
The  Bel arus ian  
Assoc iat i on  

of  Journal i sts

E-NEWSLETTER

www  .baj.by May – June 2013

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



“Belarus is often blamed for absence of freedom of speech. It 
is funny to have such reproach after the Internet appeared. 
Usually these are insincere people who say it. They know it 
well that there is no absolute freedom in the world. Because 
those who do not depend on government – they depend on the 
owner of the outlet, advertisers, caprices of the public, finally, 
on mistakes, emotions and delusions of their own journalists.”

Alexander Lukashenko,  
President of the Republic of Belarus

“Curiously enough, the president is right when he says 
that freedom of expression exists in Belarus thanks to 
the Internet. In fact the web stays the only sphere where 
information circulates freely. But this does not justify at all the 
draconian laws, the economic discrimination of independent 
mass media, physical, violence against journalists exercised 
by law enforcement agencies – these facts confirm that the 
situation of freedom of expression is far from ideal. And the 
Bynet stays relatively free in spite of the obvious attempts 
made by the authorities to take it under control.”

Andrei Aliaksandrau,  
Index on Censorship, London

02

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.belta.by/ru/all_news/president/Lukashenko-uprekat-Belarus-v-otsutstvii-svobody-slova-v-vek-Interneta-smeshno_i_638636.html
http://www.belta.by/ru/all_news/president/Lukashenko-uprekat-Belarus-v-otsutstvii-svobody-slova-v-vek-Interneta-smeshno_i_638636.html
http://baj.by/en/node/21301
http://baj.by/en/node/21301


CONTENTS:

Main events in the mass media field  
in May – June 2013  . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Rating lists, indexes, reports  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  11

03

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



MAIN EVENTS  
IN THE MASS MEDIA FIELD  
IN MAY – JUNE 2013 

• �The judicial ruling on the Belarus Press Photos 
2011 albums came into legal force: the albums 
were recognized extremist and destined to de-
struction;

• �Some journalists were detained or arrested;

• �Some journalists were blamed for contribution 
to foreign mass media without accreditation;

• �The prosecutor’s office issued an official warn-
ing to the Radio Svaboda for discrediting the 
Republic of Belarus;

• �The KGB officially announced that the criminal 
case of the photo journalist Anton Surapin had 
been closed;

• �The regional newspaper Borisovskije Novosti 
was included again into the subscription cata-
logue of Belposhta.

The ruling on recognizing  
the Belarus Press Photo 2011  
extremist materials came into legal force

On June 24 the appeal board of the Hrodna Region-
al Court dismissed the appeal of the photo journalists 
Julia Darashkevich and Vadzim Zamirouski against the 
court ruling of the Ashmiany district court, accord-
ing to which the Belarus Press Photo 2011 albums 
had been recognized extremist and destined to be 
destroyed. The court ruling came into legal force.

04

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



The photo album Belarus Press Photo 2011 was 
published upon the results of the yearly contest 
of press photography in Belarus held since 2011. 
The jury of the contest consists of famous pho-
tographers from different countries. The album 
was published and freely distributed in the coun-
try. Photos of the contest (works of the contest 
finalists) had been published in Belarusian periodic 
outlets and in newsfeeds of informational agen-
cies without any negative consequences. In No-
vember 2012, on the Belarusian-Lithuanian border 
41 copies of the album were confiscated from the 
journalists Julia Darashkevich , Aliaksandr Vasiu-
kovich and Vadzim Zamirouski. On April 18, 2013 
the Asmiany district court of Hrodna region found 
the album extremist and ruled to destroy it, this 
way satisfying the legal suit of the KGB Depart-
ment in Hrodna region.

Detention and arrests of journalists 

On May 6 a blogger Dzmitry Halko and a journal-
ist Aliaksandr Yarashevich were detained by police 
officers without obvious reasons. A little before the 
detention they were covering the release of the civil 
and political activists who had been arrested after 
the Chernobyl Way mass action on April 26. On 
May  7 they were found guilt y of petty hooliganism 
(art. 17.1) and disobedience to police (art. 23.4) and 
sentenced to 10 and 12 days' arrest respectively 
(judges Yauhen Hatkevich and Tatsiana Matyl, Mask-
ouski district court of Minsk). Evidence in court was 
provided only by the police officers who had detained 
the journalists. 

The arbitrary detention and arrest of the journal-
ists followed the same scenario as on April 26 
when the same journalist Aliaksandr Yarashevich 
and his colleague Henadz Barbarych were arrested 
for three days for allegedly disobedience to de-
mands of the police officers. The court ignored 
the obvious contradictions in the police testimo-
nies who failed to name correctly the place of de-
tention. Since the journalists were detained on 

05

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://pressphoto.by/?p=402#more-402


Friday evening and stayed for two days in the iso-
lator before the hearing, they were set free on 
Monday, several hours after the court ruling was 
announced. 

On May 8 the Belarusian Association of Journalists 
made a protest statement regarding the arbitrary 
detentions and arrests of journalists who were per-
forming their professional duties. BAJ petitioned to 
the Ministry of the Interior, the prosecutor’s office, 
the Investigative Committee and the Ministry of Jus-
tice, demanding to restore the rights of journalists 
and hold those guilt y officials liable. The state bodies 
confined themselves to a banal runaround reply. They 
were going to appeal the court ruling following the 
procedure. 

On June 16 a journalist Aliaksandr Silich was de-
tained in Stowbtsy distict, Minsk region, while making 
a report from a venue of the African swine plague 
outbreak. The journalist was set free three hours 
later, after a protocol of administrative detention was 
drawn up.

On June 27 in Minsk a correspondent of the Radio 
Svaboda Ihar Karney, a correspondent of Narodnaya 
Volya Ales’ Sivy, and a journalist of TUT.by Natallia 
Kastsiukevich were detained while preparing a re-
port about the all-national strike of entrepreneurs: 
on June 27 sole traders were protesting against the 
technical regulations of the Customs Union “On safety 
of light industry” which envisages obtaining a certifi-
cate guaranteeing the good quality of goods imported 
from Russia. Together with the journalists, the police 
detained the leader of the businessmen organization 
Perspective Anatol Shumchanka. The journalists' car 
was blocked by plain-clothed people on the way from 
the Zhdanovichy market; they were dragged out from 
the car, forced into a minibus and taken to the police 
department. The duty officers of the Central and So-
viet district police departments denied receiving any 
detainees. In fact the journalists were taken to the 
central district police department were they stayed 
for one hour and set free without any procedural 
protocols (the organizer of the strike A. Shumchanka 
received a five-day administrative arrest).

06

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://baj.by/en/node/20813
http://baj.by/en/node/20813
http://baj.by/en/node/21051
http://baj.by/en/node/21051


Journalists blamed for contribution 
to foreign mass media

On May 22 the October district police department 
of Mahilou questioned the independent journalist Alina 
Skrabunova regarding her work for the Polish-based 
channel Belsat. The journalist refused to answer any 
questions referring to article 27 of the Constitution 
(the right no to testify against oneself and one’s rela-
tives).

On May 24 the chairperson of a branch of BAJ in 
the Homel region Anatol Hatouchyts was summoned 
to the regional prosecutor’s office to give explanations 
about a video report broadcast on April 24 on Belsat. 
The journalist answered that he was an employee of 
the informational agency BelaPAN and had no relation 
to the episode.

On May 30 the journalist Volha Chaychyts was given a 
written warning from the prosecutor’s office of Smaliavi-
chy district against work for foreign mass media without 
accreditation. The warning concerned her attendance at 
a public discussion around the Chinese industrial park 
project in April. A similar warning on the same grounds 
was issued to Aliaksandr Silich on June 7.

At least one more journalist received a warning 
from the prosecutor’ office in June, according to the 
information from BAJ.

Belsat has broadcast for Belarus since 2007 
from the territory of Poland; its informational 
materials are produced by Belarusian journalists 
for Belarusian citizens. Starting from 2008, the 
channel has tried several times to obtain a permit 
to open a correspondent point in Belarus. Jour-
nalists contributing to Belsat are often subject 
to persecution from Belarusian authorities under 
the pretext that the Belarusian media law forbids 
journalists of foreign mass media (including the 
Belarusian citizens) to work in the territory of 
Belarus without accreditation. This law contra-
dicts article 19 of the International Covenant on 
Civil and Political Rights which has been ratified 
by Belarus.

07

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://belsat.eu/en/o_nas/
http://belsat.eu/en/o_nas/


The Public Prosecutor’s Office Issued 
an Official Warning to the ‘Radio Liberty’ 
Journalist for ‘Defaming the Republic 
of Belarus’

The Public Prosecutor’s Office of Minsk issued an 
official warning to the ‘Radio Libery’ journalist Aleh 
Hruzdzilovich on May 8, 2013. It was grounded on 
Hruzdzilovich’s materials about Minsk metro secu-
rit y service, written on the basis of his journalist 
experiment as well as his book ‘Who Blasted Minsk 
Metro?’ The book and the journalist materials dwelt 
upon the explosion in Minsk metro in April 2011. It 
is worth mentioning that two Belarusian nationals 
were charged with the crime and sentenced to death 
penalt y. Reportedly, the execution was carried out 
in 2012. 

The official warning was signed by the First Deputy 
Prosecutor of Minsk Uladzimir Ramanouski. Among 
other, the RFE/RL reporter was accused of distribut-
ing the biased and purposefully distorted information 
about Belarus. Also, the journalist was blamed for 
‘disputing the objectiveness of official criminal inves-
tigation results on the terror attack in Minsk metro 
as well as the fairness of Belarusian judicial system 
in general’.

The KGB Announced Termination of Criminal 
Proceedings against a Photo Journalist 
Anton Surapin 

On June 28, 2013, the BelTA News Agency re-
ported on termination of criminal proceedings on the 
‘teddy bear paratroop landing’, referring to the First 
Deputy Head of KGB Ihar Siarheyenka.  A photo jour-
nalist Anton Surapin was said to be involved in the 
case. 

On June 29, 2013, the KGB Spokesman Artur 
Strekh informed the Interfax News Agency about ‘the 
motivated termination’ of criminal proceedings in rela-
tion to A. Surapin.

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

08

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.baj.by/ru/node/21395
http://www.interfax.by/


The 20-year-old student of Journalism Department 
at the Belarusian State University was the first to 
upload photos of teddy bears with slogans in de-
fense of freedom of speech, dropped from a small 
airplane after an illegal crossing of Belarus-Lithu-
anian state border on June 4, 2012. (According 
to the Studio Total PR-company representatives, 
the action was aimed at support of freedom of 
speech in Belarus.) A KGB search was conducted 
in Anton Surapin rented apartment on July 13, 
2012. He was detained later on. The journalist’s 
laptop and photo camera were seized from him. A. 
Surapin was kept in custody more than a month. 
His attorney was banned to report on the legal 
investigatory actions with the journalist and even 
inform the public about his procedural status. It 
was only on August 7, 2012 that the KGB an-
nounced presentation of charges to A. Surapin. 
The student was accused of aiding a group of for-
eigners to cross illegally the state border of Be-
larus. The arrest of Anton Surapin led the Top-10 
list of absurd arrests – 2012, compiled by the 
Amnesty International.

Following a wave of solidarity statements in de-
fence of A. Surapin, expressed by the Belarusian 
and international community, the student was re-
leased from custody on August 17, 2012. He had 
been forced to sign a recognizance not to leave 
the place of his residence before that. None of 
legal investigatory actions with participation of 
A. Surapin were conducted since the time of his 
liberation from custody. The student’s procedural 
status remained unknown.

A Non-state Newspaper Returned  
to the ‘Belposhta’ Subscription in 8 Years 
since Exclusion from the Catalogue

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

Since June 2013, it has become possible again to 
subscribe to the ‘Borisovskiye novosti’ weekly, due to 
the newspaper’s return to the ‘Belposhta’ state mo-
nopolist’s subscription catalogues. Like the majority of 
other independent newspapers, the periodical edition 

09

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.kgb.by/press/inform/321.html
http://www.kgb.by/press/inform/321.html
http://www.kgb.by/press/inform/321.html
http://blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/
http://blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/
http://blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/
http://baj.by/en/node/13036
http://baj.by/en/node/13036
www.borisovnews.by


was ousted from the state-owned press distribution 
networks and the ‘Belsayuzdruk’ news-stalls on the 
eve of the Presidential election – 2006. The problems 
with retail distribution of ‘Borisovskiye novosti’ remain 
the same. 

The newspaper is mainly distributed through the 
editorial subscription as well as with the assistance 
of private distributors and sales outlets (shops, mar-
kets etc.) The latter are highly pressurized by local 
authorities.

“Borisovskiye novosti” is a social and political 
weekly. Its circulation totals approx. 6,000 cop-
ies a week. The newspaper print-run amounted to 
19,000 copies a week in 1998-1999. “Belposhta” 
excluded 16 non-state periodical editions from the 
subscription catalogues on the eve of the Presiden-
tial election 2006. “Belsayuzdruk” enterprise oust-
ed 19 newspapers from the nation-wide monopolist 
network of news-stalls. The courts refused to con-
sider the claims, submitted by the repressed media 
outlets and their readers.

The problem with distribution through the ‘Belposhta’ 
and/or ‘Belsayuzdruk’ networks remains to be unsolved 
for more than 10 social and political newspapers in Bela-
rus. According to the BAJ estimates, there are no more 
than 25 independent printed periodical editions, dealing 
with social and political problems in the country nowadays.

10

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS



RATING LISTS,  
INDEXES, STATISTICS 
The number of Internet users has 
increased by more than 22%  
within a year’s course

On the eve of the Global Telecommunications and 
Information Community Day, celebrated on May 17th, 
the National Statistic Committee of Belarus (‘Belstat’) 
announced the growth of Web-users by nearly 22.8% 
in 2012. (Source: BelaPAN News Agency)

In particular, the number of Web-users totaled 8.4 
million, including 7.5 million individuals at the begin-
ning of 2013. 97% of organizations in the country 
had access to the Internet. 

According to the selective investigation results, the 
number of households with PCs totaled 51.3% in Be-
larus. The number of households with access to the 
Internet amounted to 48.3%. 

46.9% of Belarusian population used the Internet at 
the beginning of 2013. The people entered the Web 
most frequently from home – 42.1%, from work / 
educational establishments – 2.4%, from Internet-
cafes (clubs) and post offices – 0.2% as well as from 
the relatives and friends’ apartments – 0.3%.

The number of mobile Internet-users has signifi-
cantly increased. It is connected with proliferation 
of mobile communication subscribers in the coun-
try.  Thus, there were only 436 mobile phones 
per 1,000 people in Belarus at the beginning of 

2006 to be compared to 1,128 mobile phones per 
1,000 people at the beginning of 2013, i.e. 2.6 
times more. 

As of January 1, 2013, the carrier capacity of ex-
ternal Internet-access channels amounted to 350 Gbit 
per second. Thus, the bandwidth increased almost 
twice within a yea.

11

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://naviny.by/rubrics/computer/2013/05/17/ic_articles_128_181785/


Freedom House  Placed Belarus among 
the Countries with the Worst Situation 
with Media Freedoms in the World

The international Freedom House human rights or-
ganization published its ‘Press Freedom 2013’ the-
matic report on the eve of the Global Press Freedom 
Day, celebrated on May 3rd.

Belarus was mentioned in the report among the 
countries, where on the one hand, independent mass 
media don’t exist at all or work in immensely compli-
cated conditions and on the other hand, the state-
owned media serve the regimes in power. The coun-
try neighbors the Equatorial Guinea, Eritrea, Iran, 
Cuba, Uzbekistan, Turkmenistan, and North Korea 
on the  list.

Belarus earned 93 points in the scale, where “0” 
indicated the best situation and “100” indicated the 
worst situation possible.

12

May – June 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/FOTP%202013%20Booklet%20Final%20Complete%20-%20Web.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Freedom%20of%20the%20Press%202013-%20Infographic.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Freedom%20of%20the%20Press%202013-%20Infographic.pdf


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

The  Bel arus ian  
Assoc iat i on  

of  Journal i sts

www  .baj.by


	SMI EN № 3 (32) 2013 1
	SMI EN № 3 (32) 2013 2
	SMI EN № 3 (32) 2013 3
	SMI EN № 3 (32) 2013 4
	SMI EN № 3 (32) 2013 5
	SMI EN № 3 (32) 2013 6
	SMI EN № 3 (32) 2013 7
	SMI EN № 3 (32) 2013 8
	SMI EN № 3 (32) 2013 9
	SMI EN № 3 (32) 2013 10
	SMI EN № 3 (32) 2013 11
	SMI EN № 3 (32) 2013 12
	SMI EN № 3 (32) 2013 13

