
...............................................................................................................

...............................................................................................................
E-NEWSLETTER

IN BELARUS

№ 2 (48) 

APRIL–JUNE

2016

THE BELARUSIAN 
ASSOCIATION  

OF JOURNALISTS

WWW.BAJ.BY

MASS 
MEDIA

Situation in Mass Media Field  
on the Eve of Elections to the Chamber 
of Representatives of the National 
Assembly of Belarus (review)	 2

Main Events in Mass Media Field 
in April–June 2016	 5

Rating Lists, Indexes, Statistics	 8

................................................................................................................................................

Mass Media on the Eve 
of Parliamentary  
Elections – 2016

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 1 (47) 
APRIL–JUNE 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

Situation in Mass Media Field  
on the Eve of Elections  
to the Chamber of Representatives 
of the National Assembly of Belarus  
(review)

According to the Ministry of Information of Belarus, 1592 printed 
periodical editions were officially registered in the country as of 
July 1, 2016. 437 of them are owned by the state. Basing on the 
statistics, the representatives of Belarusian authorities note that 
the non-state media prevail in the country. However, according 
to the conducted analysis of the Belarusian Association of 
Journalists, the majority of private newspapers and magazines are 
purely commercial projects, dealing with advertising, crosswords, 
fashion, gardening etc. Therefore, they do not cover socially 
important issues. Social and political issues are covered by less 
than 30 registered private periodicals (further – independent 
mass media). Most of them suffer from economic, political, and 
legal discrimination. In particular, nearly one third of independent 
mass media have been ousted from the state-owned ‘Belposhta’ 
or/and ‘Sayuzdruk’ press distribution systems that deal with 
the press distribution by subscription and through news-stalls 
since 10 years already. All of them face problems with access to 
information and suffer from pressure on the part of the Ministry 
of Information of Belarus and the local authorities at that. 

Practically all independent periodicals are 
weeklies, while the majority of state-owned 
newspapers appear on the daily basis. The 
cumulative weekly circulation of independent 
print media is smaller than the daily circulation of 
‘Sovietskaya Byelorussia’ (‘SB Today’) newspaper, 
published by the Presidential Administration. 

..............................................................................................................................................................

2

http://www.mininform.gov.by/ru/stat-ru/
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 1 (47) 
APRIL–JUNE 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

The situation is even worse in the TV-radio 
broadcasting field. Even statistically, the state-
owned media prevail in the field – 190 independent 
broadcast media vs. 273 state-owned broadcast 
media. In this respect, it is worth mentioning 
that TV is the most popular channel for receiving 
news updates in Belarus, and it exerts the most 
significant influence on the public opinion in the 
country. Thus, according to the SATIO company 
group’s research, the number of people in Belarus, 
who received information from TV, totaled 
84.7% in 2015. The Belarus residents addressed 
more rarely to such information sources as the 
Internet (63.8% of users), newspapers (40.9% 
of users), and radio (34.3% of users) at that.

All registered TV and radio broadcasting mass 
media are totally controlled by the national and 
regional authorities (registration, licensing of 
broadcasting activity, allocation of broadcast 
frequencies etc). According to the Belarus 
Mass Media law, the broadcasting company 
production can be terminated by court decision 
even after a single violation of broadcasting 
rules. Moreover, the Ministry  of Information of 
Belarus is authorized to deprive a company of its 
right to broadcasting activity out of court, as it 
happened to ‘Autoradio’ FM radio station in 2011. 

The functions of independent broadcasting in Belarus are performed 
by several foreign mass media, which focus their attention on 
Belarus. The list includes ‘Belsat’ TV channel, ‘Radio Racyja’, and 
‘European Radio for Belarus’ radio stations (all registered in Poland), 
as well as ‘Radio Liberty’. The legal status has been granted only to 
the ‘European Radio for Belarus’ and ‘Radio Liberty’ in the country. 
The number of accredited correspondents is limited at that. The 
‘Belsat’ and ‘Radio Racyja’ correspondents don’t have the legal status 
that provokes the authorities to oppress them by means of imposing 
fines for work without accreditation etc. (See more information 
in The Main Events in Mass Media Field in April – June 2016).

Since July 2015, there has been introduced obligatory state 
registration of print, TV and radio broadcasting media distributors in 
Belarus. The Ministry of Information was authorized to ban the press 

3



................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 1 (47) 
APRIL–JUNE 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

distributors’ activity at that. The new regulation led to tougher 
state control over the TV and radio broadcasting and aggravated 
the economic situation of independent print media in the country. 
It should be taken into consideration that the major part of non-
state press is distributed through private stores and individual 
entrepreneurs’ outlets. Quite a few of them refused to apply for the 
additional license from the Ministry of Information of Belarus, feeling 
reluctant to get another controlling authority.  Consequently, the 
number of sales outlets of independent newspapers reduced that 
led to the decrease of their circulations in the final run. The situation 
is especially tough for the print media, which have been ousted 
from the state monopolist press distribution systems. It is worth 
mentioning in this respect that new refusals to include periodicals 
into the ‘Belposhta’ subscription catalogues were received by ‘Intex-
press’ newspaper (Baranavichy, Brest region), ‘Gazeta Slonimskaya’ 
and ‘Otdushina’ weeklies (Slonim, Hrodna region) in May - June 2016.

Moreover, ‘Gazeta Slonimskaya’ and ‘Otdushina’ received refusals 
from the ‘Sayuzdruk’ state-owned press distributor to sell the 
periodicals through the state monopolist’s retail enterprises. A 
similar refusal was received by ‘Borisovskiye novosti’ (Barysau, Minsk 
region) newspaper editorial from ‘Minablsayuzdruk’ enterprise.  

The Internet remains to be the only media sector 
in Belarus, where non-state news resources 
have prevalence over the state-owned media. 
Consequently, the Belarusian state authorities 
intend to spread the area of their control on the 
Web, too. Thus, the President of Belarus issued 
decree No. 60 “On Measures to Improve the Use 
of the National Segment of the Internet” in 2010. 

The Ministry of Information of Belarus was 
authorized to control Web-resources and apply 
sanctions against them in case of need, according 
to the changes into the Belarusian Law ‘On 
Mass Media’, adopted at the end of 2014.  

Generally speaking, the Ministry of Information of Belarus has broad 
sanctioning authority. In particular, the Ministry can issue warnings 
to media outlets, appeal to courts with claims to terminate mass 
media production, disable access to Web-resources without court 
decisions, ban distribution of books and mass media production, 
cancel licenses etc. The Ministry issued 12 official warnings to 

4

https://baj.by/ru/content/intex-press-ne-vklyuchili-v-podpisnoy-katalog
https://baj.by/ru/content/intex-press-ne-vklyuchili-v-podpisnoy-katalog
https://baj.by/be/content/gazece-slonimskay-znou-admovili-u-padpiscy-i-raspausyudze-adkazy-yak-pad-kapirku
https://baj.by/be/content/minablsayuzdruk-usyo-zh-ne-budze-raspausyudzhvac-borisovskie-novosti
http://www.pravo.by/webnpa/text.asp?RN=P31000060
https://baj.by/en/analytics/analysis-amendments-media-law
https://baj.by/en/analytics/analysis-amendments-media-law


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 1 (47) 
APRIL–JUNE 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

8 media outlets and 4 news Web-resources within the period 
since the beginning of January till the end of June 2016.

It is worth mentioning that the Ministry of 
Information of Belarus hasn’t applied its authority 
to initiate the closure of traditional media since 
2011, when the ‘Autoradio’ broadcasting was 
terminated and claims on the closure of ‘Nasha 
Niva’ and ‘Narodnaya Vola’ newspapers were filed 
to court. (They were withdrawn by the Ministry 
of Information later on.) However, the mere 
presence of such provisions in the legislation 
combined with the repressive law enforcement 
practices has a ‘chilling’ effect on the media in 
Belarus. 

Main Events in Mass Media Field 
in April–June 2016

Prosecution  
of journalists

The Belarusian journalists were prosecuted on administrative 
charges for their cooperation with foreign media without 
accreditation three times in April – June 2016. The fines 
were imposed on two journalists – Larysa Shchyrakova and 
Kanstantsin Zhukouski – by courts in Homiel region, like 
in all other similar cases since the beginning of 2016. 

The sums of fines totaled 25-35 base amounts (approx. 250 – 350 
EUR) in each case. As before, the prosecution wasn’t connected 
with the content of journalist materials. It was grounded only 
on the fact of their broadcasting by ‘Belsat’ TV channel.   

..............................................................................................................................................................

5

https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
http://belsat.eu/en/about/partners/


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 1 (47) 
APRIL–JUNE 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

Kastus Zhukouski became a kind of a record 
holder. The reporter was fined seven times for 
his cooperation with ‘Belsat’ for the total sum of 
53,550,000 Br (more than 2,500 EUR) since the 
beginning of 2016. Three other fines were imposed 
by courts on his local colleague Larysa Shchyrakova. 

On April 17, 2016, the ‘Reporters without Borders’ 
noted that Homiel had become a laboratory for 
elaboration of new methods of persecution of 
journalists and called upon the European Union 
“to condition its rapprochement with Belarus on 
specific progress in respect for media freedom”.

There weren’t registered any new trials of journalists for their 
cooperation with foreign mass media in the following months. 
However, police officers from Loyeu (Homiel region) made six 
reports in a row in relation to the prosecuted journalists on June 
28, 2016. Four of them concerned the freelance reporter Kastus 
Zhukouski, mentioned above. Two other reports were made in 
relation to Ms Zhukouski’s colleague, Aliaksei Atroshchanka. The 
media workers were accused of insulting officials, resisting police 
officers and petty hooliganism. Both journalists had been detained 
in Loyeu on June 21, 2016, when they were going to make a 
video footage of one local enterprise. According to Mr. Zhukouski, 
he was beaten by Loyeu police then. The reporter documented 
the injuries and addressed to the Investigation Committee.

On June 22, 2016, the Minister of Interior of Belarus Ihar 
Shunevich promised journalists to check the information. The 
police reports in relation to the abovementioned media workers 
from Homiel appeared six day after the Minister’s promise. 

It is easy to predict the results of the promised 
Minister’s check. A journalist Pavel Dabravolski, 
TUT.BY appeared in a similar situation at the 
beginning of the year. He was detained and beaten 
in the Frunzenski City District Court of Minsk. The 
journalist was fined by the judge of the court some 
time later. On April 25, 2016, the Investigation 
Committee refused to initiate a criminal 
investigation into the beating of Pavel Dabravolski, 
stating that the police acted lawfully in that case. 

6

https://rsf.org/en/news/harassment-two-journalists-test-international-community
https://rsf.org/en/news/harassment-two-journalists-test-international-community
https://rsf.org/en/news/harassment-two-journalists-test-international-community
https://rsf.org/en/news/harassment-two-journalists-test-international-community
https://baj.by/en/content/six-administrative-protocols-and-no-excuses-loyeu
https://baj.by/en/content/six-administrative-protocols-and-no-excuses-loyeu
http://euroradio.fm/ru/shunevich-poobeshchal-proverit-informaciyu-o-napadenii-na-zhurnalistov
https://baj.by/en/content/journalist-beaten-court-building
https://baj.by/en/content/journalist-beaten-court-building
https://baj.by/en/content/journalist-beaten-court-building
http://news.tut.by/society/494467.html
http://news.tut.by/society/494467.html
https://baj.by/en/content/investigative-committee-dismissed-case-pavel-dabravolski 
https://baj.by/en/content/investigative-committee-dismissed-case-pavel-dabravolski 
https://baj.by/en/content/investigative-committee-dismissed-case-pavel-dabravolski 


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 1 (47) 
APRIL–JUNE 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

Obstruction  
of journalistic activities 

There were registered several cases of interference with 
journalistic activities on the part of security services 
of several enterprises in April – June 2016.

Thus, the journalists Hanna Niezhaviets and Aliaksandr Masalski 
were detained twice in two different towns of Stoubtsy and Slutsk 
(Minsk region) on April 7, 2016. The correspondents were released 
from custody without police reports. However, they couldn’t 
produce the planned video-reports because of the incidents. 

Security officers of open joint-stock company from Homiel 
attacked journalists of BelaPAN News Agency, while the latter 
were trying to make a video-footage of a fire on the territory 
of the enterprise through a fence on April 12, 2016. 

The case  
of Eduard Palchys 

Ivan Naskievich, the Chairperson of Investigative Committee 
of Belarus announced presentation of charges to Eduard 
Palchys, the founder of http://1863x.com/ Web-site, on June 
22, 2016. Mr Palchys was accused of inciting hatred on 
grounds of race, nationality, religion, language, or other social 
affiliation (Art. 1, Art. 130 of the Criminal Code of Belarus), as 
well as producing and distributing pornographic materials or 
pornographic items (Art. 343 of the Criminal Code of Belarus).

The Web-site was created around two years ago. 
Its owner administered the Web-resource on 
terms of complete anonymity, hiding under the 
nickname of Jhon Silver. The Web-site owner 
criticized severely the Belarusian authorities 
and the Russian authorities, first of all. 

Criminal proceedings against Mr Palchys were 
initiated last year. He had to flee Belarus afterwards. 

The http://1863x.com/ Web-site owner was 
detained in Russia in January 2016. He was 
extradited to Belarus in May 2016.

7

https://baj.by/be/content/i-takoe-byvae-drugoe-zatrymanne-adnoy-zdymachnay-grupy-za-dzen
https://baj.by/be/content/i-takoe-byvae-drugoe-zatrymanne-adnoy-zdymachnay-grupy-za-dzen
https://baj.by/ru/content/na-pozhare-v-gomele-na-zhurnalistov-napali-ohranniki-s-palkami-i-ruganyu
https://baj.by/ru/content/na-pozhare-v-gomele-na-zhurnalistov-napali-ohranniki-s-palkami-i-ruganyu
http://1863x.com/
http://1863x.com/
http://naviny.by/rubrics/society/2016/06/07/ic_news_116_476189/


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 1 (47) 
APRIL–JUNE 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

The Investigative Committee representatives 
reported that the indictment concerned 
“nine publications on article 130 as well as 
distribution of two porn-collages on the Web”.  

It isn’t known what publications have caused 
the criminal charges yet. Presently, Mr. 
Palchys is kept in the pre-trial detention cell 
of prison No.8 in Zhodzina, Minsk region. 

The case of Eduard Palchys has aroused great public attention. 
A public committee for the release of Eduard Palchys was 
founded in Minsk in April 2016. More than 10 people entered 
the committee, including such famous Belarusian politicians as 
Pavel Seviarynets, Dzmitry Dashkievich, and Andrei Dzmitryeu. 

Rating Lists, Indexes, Statistics 

Several different organizations presented the results of their studies 
on the situation with media freedom in modern world in April 2016.  

According to the Freedom House’s report, 
Belarus slightly improved its positions in 
the Freedom of the Press 2016 Table of 
Scores. Thus, the country moved up from 
the 194th to the 192nd position in the rating 
list. However, it remained to be among 
ten countries with the worst situation with 
freedom of the media in the world.  The 
fact that Belarus appeared in the lower 
position than ‘Syria, Iran, almost all African 
states, China, Azerbaijan, Kazakhstan and 
many other countries with political regimes 
in power that can hardly be regarded as 
milder in comparison with the incumbent 
regime in Belarus’ led to discussions in 
the Belarusian journalistic community as 
for the objectivity of the rating list.  

..............................................................................................................................................................

8

http://euroradio.fm/ru/9-epizodov-razzhiganiya-vrazhdy-2-porno-podrobnosti-dela-palchisa
http://euroradio.fm/ru/9-epizodov-razzhiganiya-vrazhdy-2-porno-podrobnosti-dela-palchisa
https://baj.by/ru/analytics/delo-eduarda-palchisa-za-chto-bloger-popal-v-razrabotku
http://naviny.by/rubrics/society/2016/06/14/ic_news_116_476597/
http://naviny.by/rubrics/society/2016/06/14/ic_news_116_476597/
https://freedomhouse.org/report/freedom-press-2016/table-country-scores-fotp-2016
http://news.tut.by/politics/494402.html
http://news.tut.by/politics/494402.html


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 1 (47) 
APRIL–JUNE 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

Also, the Reporters without Borders didn’t 
register any improvement of situation with 
mass media freedom in Belarus in their 
2016 World Press Freedom Index. Just like 
in the previous years of 2014 and 2015, 

Belarus held the 157th position in the list of 180 countries of 
the world. Moreover, the absolute index of the press freedom 
aggravated in the country. “…Aside from the release of leading 
political prisoners, nothing has changed. Freelance journalists cannot 
get accreditation and are harassed by the judicial authorities. The 
information ministry has stepped up its control over print media 
distribution networks and the Internet, and has banned the software 
used to circumvent online censorship,” noted the RSF analysts.  

Similar conclusions were drawn by IREX in their 
annual Media Sustainability Index (MSI) for Europe 
and Eurasia – 2016. According to the IREX analysts’ 
findings, the situation in Belarus mass media 
field somewhat improved in 2015. However, it 
deteriorated again in the year of 2016, returning to 
its positions in the years of 2013-2014. On the one 
hand serious changes took place in the country. 
They were connected with the Russian-Ukrainian 
conflict, the economic crisis and the warming 
of relations with the West. On the other hand, it 
became even simpler for the state to keep control 
over the civil society and independent mass media, 
since foreign funding significantly decreased in 
connection with budgetary restrictions, introduced 
by donor states. The latter changed their priorities 
for the Middle East. Also, they were flattered 
by Lukashenka’s peace-making initiatives, since 
the latter started playing professionally the 
role of mediator in the conflict between Russia 
and Ukraine. At the same time, the Belarusian 
government continues to apply its ordinary 
restriction tools in relation to the traditional media 
and continues to tighten control over the Internet. 

9

https://rsf.org/en/news/2016-world-press-freedom-index-leaders-paranoid-about-journalists
https://rsf.org/en/news/2016-world-press-freedom-index-leaders-paranoid-about-journalists
https://rsf.org/en/belarus
https://www.irex.org/
https://www.irex.org/projects/media-sustainability-index-msi
http://thinktanks.by/publication/2016/04/29/index-ustoychivosti-smi-evropy-i-evrazii-2016-situatsiya-v-sektore-smi-v-belarusi-uhudshilas.html
http://thinktanks.by/publication/2016/04/29/index-ustoychivosti-smi-evropy-i-evrazii-2016-situatsiya-v-sektore-smi-v-belarusi-uhudshilas.html


The contents of this publication are 
copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian 
Association of Journalists,  
when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: 
Belarusian Association of Journalists (BAJ)  
Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, 
BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  
E-mail: press@baj.by  
Web: www.baj.by

Contact: 
Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy

THE BELARUSIAN  
ASSOCIATION  

OF JOURNALISTS

WWW.BAJ.BY

2016

.......................................................................................................

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by

