E-NEWSLETTER

|

T

S

I

*o

\||

$

I

YA
\

g? 3
= >
< P :I
o~ @]
Y
=N 2
/r- r
-

O

THE BELARUSIAN
ASSOCIATION
OF JOURNALISTS

NMASS

MEDIA

in Belarus

OCTOBER-DECEMBER 2012

Mass Media in Belarus
in Post-Election Period

phnto bymedia. net |

www.baj.by




02 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

OCTOBER-DECEMBER 2012

As the internet has become an increasingly impor-
tant source of information, the Belarus authorities
have used a variety of different means to control it.
Keeping a tight rein on information remains at the
core of their policy of self-preservation.

Index on Censorship,
"Belarus: Pulling the Plug” report

“If a person breaks the law in the real world, he or
she has to answer for that inevitably. The same rule
has to be introduced in the global network. The Web
must be free of censorship and dictatorship, on the
one hand, but also it has to be free of arbitrariness
of anonymous provokers and criminals, on the other
hand.”

Aleh Praliaskouski,
Minister of Information of Belarus


http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_Rus_WebRes_Final.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_Rus_WebRes_Final.pdf
http://www.belta.by/
http://www.belta.by/

‘ 03 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA
DEVELOPMENT OF SITUATION  [ieuiathe

IN THE MASS MEDIA FIELD

photo.bymedia.net

National Assembly took place in Belarus on Septem-

ber 23, 2012. It is worth mentioning that according
to the ODIHR OSCE Final Report, the Belarusian govern-
mental authorities failed to meet numerous OSCE com-
mitments during the elections, including the right to free
expression of opinion. The post-election period was char-
acterized by multidirectional and controversial processes in
the Belarusian media field that included:

E lections to the Chamber of Representatives at the

- termination of criminal proceedings against Mikalai
Petrushenka, charged with defaming a public officer;

- procrastination of legal investigations on criminal
cases, filed against A. Surapin and A. Paczobut;

- pressure on the “ARCHE-Beginning” magazine pub-
lisher and editorial, followed by the forced departure
of its former Editor-in-chief Valery Bulhakau from Be-
larus;

- seizure and destruction of more than 40 copies of
“Belarus Press-Photo” photo album by Belarusian
customs officials;



http://www.osce.org/odihr/elections/98146

04 E-NEWSLETTER

media.

‘ CRIMINAL PROSECUTION
IN MASS MEDIA FIELD

Q criminal case against a journalist Mikalai Petrushen-

ka (Vitsiebsk) was terminated subject to the absence

of corpus delicti on October 17, 2012. The journal-
ist was informed about that by the Legal Investigation
Committee’s Department for Vitsiebsk region. The case
had been filed by Vorsha City Department of Legal Investi-
gation Committee on August 17, 2012. Initially, the media
worker used to be charged with defaming a public officer
(article 369 of Belarus Criminal Code). The criminal charges
were grounded on M. Petrushenka’s article, published on
nash-dom.info Web-site on August 8, 2012 that, allegedly,
contained offensive public statements in relation to Dep-
uty Chairperson of Vorsha City Executive Committee. The
criminal case was passed to the Legal Investigation Com-
mittee’s Department for Vitsiebsk region. Consequently,
the criminal proceedings against M. Petrushenka were ter-
minated, following the linguistic examination of the text.

The fourth linguistic examination was initiated with-
in criminal proceedings against Hrodna journalist Andrzej
Paczobut within the period under review. The journalist
was informed about that by the Legal Investigation Com-
mittee’s Department for Hrodna region on November 29,
2012. Legal investigation on the case was suspended for
the period of linguistic examination. However, the journal-

NMASS

MEDIA

in Belarus

OCTOBER-DECEMBER 2012

- continuation of official accreditation of European
Radio for Belarus correspondent’s office in Belarus;

- increase of budget funding to the state-owned

‘nash.—dom.irflfu . B

.
1}
E.
=
=}
"
§ E
>
=
]
2
= O
ey
[=1


https://nash-dom.info/gorodskie-gruppy/orsha/ugolovnoe-delo-protiv-nikolaya-petrushenko-prekrashheno-dokument/
https://nash-dom.info/gorodskie-gruppy/orsha/ugolovnoe-delo-protiv-nikolaya-petrushenko-prekrashheno-dokument/
https://nash-dom.info/gorodskie-gruppy/orsha/ugolovnoe-delo-protiv-nikolaya-petrushenko-prekrashheno-dokument/

‘ 05 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

OCTOBER-DECEMBER 2012

ist still cannot leave the city of Hrodna, since he has been
forced to sign a recognizance not to leave the place of his
residence.

The correspondent of “Gazeta Wyborcza” daily (Po-
land) is charged with casting aspersion on the President of
Belarus (article 367 part 2 of Belarus Criminal Code). The
case was filed by the Legal Investigation Committee’s De-
partment for Hrodna region in June 2012. It was grounded
on the journalist’s publications on various Web-sites. The
terms of legal investigation were prolonged twice on Octo-
ber 21, 2012 and November 21, 2012. However, none of
legal investigation procedures have been implement-
ed with the media worker so far.

There haven’'t been undertaken any legal investigation
procedures with participation of photo-journalist Anton
Surapin either. It is worth mentioning that the media work-
er was accused of assisting a group of people to trespass
the Belarusian state border and taken to KGB pre-trial jail in
Minsk on July 13, 2012. A. Surapin was the first to publish
photos of teddy-bears with slogans in support of freedom
of speech, thrown by Swedish PR activists from a small air-
plane over a district center of Ivianiets, Minsk region and
Minsk suburbs on July 4, 2012. The arrest of Anton Surapin
by KGB led the top-ten list of most absurd arrests of
2012, published by Amnesty International. Although,
the photo journalist was released from custody in August
2012, he was forced to sign a recognizance not to leave the
place of his registration.

o
7]
<

4

S
@
B
S

=)
o

2
o

=
=

It is worth mentioning that all three criminal cases,
mentioned above, were filed against journalists for
their Web publications.


http://www.svaboda.org/content/article/24784491.html
http://www.svaboda.org/content/article/24784491.html
http://www.svaboda.org/content/article/24784491.html
http://blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/
http://blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/

‘ 06 E-NEWSLETTER

PRESSURE ON PUBLISHERS
AND BOOK/NEWSPAPER
DISTRIBUTORS

s reported on November 13, 2012, Valery Bulhakau,
A the former Editor-in-chief of “ARCHE-Beginning”

magazine had taken a decision to emigrate from Be-
larus. According to the journalist, he was forced to take this
step, facing the legal investigation, initiated by Belarusian
official authorities in relation to the independent intellec-
tual periodical edition.

NMASS

MEDIA

in Belarus

OCTOBER-DECEMBER 2012

“It is not the final decision of mine. The situation
development will depend on the desire of our law-
enforcement bodies to escalate the conflict or leave

it out...”

The pressure on the “ARCHE-Beginning” intellectual
magazine publishers and editorial started on September
14, 2012, when V. Bulhakau was detained at the “Sovetiza-
tion of Western Belarus” book presentation in Hrodna. He
was accused of engagement in illegal business activity in
the form of selling books at the presentation event.

On October 4, 2012, the Department of Financial In-
vestigations blocked accounts of “ARCHE"” Establishment
that acts as the founder and editorial of “ARCHE-Begin-
ning” magazine. Consequently, publication of “ARCHE-Be-
ginning” magazine had to be suspended. On October 18,
2012, V. Bulhakau was fined 500,000 Belarusian rubles
(around EUR 50) for engagement inillegal business activity.
However, the pressure on him continued and the blocked
editorial accounts weren't released.

The “Zone X" TV program on “Belarus-1" state TV
channel presented twice propagandist stories about V.

Valery Bulhakau



http://www.svaboda.org/content/article/24768828.html

07 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

OCTOBER-DECEMBER 2012

Bulhakau, where the latter was accused of distributing ex-
tremist literature. Among other, it was noted that the ‘book
case’ could be further treated under criminal law.

Another conflict, connected with mass media and
book publishing, happened on November 12, 2012.

More than 40 copies of “Belarus Press-Photo 2011”
photo album were seized from independent photo journal-
ists Yuliya Darashkevich and Aliaksandr Vasiukovich at the
Belarus-Lithuanian border by Belarusian customs officers.
According to the journalists, the seizure was explained by
the necessity of checking the presence of “information that
may be dangerous to the Belarusian state” in the photo al-
bumes. The journalists’ explanations about the completely
legal publication of the photo albums and their import to
Belarus weren’t taken into consideration. Consequently,
Ashmiany Customs Department informed A. Vasiukovich
that “following the customs examination, the printed pro-
duction - BELARUS PRESS PHOTO - in the quantity of 41
copies was found illegal and subject to destruction, since
it was out of line with “Publications. Output data” State
Standard of Belarus 7.4-2009".

httpi//charter97.org

BELARUS PRESS PHOTO is the annual contest of me-
dia photographers, founded by photo reporters in
2009. Dozens of Belarusian photographers partici-
pate annually in this prestigious event. The final ex-
positions are presented abroad. Photo albums with
the winners’ works have been published twice by
now.




‘ 08 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA
| POSITIVE TRENDS in Belarus

OCTOBER-DECEMBER 2012

continuation of official accreditation of “European Ra-

dio for Belarus” correspondent’s office in the country
till November 10, 2013. The corresponding executive order
was signed by the First Deputy Prime Minister Uladzimir
Siamashka on November 12, 2012. It is worth mentioning
that the radio station received an official permit to work in
Belarus in November 20089. Presently, the radio broadcast-
er has 10 accredited journalists in the country.

T he positive events of the last months of 2012 include

Another positive event is
connected with the change of pro-
visions on identifying the visitors
of Internet-cafes, Wi-Fi areas etc.
The Council of Ministers of Be-
larus adopted executive order
No. 1191 of December 22, 2012
that introduced alternative means
of identifying Web-users, apart
from ID or passport presentation,
since the end of January 2013. In
particular, the alternatives include photo- or video-registra-
tion, SMS-registration etc.

The compulsory identification of Web-users in Inter-
net-cafes and other places of collective Internet-con-
nection got introduced by the Presidential decree of
February 1, 2010 “On Measures to Improve the Use
of the National Segment of Internet”


http://oac.gov.by/news/93.html
http://oac.gov.by/news/93.html
http://oac.gov.by/news/93.html
http://www.president.gov.by/press83055.html
http://www.president.gov.by/press83055.html

‘ 09 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA
INCREASE in Belarus

OF BUDGET FUNDING
TO THE STATE-OWNED MEDIA

Q gainst the background of continuing discrimina-

tion of independent media that includes limitations

on distribution, advertising activity etc. there has
strengthened the state support to the state-owned me-
dia. According to the Belarus law “On the National State
Budget 2013”7, adopted in October 2012, the state budget
subsidies to the state-owned media totaled 669 206 188.2
thousand Belarusian rubles that equals to around EUR 60
million. The amount of subsidies is almost by EUR 15 mil-
lion bigger in comparison with the year of 2012. The major-
ity of budget funds are directed to support the state TV
and radio broadcasters (approximately, EUR 46 million).
Around EUR 6 million is directed to support the periodical
press and publishing houses. EUR 7.5 million is aimed at
dealing with “other issues in the media field”.

"
@
<
.o
©
]
E
S
-
o
2
5]
=
a

The considerable increase of budget funding to the
state-owned media contradicts to declarations of top gov-
ernmental officials about the necessity of saving and cutting
budget investments in the media. Thus, the president of Be-
larus Aliaksandr Lukashenka noted during a meeting with the
head of the National State TV and Radio Company Henadzi
Davydzka on November 27, 2012 that the state subsidies


http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11200432&p1=1
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H11200432&p1=1

10 E-NEWSLETTER

NMASS

MEDIA

in Belarus

OCTOBER-DECEMBER 2012

to the Belarusian TV channels could be significantly cut in
2013. (Surprisingly, the State Budget Law for 2013 had been
signed by him before that.) However, on December 22, 2012,
the president prolonged implementation of his decree on
exemption of the National State TV and Radio Company
with all affiliates from VAT and income taxation in 2013.

"I strongly demand to carry out staff reduction by 25-
30% and take pains to improve the work efficiency” -
Aliaksandr Lukashenka, president of Belarus.

Similar processes take place in the field of periodical
press of Belarus. Thus, the state officials have declared
amalgamation of 11 nation-wide printed periodical edi-
tions to two holding companies.

According to the Minister of Information of Bela-
rus Aleh Pralaskouski, the “Zviazda” Publishing House has
practically been founded. Apart from “Zviazda” newspaper,
it will gather cultural periodical editions, including “LiM”
Publishing and Editing Enterprise, “Literature and Art”
newspaper as well as “Polymia”, “Maladosts”, “Neman”,
and “Vozhyk” magazines. The social and political Publishing
house will unite 5 largest nation-wide socio-political news-
papers: “Sovetskaya Belorussia”, “Narodnaya Gazeta”,
“Respublika”, “Belaruskaya Niva”, and “Znamya Yunosti”.
However, the declared “print media optimization” doesn't
lead to decrease of their support from the state budget.
Just on the contrary, the state subsidies increase.

?\ublﬂ The contents of this publication are copyrighted.
e ’XTL It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,
Y S when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.
§ 2% 3
< = = 7 Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)
= Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS
(§_ ( D S/) Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98
J/O Y \;A E-mail: bajabaj.by Web: www.baj.by
’rdvuag Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman


http://belapan.by/archive/2012/12/22/596216/
http://belapan.by/archive/2012/12/22/596216/
http://belapan.by/archive/2012/12/22/596216/
http://naviny.by/rubrics/society/2012/11/27/ic_news_116_406206/
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Obschestvenno-politicheskij-izdatelskij-dom-v-Belarusi-nachnet-rabotat-s-2013-goda---Proleskovskij_i_608275.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/Obschestvenno-politicheskij-izdatelskij-dom-v-Belarusi-nachnet-rabotat-s-2013-goda---Proleskovskij_i_608275.html

	SMI EN #4(29)2012 1
	SMI EN #4(29)2012 2
	SMI EN #4(29)2012 3
	SMI EN #4(29)2012 4
	SMI EN #4(29)2012 5
	SMI EN #4(29)2012 6
	SMI EN #4(29)2012 7
	SMI EN #4(29)2012 8
	SMI EN #4(29)2012 9
	SMI EN #4(29)2012 10

