
1 
 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus 

Info-posting – November 21 – December 4, 2011 

A lot of violations of journalists’ rights were registered within the reporting 
period. The list of violations included detentions and trials, restriction of 
access to information, prevention from communication between independent 
journalists and government officials. Also, new facts of the compulsory 
subscription to the state-owned media appeared. 

To make matters worse, at the end of November Ales Bialatski, FIDH Vice-
president and Head of the unregistered Viasna human rights center was 
convicted of large-scale tax evasion and sentenced to 4 ½ years imprisonment 
in a high-security colony, with property confiscation and a huge fine. 

As reported on November 21, a civil activist from Vitsebsk Tamara Kandakova had a 
police report drawn up against her for unlawful dissemination of the Vitsebski Kuryer 
newspaper. She had been detained on November 17. 

Vitsebski Kuryer, registered in Russia, is disseminated for free in Vitsebsk with the 
help of enthusiasts because it turned out impossible to get the right to sell the 
newspaper in Belasayuzdruk newsagents or send it through Belposhta catalogue. 

Hrodna police detained journalists who were heading for the border control point 
Bruzgi to make a report about the new rules of crossing the borderin the evening of 
November 22. The car with the cameraman Andrey Fralou was stopped by road 
police (Uladzimir Dzemianchuk and Aliaxey Antanovich) on the outskirts of the city. 

Having checked the driving license, the policemen asked to show documents for the 
camera in the car boot. Fralou didn’t have the necessary documents, so he offered to 
bring them from his home. The policemen answered that there had been increasing 
number of stealing video cameras in the city, so he had to stay there, after which they 
started talks on the police radio. 

In the meanwhile colleagues of the detainee, Yan Roman and Grazhyna Pashtsepa 
arrived. In a while, a car of the riot police arrived, together with the head of Hrodna 
road police department Aliaxandr Lents. The journalists were taken to the police 
department, under threat to use force. They gave explanations and showed 
documents until 1am, when finally Fralou managed to confirm that the camera 
belonged to him (his colleagues brought him the documents). In the end, the 
journalists were released. 

As reported on November 22, Pukhavichy District Executive Committee sent official 
letters to the heads of all local factories and organizations, demanding to “fulfill the 
plan on subscription to the controlled printed media”. The list of the newspapers 
obligatory for subscription included state periodicals – Respublika, Minskaya Prauda, 
Pukhavitskiya Naviny, Planeta, Belaruskaya Dumkaetc. A peculiar emphasis was 
placed on the “controlled republican newspaper Sovetskaya Bielorussiya”. 



2 
 

On November 23,Deputy Heads on Ideological Work in Barysau warned their 
managers during operational meetings at factories that they were banned to 
communicate with independent journalists.The list of bannedindependent 
newspapers included local Barysau News, Homan Barysaushchyny, the nationwide 
newspapers Nasha Niva and Narodnaya Volia, and Russian Komsomolskaya Pravda 
v Belarusi and Arguments and Facts in Belarus (AiF).The list was read out loud 
during the meetings. 

On November 23, the publicist and politician Aliaxandr Fiaduta had a police report 
drawn up against him on an administrative offense – refusal to give his finger prints. 
Now he is awaiting the trial. Fiaduta explains that he had done the fingerprinting 
twice during the previous year. “Since, by law, the country must have a common 
single system of fingerprints of the Belarusian population, I think that’s enough.” He 
also wonders why in Maskouski district local police the department on sentence 
enforcement, situated on the 4th floor, cannot send his fingerprints to the expert 
department, situated on the 2nd floor. 

As reported on November 24, Yauhen Vaskovich, a journalist of Bobruyskiy Kuryer, 
was released from solitary confinement where he had been kept for a month. It was 
reported by his lawyer who visited him in Mahilow prison No 4. According to the 
lawyer, Yauhen Vaskovich was given a pack of newspapers and letters addressed to 
him. There was a letter from Paval Seviarynets, also a BAJ member who serves a 
sentence in an open-type colony for December 19th demonstration. The letter 
contained only a white paper symbolizing that correspondence between the two of 
them is prohibited.  

Yauhen Vaskovich was charged with attacking a KGB building in Babruysk during the 
night on October 16 – 17, 2010. Nobody was injured and real damages amounted 
to Br 253 thousand (around $84), and the damages were paid. However, Yauhen 
Vaskovich was sentenced to seven years imprisonment in a high security colony. 

On November 24,Ales Bialatski, FIDH vice-president, head of the closed human 
rights center Viasna and BAJ member, was sentenced to 4 and a half years of 
maximum security colony imprisonment with property confiscation. The decision was 
announced by the judge of Pershamayski District Court in Minsk Siarhey 
Bandarenka. 

The term of pre-trial detention will be included into the imprisonment term. Bialatski 
will have to pay 721 Br mln and 36 Br mln of legal expenses. 

He was convicted of large-scale tax evasion under Art. 243 (2) of the Criminal Code. 
According to the court’s ruling, Bialatski intentionally evaded paying taxes from the 
money he kept in the bank accounts in Poland and Lithuania. The court disregarded 
the attempts to prove that the money wasn’t Bialatski’s personal income. 

The prosecutor Uladzimir Saykouski had asked 5 years imprisonment for the 
defendant.  

On December 1, Ales Bialatski was transferred to prison No.8 in Zhodzina from the 
detention center in Valadarski str. in Minsk. His wife Natallia found it out by chance, 



3 
 

when she came to visit him in the detention center. In the meanwhile, the defense 
lawyer Dzmitry Layeuski appealed against the sentence to Minsk city court. 

On November 25, the Belarusian Association of Journalists expressed strong protest 
against the court decision and the sentence, returned to BAJ member and human 
rights defender Ales Bialatski.In the statement BAJ called the decision politically 
motivated and urged the Belarusian court to cancel the conviction. BAJ expressed 
solidarity with Bialiatski’s family, his colleagues and friends and called other citizens 
of Belarus, foreign colleagues and partner organizations to support the protest. 

On November 26, the road police stopped the car of the Belarusian human rights 
defender Viktar Sazonau.The police officers conducted the car inspection and took 
away the advertising products of Radio Racyja – calendars, T-shirts and the like in 
Leninski City District Police Department of Hrodna.The policemen made up the report 
and questioned Viktar Sazonau about where he had taken the items and where 
he was heading for, and also about his participation in any political parties. He told 
them that he had been given the products by his acquaintance, as New Year gifts. 
After that Victor Sazonau was released, however the advertising products were taken 
for checks. 

As reported on November 28,DzmitryBandarenka, coordinator of the civil campaign 
European Belarusand BAJ member, informed in his letters that his health was 
deteriorating. He asked to conduct medical inspection of his health with Médecins 
sans frontiers, otherwise he might become disabled, as in the colony he was not 
given proper treatment. First several weeks he was allowed to take the after-
operation recovery procedures lying on the prison bed, but then it was regarded as 
misconduct. After the operation the prisoner finds it hard to move, he even takes 
painkillers. Though at present he is exempt from work, he has to fulfill all other prison 
activities. 

As reported on November 28, RUE Beltelecom imposed restrictions on the use of 
the Internet in state agencies and organizations, “pursuant to the Decree of the 
President of the Republic of Belarus No 60 of 01.02.2010 «On the Measures to 
Improve the Use of the National Segment of the Internet Network». The press service 
representative of Beltelecom said to Euroradio that they hadn’t seen the black list. 
According to Yury Zisser, the general director of the popular Belarusian portal tut.by, 
the list includes 35 websites most of them have terrorist or sex content, except 
Partisan, Charter-97 and Yauhen Lipkovich blog. 

As reported on November 29, Radio Racyia website was hacked, and was able to 
resume its work only on November 30. “The aim of the attack was to take control of 
the server in order to make changes in the content of our materials. When the 
security of the servers was guaranteed, another attack was undertaken, which 
induced spreading the false information from our website that we sent viruses,” said 
the chairman of Radio Racyia board Yauhen Vapa. 

On November 29,AnatolHatouchyts, chair of the Homiel branch of BAJ, gave 
explanation to the deputy of the regiment commander of patrol police Mikhail Lapitski, 
concerning the complaint on his November 12th detention during the People’s 
Assembly in Homiel. Neither during the detention nor later in the police department 
where he spent several hours, he was given none explanations about the reasons for 



4 
 

his detention. The journalist thinks that he was detained only for to erase photos from 
his camera,though there were no photos of the street action. On releasing, 
Hatouchyts wrote a complaint in the book of complaints, and now it is being checked. 

The Ministry of Information held an off-site sessionin Pinsk (Brest region) on 
November 30. According to the Brest Executive Committee website, Deputy Chairs 
of executive committees in cities and districts of the region, together with heads of 
Ideology departments and heads of printed and electronic mass media took part in 
the meeting. At the same time, many heads of non-state sociopolitical media were 
not invited to the meeting.  

“It is common practice when we are ignored,” comments Viktar Marchuk, Editor-in-
chief and director of Brest Newspaper. “The Ministry of Information must cooperate 
with all mass media, regardless of the kind of property. But it seems not to notice that 
alongside with the state media, there are also independent media, whose circulation, 
by the way, is sometimes higher than that of the state local papers.” 

On November 30, the judge of Babruysk City and Babruysk District Court 
TatsianaTarabuyeva banned Anatol Sanatsienka, Editor-in-chief of Bobruyskiy 
Kuryer, and his colleague Viktar Kachan to attend an open trial. The court was to 
consider the case of four young city-dwellers who were accused of an attempt to 
proceed with burning candles from an Orthodox church to the monument, dedicated 
to victims of political repressions. It happened on the day of Ancestors’ 
Remembrance Day (Dziady), a traditional national holiday in Belarus. 

Before the trial the accused made a request for a larger courtroom (instead of the 
judge’s cabinet), so that all people eager to attend the proceeding were able to come. 
The deputy of the court chairman accepted the request and sent his decision to the 
judge. 

However, the judge made a decision to hold the trial behind closed doors. Having 
seen the journalists of BK, she demanded the court policeman to take them out. After 
the incident Anatol Sanatsienka addressed the court chairman, and the latter 
supported the journalists and ruled to put off the court trial on some other day and to 
hold it in the court hall. 

On December 1,a trial on administrative charges against George Stankievich, editor 
and publisher of samizdat small circulation Kryvinka newspaper was started in 
Beshankovichy District Court. He is accused of unlawful dissemination of an 
unregistered printed periodical edition. The case turned out to be filed by two female 
city-dwellers, 25. They said they didn’t subscribe to the newspaper, but found it in 
their mailboxes. Stankievich was detained by policeon November 5. The 
policeofficers stressed that they “had got a notification” and had to make up a report. 

As reported on December 2, Babruysk City and Babruysk Cistrict court closed the 
case of Viktar Kachan, the journalist of Bobruyskiy Kuryer due to the absence of 
constituent elements of the administrative offense. As a result of the second hearing, 
the court decided that Viktar Kachan acted as a journalist in Lenin square of 
Babruysk on July 6, 2011. The first hearing of the case took place on July 7. Then 
Viktar Kachan was found guilty of violating the law on mass actions and sentenced to 
a fine equal to 5 base amounts. 



5 
 

Previously the court also closed a similar case of another journalist of Bobruyskiy 
Kuryer Viktar Masalovich, with the same decision. 

In the morning of December 3, three young people poured a bucket of noodle soup 
at the entrance to the office of the Belarusian National State TV and Radio Company 
and also spread leaflets which said that “the primary task of journalists is to 
guarantee delivery of truthful information by means of honest reflection of reality /…/ 
It’s a pity that workers of the Belarusian Television and Radio Company have never 
known these principles. The Belarusian television has always been “famous” for 
obviously ordered, politically engaged reports, which cause sometimes laughter, 
sometimes incomprehension.”  

Prepared by BAJ Monitoring Service 


