E-NEWSLETTER | #1(26) 2012

MASS MEDIA in Belarus

January—-March 2012

Ry
S
< Z S 2 BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS
%@ Dé} www.baj.by
) :

iy
<

\54
O


http://www.baj.by

MASS MEDIA in Belarus E-NEWSLETTER | # 1 (26) 2012

“The Ministry implements strict control over the mass media activity ... Not only does it con-
cern those two newspapers that are treated as oppositional and constantly reminded of.”

Murucmp urgopmauuu Pecnybnuku benapyce Onez [poneckosckuti
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-v-2011-godu-vynes-83-pismennyx-preduprezhdenija-67-SMI_i_589573.html

“As regards freedom of the media, the Assembly:

5.1. notes with grave concern that independent newspapers and other independent media or-
ganisations continue to be harassed and targeted through the use of fines and intimidation
of potential advertisers;

5.2, condemns the practice of “warnings” issued by the Belarusian authorities against a number
of journalists and human rights organisations and considers that they constitute a violation
of internationally recognised human rights standards...”

PACE Resolution #1857 (2012) of 25.01.2012
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/tal2/ERES1857.html

The contents of this publication are copyrighted.
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,
when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman



http://www.belta.by/ru/all_news/society/Mininform-v-2011-godu-vynes-83-pismennyx-preduprezhdenija-67-SMI_i_589573.html
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta12/ERES1857.html

MASS MEDIA in Belarus E-NEWSLETTER | # 1 (26) 2012

DEVELOPMENT OF SITUATION
INTHE BELARUSIAN MEDIA FIELD

In January — March 2012, the Belarusian official authorities continued to put pres-
sure on independent journalists and mass media against the background of general
worsening of situation with civil and political rights in Belarus.

The main events in the Belarusian media field within the period of January -
March 2012 included:

- the issuance of official warnings to independent media outlets and, particu-
larly, to the journalists, who cooperate with foreign media;

- the ungrounded restrictions on some journalists’ as well as political and civil
figures’ rights to leave the country;

«the smear campaign, unleashed against the Belarusian Association of
Journalists.

On February 24, 2012, the Ministry of Information of Belarus issued an official
warning to the ‘Inform-Progulka’ newspaper (Luninets, Brest region). The ministe-
rial officials accused the newspaper editorial of publishing the allegedly ‘inaccurate’
information about the number of workers at a local large enterprise, who left the
official trade union.

It was also in February 2012 that the Ministry of Information of Belarus published
the statistics of official warnings, issued in 2011.

Accordingly, 67 media outlets received 83 official warnings from the Ministry dur-
ing the year of 2011.

il
Ry

L) 3 i



http://www.baj.by

MASS MEDIA in Belarus E-NEWSLETTER | # 1 (26) 2012

“The Ministry implements strict control over the mass media activity”, stated the
Minister of Information Aleh Praliaskouski at the ministry board.

It is worth mentioning that mass media can be closed down by court deci-
sions on getting two official warnings for any cause within a year’s course.

The KGB and public prosecution bodies reinforced their control over journalistic
activities within the period under review. No less than 13 journalists from Minsk,
Hrodna, Polatsk, and Brest have received official oral and written warnings from
the abovementioned official structures since the year start. The media workers
were blamed for contributing to foreign media outlets without valid press cre-
dentials. The most severe pressure was put on journalists from Minsk and Hrodna,
where the written warnings were received by five ad four media workers corre-
spondingly.

Most often, the journalists were accused of cooperation with the ‘Radio Racyja’
(Poland) and the ‘BelSat’ satellite TV channel that broadcasts programs from the ter-
ritory of Poland.

The efforts of official authorities to tighten control over international distribution
of information about events in Belarus are confirmed by detentions of TV3 (Estonia)
and SVT (Sweden) TV crews with official accreditations as well as by illegal foreign
travel bans, imposed on a number of journalists, politicians, and civil activists.

Thus, among other, the BAJ Chairperson Zhanna Litvina, the BelSat TV channel
representative Mikhail Yanchuk, and the ‘Nasha Niva’ newspaper’s Chief Editor Andrei
Dynko were deprived of their right to leave Belarus in March 2012.

The reinforced pressure on journalists and independent media coincided in time
with a smear campaign against the Belarusian Association of Journalists and its lead-
ers, started on the Belarusian state TV (“Dirty Money to BAJ” (‘baw Ha BAX') defama-
tion movie, created on the base of anonymous letters and KGB operation videos;
several editions of ‘The Editors’ Clubs'TV-show etc.).

RATING LISTS / EVENTS

THE PRESS FREEDOM INDEX 2011

Belarus is holding the 168" position of 179 possible ones in the Press
Freedom Index 2011, compiled and published by the Reporters without Borders in-
ternational organization. The country worsened its positions in comparison with the
previous year, BelaPAN reports. The downward shift was particularly caused by severe
suppression of mass protest actions after the Presidential election in December 2010.
The annual rating list is led by Finland and Norway, where situation with freedom of
speech is the best. The countries are followed by Estonia, the Netherlands, Austria,

4 i


http://www.baj.by
http://www.belapan.by

MASS MEDIA in Belarus E-NEWSLETTER | # 1 (26) 2012

Iceland, and Luxemburg. Poland keeps the 24™ position. Lithuania and Latvia occupy
the 30" and the 50™ positions correspondingly. Moldova holds the 77t position.
Georgia has the 104t position. Ukraine and Russia keep the 116™ and the 142t posi-
tions correspondingly. Turkmenistan, North Korea, and Eritrea hold the worst 177t-
179" positions on the list.

THE BELARUSIANS SAY LOCAL MASS MEDIA AREN’T FREE

According to the Gallup Institute survey outcome (Gallup.com), there are only 23%
of Belarusian citizens, who say that media are free in their country. Belarus took the
lowest 133 position among 133 countries and regions, where the survey was im-
plemented. On average 65% of respondents agreed that there were free media to be
found in their country. The largest quantity of positive answers to the question was
received in Finland (97%).

TELEVISION REMAINS
TO BE THE MAIN INFORMATION SOURCE FOR BELARUSIANS.
HOWEVER, THE YOUTH PREFERS THE INTERNETTO TV

According to the Independent Institute for Social, Economic, and Political Studie
(http://www.iiseps.org/about.html), only 16% of young Belarusians watch TV and no
more than 4% of youngsters read newspapers. The Internet has become the main
information source for 2/3 of young respondents in Belarus.

Nevertheless, TV remains to be the most popular information source in Belarus
nowadays. 72.5% of respondents marked it, replying to the question about the general
information source.

The most popular 30
information source
in Belarus

A 60
W s-19
[ 20-24
40
B 2529
20
0 Internet Newspapers Radio TV Friends

and organizations

Generation.by

w
oo

A7 5


http://www.baj.by
http://kerouanen.appspot.com/www.gallup.com/poll/153455/Two-Thirds-Worldwide-Say-Media-Free-Countries.aspx?ref=image
http://www.iiseps.org/about.html
http://generation.by/news5098.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+generationby%2Fpub+%28Generation.bY+%7C+%D0%9F%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%8B%D1%96%29

