 12 вобшукаў, 
якія закранулі журналістаў; 8 разоў журналістаў асуджалі да 
адміністрацыйных арыштаў і адзін раз да штрафу. Акрамя таго, 
прадстаўнікі сілавых ведамстваў выклікалі журналістаў для 
апытання, наведвалі дамы журналістаў, якія з’ехалі з Беларусі13.

11	 �https://mediazona.by/news/2022/10/26/crimesemchenko
12	 �https://baj.by/ru/content/andzheyu-pochobutu-predyavili-obvinenie-v-prizyvah-k-

sankciyam-ili-inym-deystviyam
13	 �https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2022-godze-tablica-spis-

znyavolenyh

www.baj.by

9

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://mediazona.by/news/2022/10/26/crimesemchenko
https://baj.by/ru/content/andzheyu-pochobutu-predyavili-obvinenie-v-prizyvah-k-sankciyam-ili-inym-deystviyam
https://baj.by/ru/content/andzheyu-pochobutu-predyavili-obvinenie-v-prizyvah-k-sankciyam-ili-inym-deystviyam
https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2022-godze-tablica-spis-znyavolenyh
https://baj.by/be/analytics/represii-suprac-zhurnalistau-u-2022-godze-tablica-spis-znyavolenyh
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


23 жніўня рэдактар сайта «Народныя навіны Віцебска» 
Сяргей Серабро быў выкліканы ў Віцебскі абласны аддзел 
ГУБАЗіК (Галоўнае ўпраўленне па барацьбе з арганізаванай 
злачыннасцю і карупцыяй Міністэрства ўнутраных 
спраў), дзе на працягу гадзіны яго апытвалі, а затым 
узялі пісьмовыя тлумачэнні наконт асвятлення пратэсных 
шэсцяў пасля прэзідэнцкіх выбараў у 2020 годзе14.

Масіраваны пераслед зазнала незалежнае інтэрнэт-выданне 
«Бабруйскі кур’ер» і яго галоўны рэдактар Анатоль Санаценка. 
У сярэдзіне верасня ён быў затрыманы і двойчы асуджаны да 
адміністрацыйнага арышту. У яго і яго калегаў прайшлі вобшукі 
і была канфіскаваная тэхніка. 19 верасня быў заблакаваны сайт 

«Бабруйскаго кур’ера», 
а 26 верасня суд 
Бабруйскага раёна 
і горада Бабруйска 
прызнаў ягоны кантэнт 
«экстрэмісцкімі 
матэрыяламі». 
6 кастрычніка ў 
Telegram-канале 
мясцовага дзяржаўнага 
радыё «ЗефірFM» 
з’явіўся пяціхвілінны 
сюжэт пра газету 
«Бабруйскі кур’ер» 
і яе супрацоўнікаў, 

тэкст у якім чытаў галоўны рэдактар праўладнай газеты 
«Бабруйскае жыццё» Мікалай Сілкоў. Асноўная ўвага ў 
сюжэце надавалася Анатолю Санаценку, які ў той час адбываў 

14	 �https://baj.by/be/content/u-syargeya-serabro-uzyali-pismovyya-tlumachenni-yak-
yon-asvyatlyau-padzei-2020-ga-na-svaim

www.baj.by

10

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://baj.by/be/content/u-syargeya-serabro-uzyali-pismovyya-tlumachenni-yak-yon-asvyatlyau-padzei-2020-ga-na-svaim
https://baj.by/be/content/u-syargeya-serabro-uzyali-pismovyya-tlumachenni-yak-yon-asvyatlyau-padzei-2020-ga-na-svaim
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


адміністрацыйны арышт. Яго, у прыватнасці, бяздоказна 
абвінавачвалі ў выпрошванні грошай у ЗША і Германіі, публікацыі 
«фэйкаў» пра тэракт у мінскім метро і сувязях з тэлеканалам 
«Белсат» (прызнаным «экстрэмісцкім фарміраваннем»)15.

У канцы кастрычніка быў затрыманы Андрэй Фамін, 
які прызнаў, што быў рэдактарам і аўтарам артыкулаў 
для сеткі пратэсных газетаў «Веснікі», якія выдаваліся і 
распаўсюджваліся актывістамі лакальных ініцыятыў (у сакавіку 
2022 года яна аб’ядналася ў газету «Беларускі веснік»)16. 

Ужыванне антыэкстрэмісцкага 
заканадаўства 

26 жніўня 2022 года супраць анлайн-медыя «Флагшток» і 
Zerkalo.io была распачатая першая ў краіне крымінальная 
справа па новым артыкуле 130-2 (адмаўленне генацыду 
беларускага народа). Прычынай стала публікацыя, у якой 
сцвярджалася, што на адной з мапаў Гомеля, апублікаванай 
на сайце мясцовых уладаў, ёсць паметка пра месца масавых 
пахаванняў ахвяраў палітычных рэпрэсій 1937 года, пры гэтым, 
паводле версіі пракуратуры, у дадзеным пахаванні знаходзяцца 

15	 �https://baj.by/be/content/galounaga-redaktara-bobruyskogo-kurera-asudzili-drugi-
raz-cyaper-na-14-sutak
https://baj.by/be/content/prapagandysty-babruyska-znyali-abrazlivy-videasyuzhet-
pra-nezalezhnuyu-gazetu-bobruyskiy

16	 �https://baj.by/ru/content/zaderzhali-muzhchinu-kotorogo-obvinyayut-v-sozdanii-
protestnogo-samizdata

www.baj.by

11

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://baj.by/be/content/galounaga-redaktara-bobruyskogo-kurera-asudzili-drugi-raz-cyaper-na-14-sutak
https://baj.by/be/content/galounaga-redaktara-bobruyskogo-kurera-asudzili-drugi-raz-cyaper-na-14-sutak
https://baj.by/be/content/prapagandysty-babruyska-znyali-abrazlivy-videasyuzhet-pra-nezalezhnuyu-gazetu-bobruyskiy
https://baj.by/be/content/prapagandysty-babruyska-znyali-abrazlivy-videasyuzhet-pra-nezalezhnuyu-gazetu-bobruyskiy
https://baj.by/ru/content/zaderzhali-muzhchinu-kotorogo-obvinyayut-v-sozdanii-protestnogo-samizdata
https://baj.by/ru/content/zaderzhali-muzhchinu-kotorogo-obvinyayut-v-sozdanii-protestnogo-samizdata
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


ахвяры нацыстаў. Праз некаторы час «рэзанансная» мапа была 
выдаленая, а супраць двух СМІ распачатая крымінальная справа17. 

Ваеннаму эксперту Ягору Лебядку, якога затрымалі ў Смалявічах 
13 ліпеня і спачатку арыштавалі на 15 сутак, было прад’яўленае 
абвінавачанне ў садзейнічанні экстрэмісцкай дзейнасці за 
каментары для «Еўрарадыё» (прызнанага «экстрэмісцкім 

фарміраваннем») па артыкуле 361-4 Крымінальнага кодэкса. 
У кастрычніку праўладныя крыніцы паведамілі, што супраць 
яго была заведзеная яшчэ адна крымінальная справа 
па прызнаку паўторнасці (нібыта «інтэрв’ю экстрэмістам 
утварае асобны склад злачынства»). Верагодна, гаворка 
вядзецца пра частку 2 таго ж артыкула. Пры гэтым Лебядок 

17	 �https://baj.by/be/content/genprakuratura-raspachala-kryminalnuyu-spravu-suprac-
flagshtoka-i-zerkala

www.baj.by

12

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://baj.by/be/content/genprakuratura-raspachala-kryminalnuyu-spravu-suprac-flagshtoka-i-zerkala
https://baj.by/be/content/genprakuratura-raspachala-kryminalnuyu-spravu-suprac-flagshtoka-i-zerkala
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


быў затрыманы за тыдзень да таго, як радыёстанцыя 
атрымала статус «экстрэмісцкага фарміравання»18. 

Працягвалася ўключэнне сайтаў і старонак у сацсетках, якія 
належаць незалежным выданням, у пералік экстрэмісцкіх 
матэрыялаў, а іх супрацоўнікаў, якія знаходзяцца 
пад следствам і асуджаныя па пэўных крымінальных 
справах, – у спісы «экстрэмістаў» і «тэрарыстаў». 

«Экстрэмісцкімі матэрыяламі» былі прызнаныя «люстэркавы» 
сайт і сацыяльныя сеткі выдання «Хартыя’97», група ў Facebook 
і YouTube-канал выдання Hrodna.life, сайт «Барысаў-інфа», 
старонка ў «Аднакласніках» выдання EX-PRESS.BY, Telegram-
чат і сацыяльныя сеткі выдання «Флагшток», Telegram-
каналы «Медыя-Палессе» і «Першы Рэгiён», сайт «Бабруйскага 
кур’ера», а таксама канал «ТОК | TALK», які належыць выданню 
«Наша Нiва» і на якім публікуюцца інтэрв’ю з чальцамі 
грамадзянскай супольнасці. Таксама ў спіс патрапілі два сайты 
польскай радыёстанцыі PolskieRadio. Пад забарону патрапіў 
сайт, што публікуе стужку рэгіянальных навінаў, якія можна 
ўбачыць у беларускім сегменце Telegram, пры гэтым не 
падпісваючыся на самі каналы. Да «экстрэмісцкіх матэрыялаў» 
быў аднесены відэаролік Беларускага расследавальніцкага 
цэнтра пра «справу артапедаў», Telegram-канал экалагічнай 
арганізацыі «Экадом» і навінавы сайт «Зялёны партал»19.

«Экстрэмісцкімі фарміраваннямі» паводле рашэння МУС стала 
«група грамадзянаў, аб’яднаных пры дапамозе інтэрнэт-сайтаў, 
Telegram-каналаў і сацыяльных сетак інфармацыйнага рэсурсу 

18	 �https://baj.by/be/content/novaya-sprava-suprac-lebyadka-na-vayskovaga-
aglyadalnika-hochuc-pavesic-use-intervyu

19	 �https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-
sentyabr-2022/
https://baj.by/be/content/video-belorusskogo-rassledovatelskogo-centra-o-dele-
ortopedov-priznali-ekstremistskim

www.baj.by

13

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://baj.by/be/content/novaya-sprava-suprac-lebyadka-na-vayskovaga-aglyadalnika-hochuc-pavesic-use-intervyu
https://baj.by/be/content/novaya-sprava-suprac-lebyadka-na-vayskovaga-aglyadalnika-hochuc-pavesic-use-intervyu
https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-sentyabr-2022/
https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-sentyabr-2022/
https://baj.by/be/content/video-belorusskogo-rassledovatelskogo-centra-o-dele-ortopedov-priznali-ekstremistskim
https://baj.by/be/content/video-belorusskogo-rassledovatelskogo-centra-o-dele-ortopedov-priznali-ekstremistskim
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


“Хартыя’97”», а таксама «група грамадзянаў, аб’яднаных у тым 
ліку пры дапамозе Telegram-чата “Белсатаўшчына”», верагодна, 
звязанага з тэлеканалам «Белсат». Да «асобаў, датычных 
да экстрэмісцкай дзейнасці» былі аднесеныя журналістка 
Кацярына Андрэева і філосаф Уладзімір Мацкевіч20. 

КДБ уключыў у лік «асобаў, датычных да тэрарыстычнай 
дзейнасці» Анджэя Пачобута, журналіста і аднаго з лідараў 
Саюза палякаў Беларусі, а таксама былых супрацоўніцаў 
TUT.BY, якія знаходзяцца пад следствам: галоўнага 
рэдактара Марыну Золатаву, дырэктара Людмілу Чэкіну, 
журналістак Вольгу Лойку і Алену Талкачову21. 

Абмежаванне доступу 
да інфармацыі

Перыяд адзначыўся ўнясеннем зменаў у працэдуру 
блакіроўкі непажаданых сайтаў, а таксама ў арганізацыю 
доступу спецслужбаў да кантэнту інтэрнэт-рэсурсаў. 

23 верасня была апублікаваная пастанова Аператыўна-
аналітычнага цэнтра пры прэзідэнце (ААЦ) (набыла моц 
праз месяц пасля яе афіцыйнага апублікавання). Калі 
раней інтэрнэт-правайдары правяралі спіс абмежаванага 
доступу адзін раз у дзень, то цяпер яны абавязаныя рабіць 
гэта кожныя тры гадзіны на працягу дня і абмяжоўваць 

20	 �https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642
21	 �http://kgb.by/ru/perechen-inf-ru/

www.baj.by

14

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642
http://kgb.by/ru/perechen-inf-ru/
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


доступ да таго ці іншага «забароненага» інтэрнэт-рэсурсу 
на працягу чатырох гадзінаў з моманту ўнясення ў спіс22. 

18 кастрычніка Аляксандр Лукашэнка падпісаў указ № 368 
«Аб узаемадзеянні аператараў электрасувязі, пастаўшчыкоў 
паслуг электрасувязі і ўладальнікаў інтэрнэт-рэсурсаў з органамі, 
якія ажыццяўляюць аператыўна-вышуковую дзейнасць», 
які прадугледжвае стварэнне спецыяльнай інфармацыйнай 
сістэмы электроннага ўзаемадзеяння са спецслужбамі. У якасці 

тых, хто можа сачыць 
за карыстальнікамі, 
вызначаныя ААЦ і КДБ. 
Калі раней сачэнне 
ў рэжыме рэальнага 
часу вялося толькі 
за карыстальнікамі 
аператараў электрасувязі, 
то цяпер яно стане 
абавязковым для 
пастаўшчыкоў 
паслуг электрасувязі 
і ўладальнікаў 

інтэрнэт-рэсурсаў. Тыя з іх, якіх вызначаць ААЦ 
і КДБ, будуць абавязаныя ў трохмесячны тэрмін 
зарэгістравацца ў сістэме і настроіць свае рэсурсы для 
бесперашкоднага доступу сілавікоў у рэжыме анлайн23. 

Працягваліся блакіроўкі незалежных анлайн-СМІ і сайтаў 
грамадскіх арганізацыяў. Так, былі заблакаваныя сайты 
выданняў «Вячэрні Бабруйск», «Бабруйскі кур’ер», «Народная 
Воля», CityDog.io, навінавыя сайты belprauda.соm і s13.
ru, сайт «Польскага радыё», сайт экалагічнай накіраванасці 

22	 �https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=T22205145&p1=1&p5=0
23	 �https://reform.by/334565-vladelcev-sajtov-zastavjat-podkljuchitsja-k-sorm

Вася Ложкин «Родина слышит»  
Источник: reform.by

www.baj.by

15

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=T22205145&p1=1&p5=0
https://reform.by/334565-vladelcev-sajtov-zastavjat-podkljuchitsja-k-sorm
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


«Зялёны партал», а таксама сайт праваабарончай 
ініцыятывы «Журналісты за талерантнасць», «люстэрка» 
сайта Беларускай асацыяцыі журналістаў24.

Сайт навінаў пра Мінск і Беларусь Blizko.by быў часова 
заблакаваны па рашэнні Міністэрства інфармацыі з-за 
ўзгадвання ў адной з публікацыяў блогера Антона Матолькі, 
уключанага ў пералік «тэрарыстаў». Пасля разблакавання 
на сайце зніклі палітычныя навіны, у тым ліку архіўныя25. 

Сацыяльная сетка «УКантакце» заблакавала шэраг старонак 
і групаў беларускіх незалежных СМІ – «Хартыі’97» і 
«Флагштока» паводле скаргі Міністэрства інфармацыі 
Беларусі, «Люстэрка» і беларускай «Медыязоны» – па 
патрабаванні Генеральнай пракуратуры Расіі26. 

З 1 жніўня спыніў вяшчанне тэлеканал «БелБізнесЧэнэл», 
паведаміўшы пра гэта на сваёй старонцы ў Facebook без указання 
прычынаў. Гэта быў адзіны ў Беларусі тэлеканал пра бізнес, 

24	 �https://humanconstanta.org/obzor-borby-s-ekstremizmom-v-belarusi-za-iyul-
sentyabr-2022/
https://nashaniva.com/297671
https://citydog.io/post/citydog-blakujuc/
https://baj.by/be/content/dostup-da-internet-resursu-s13ru-abmezhavany-
mininfarmam
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-
arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-
u-medyiyah

25	 �https://baj.by/be/content/mininfarm-razblakavau-sayt-blizkoby-cyaper-tam-nyama-
palityki

26	 �https://baj.by/be/content/gruppu-hartii-97-i-gomelskogo-flagshtoka-v-vkontakte-
blokiruyut-po-zhalobe-mininforma
https://baj.by/be/content/po-trebovaniyu-genprokuratury-rf-vkontakte-zablokiroval-
stranicu-zerkala
https://baj.by/be/content/vkontakte-zablokiroval-stranicu-belorusskoy-mediazony-v-
rossii

www.baj.by

16

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://nashaniva.com/297671
https://citydog.io/post/citydog-blakujuc/
https://baj.by/be/content/dostup-da-internet-resursu-s13ru-abmezhavany-mininfarmam
https://baj.by/be/content/dostup-da-internet-resursu-s13ru-abmezhavany-mininfarmam
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-u-medyiyah
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-u-medyiyah
https://j4t.info/2022/10/04/u-belarusi-zablakavanyi-sayt-j4t-info-naystareyshay-arganizatsyii-yakaya-pratsue-na-zmyanshenne-movyi-varazhnechyi-i-nyanavistsi-u-medyiyah
https://baj.by/be/content/mininfarm-razblakavau-sayt-blizkoby-cyaper-tam-nyama-palityki
https://baj.by/be/content/mininfarm-razblakavau-sayt-blizkoby-cyaper-tam-nyama-palityki
https://baj.by/be/content/gruppu-hartii-97-i-gomelskogo-flagshtoka-v-vkontakte-blokiruyut-po-zhalobe-mininforma
https://baj.by/be/content/gruppu-hartii-97-i-gomelskogo-flagshtoka-v-vkontakte-blokiruyut-po-zhalobe-mininforma
https://baj.by/be/content/po-trebovaniyu-genprokuratury-rf-vkontakte-zablokiroval-stranicu-zerkala
https://baj.by/be/content/po-trebovaniyu-genprokuratury-rf-vkontakte-zablokiroval-stranicu-zerkala
https://baj.by/be/content/vkontakte-zablokiroval-stranicu-belorusskoy-mediazony-v-rossii
https://baj.by/be/content/vkontakte-zablokiroval-stranicu-belorusskoy-mediazony-v-rossii
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


пабудаваны на рэтрансляцыі праграмаў расійскага тэлеканала 
РБК і здымцы ўласных праграмаў на беларускую тэматыку27.

22 верасня выйшаў апошні нумар газеты «УзГорак». Па не 
паведамленых публічна прычынах рэдакцыя вырашыла 
прыпыніць выхад друкаванага выдання пасля 12 гадоў працы28. 

Падзеі ў дзяржаўным  
медыясектары

26 жніўня міністр інфармацыі Уладзімір Пярцоў заявіў, 
што досвед стварэння медыяхолдынга ў Мінскай вобласці 
будуць укараняць ва ўсіх рэгіёнах краіны, бо «сёння гэта 
адзіная магчымасць утрымаць ва ўмовах трансфармацыі 
аўдыторыю сваіх раёнаў». Маецца на ўвазе стварэнне 
ўзбуйненых рэдакцыяў для раённых дзяржаўных газетаў 
з цэнтральным кіраваннем і адзінай рэдакцыйнай палітыкай29. 

Адыёзныя беларускія прапагандысты зазналі абмежаванні 
з боку кампаніі Apple, якая заблакавала доступ праз краму 
прыкладанняў App Store да Telegram-каналаў супрацоўніка 
СТВ Рыгора Азаронка і супрацоўніцы «Беларусь-1» 
Ксеніі Лебедзевай у сувязі з наяўнасцю «паклёпніцкага, 
дыскрымінацыйнага ці подлага кантэнту», і кампаніі Meta, 
якая заблакавала старонку Рыгора Азаронка ў Facebook. 

27	 �https://baj.by/be/content/prekratil-veshchanie-telekanal-belbizneschenel
28	 �https://horki.info/news/21017.html
29	 �https://mlyn.by/26082022/opyt-sozdaniya-mediaholdinga-v-minskoj-oblasti-budut-

vnedryat-vo-vseh-regionah-strany-perczov/

www.baj.by

17

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://baj.by/be/content/prekratil-veshchanie-telekanal-belbizneschenel
https://horki.info/news/21017.html
https://mlyn.by/26082022/opyt-sozdaniya-mediaholdinga-v-minskoj-oblasti-budut-vnedryat-vo-vseh-regionah-strany-perczov/
https://mlyn.by/26082022/opyt-sozdaniya-mediaholdinga-v-minskoj-oblasti-budut-vnedryat-vo-vseh-regionah-strany-perczov/
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Міністэрства інфармацыі Беларусі, якое пастаянна ініцыюе 
блакіроўку сайтаў незалежных СМІ, у адмысловай заяве 
назвала гэтыя дзеянні «удушэннем свабоды слова»30. 

Сталі вядомыя выпадкі жорсткай цэнзуры  
ў дзяржаўных СМІ. 

Так, галоўны рэдактар 
барысаўскай раённай газеты 
«Адзінства» Кацярына 
Вараб’ёва была вымушаная 
звольніцца пасля таго, як 
яна ў інтэрв’ю праўладнаму 
блогеру паскардзілася на 
праблемы райцэнтраў31.

На «Гомельскім гарадскім 
радыё» звольнілі 
некалькіх супрацоўнікаў, 

у прыватнасці радыёвядучых Арцёма Забірана і Яраслава 
Бычкоўскага. Іх абвінавацілі ў падтрымцы пратэстуючых 
у 2020 годзе, пасля таго як яны ў эфіры 11 кастрычніка 
павіншавалі з днём народзінаў расійскага незалежнага 
журналіста і відэаблогера Юрыя Дудзя (некалькі ягоных відэа 
былі прызнаныя ў Беларусі «экстрэмісцкімі матэрыяламі»), 
а ў іх у сацсетках знайшлі крамольныя публікацыі32. 

30	 �https://mediazona.by/news/2022/09/23/ios 
https://news.zerkalo.io/cellar/24221.html?c
https://baj.by/be/content/blakirouka-telegram-kanalau-udushenne-svabody-slova-
mininfarm-zaklapaciusya-svaimi-ruparami

31	 �https://nashaniva.com/297953
32	 �https://baj.by/be/content/v-gomele-uvolili-neskolkih-sotrudnikov-gosradio-odin-iz-

nih-v-pryamom-efire-pozdravil-s-dnem

www.baj.by

18

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://mediazona.by/news/2022/09/23/ios
https://news.zerkalo.io/cellar/24221.html?c
https://baj.by/be/content/blakirouka-telegram-kanalau-udushenne-svabody-slova-mininfarm-zaklapaciusya-svaimi-ruparami
https://baj.by/be/content/blakirouka-telegram-kanalau-udushenne-svabody-slova-mininfarm-zaklapaciusya-svaimi-ruparami
https://nashaniva.com/297953
https://baj.by/be/content/v-gomele-uvolili-neskolkih-sotrudnikov-gosradio-odin-iz-nih-v-pryamom-efire-pozdravil-s-dnem
https://baj.by/be/content/v-gomele-uvolili-neskolkih-sotrudnikov-gosradio-odin-iz-nih-v-pryamom-efire-pozdravil-s-dnem
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


Тэлеканал «Гродна Плюс» з гэтай жа нагоды прынёс 
выбачэнні гледачам: на тэлеканале паведамілі, што 11 
кастрычніка інжынер відэамантажу выпусціла ў ранішні 
эфір архіўны запіс 2019 года рубрыкі «Асоба дня», дзе 
гаворка вялася пра Юрыя Дудзя. Тэлеканал выказаў 
падзяку тэлегледачам «за пільнасць», бо «падобнай 
інфармацыі не месца ў эфіры дзяржаўнага тэлеканала»33. 

33	 �https://news.zerkalo.io/life/23905.html?c

www.baj.by

19

 СМІ
Ў  БЕ ЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ БЮЛЕТЭНЬ

№4 (70), жнівень–кастрычнік 2022

https://news.zerkalo.io/life/23905.html?c
http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by


2022

www.baj.by

«БЕЛАРУСКАЯ 
  АСАЦЫЯЦЫЯ 

   ЖУРНАЛІСТАЎ»

Змест гэтага электроннага 
выдання абаронены нормамі 
Аўтарскага права.
Спасылка на «Беларуская 
асацыяцыя журналістаў» 
пры выкарыстанні матэрыялаў 
ЭЛЕКТРОННАГА БЮЛЕТЭНЯ 
«СМІ Ў БЕЛАРУСІ» з’яўляецца 
абавязковай.

Кантакт: 
Бастунец Андрэй Леанідавіч

E-mail: press@baj.by  
Web: www.baj.by

http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by

