
СПЕЦВЫПУСК

СМІ Ў ПЕРЫЯД 
ВЫБАРАЎ 
ПРЭЗІДЭНТА 
РЭСПУБЛІКІ 
БЕЛАРУСЬ

W W W.BAJ.BY

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ГА «БЕЛАРУСКАЯ  
АСАЦЫЯЦЫЯ  

ЖУРНАЛ ІСТАЎ»



ЗМЕСТ:

Сціслыя звесткі пра выбары  
Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь – 2015  .  .  .  .  .  .  3

Становішча ў галіне СМІ напярэдадні выбараў  
(фон выбарчай кампаніі)  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  4

Захаванне правоў журналістаў і СМІ  
падчас выбарчай кампаніі  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  6

02

СПЕЦВЫПУСК

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ



СЦІСЛЫЯ ЗВЕСТКІ  
ПРА ВЫБАРЫ ПРЭЗІДЭНТА  
РЭСПУБЛІКІ БЕЛАРУСЬ – 2015

30 чэрвеня 2015 г. Палата прадстаўнікоў Нацы-
янальнага сходу Рэспублікі Беларусь прызначыла 
прэзідэнцкія выбары на 11 кастрычніка 2015 г.

10 верасня Цэнтральная камісія Рэспублікі Бе-
ларусь па выбарах і правядзенні рэспубліканскіх 
рэферэндумаў (далей - Цэнтрвыбаркам) зарэгістравала 
чатырох кандыдатаў у прэзідэнты, намінаваных шля-
хам збору подпісаў грамадзянаў: цяперашняга прэ-
зідэнта Аляксандра Лукашэнку, Сяргея Гайдукевіча, 
Таццяну Караткевіч і Мікалая Улаховіча.

Частка апазіцыі выступіла за правядзенне 
кампаніі “Ігнор” з заклікам ігнараваць гала-
саванне. (У 2013 г. у Выбарчы кодэкс былі 
ўнесеныя змены, якія забаранілі заклікі да бай-
коту выбараў.)

Ад моманту рэгістрацыі канды
датаў пачалася перадвыбарчая 
агітацыя, якая працягвалася да 
10 кастрычніка (перадвыбарчы 
“дзень маўчання”). Парадак выка-
рыстання СМІ падчас падрыхтоўкі і 
правядзення выбараў быў зацвер-
джаны Цэнтрвыбаркамам.

Дзеючы прэзідэнт А. Лукашэн-
та не скарыстаўся магчымасцямі 
бясплатнага эфіру і ўдзелу ў тэ-
ледэбатах, аднак ягоная прысут-
насць на экранах дзяржаўных 
тэлерадыёканалаў, а таксама ў 
дзяржаўных друкаваных СМІ была 

дамінуючай. Гэта паказаў маніторынг асвятлення 
прэзідэнцкіх выбараў сродкамі масавай інфарма-
цыі, які ладзіла ГА “Беларуская асацыяцыя жур-
налістаў”.

03

СПЕЦВЫПУСК

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post_pp.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post_pp.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Soob1.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Soob1.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post49.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post49.pdf
http://baj.by/en/analytics/monitoring-coverage-2015-presidential-election-belarusian-media-final-report


3 кастрычніка ў Беларусі пачалося датэрміновае 
галасаванне. Паводле дадзеных Цэнтрвыбарка-
ма датэрмінова прагаласавалі больш як 36% 
выбаршчыкаў, што з’явілася своеасаблівым рэкордам 
прэзідэнцкіх выбараў у краіне. Назіральнікі кампаніі 
“Праваабаронцы за свабодныя выбары” зафіксавалі 
шматлікія факты прымусу да датэрміновага галаса-
вання з боку адміністрацыяў прадпрыемстваў і ВНУ.

11 кастрычніка прагаласавала асноўная частка 
выбаршчыкаў. 

16 кастрычніка Цэнтрвыбаркам абвясціў, што 
перамогу на выбарах атрымаў дзеючы Прэзідэнт 
Рэспублікі Беларусь Аляксандр Лукашэнка.

Папярэдняя ацэнка выбарчай кампаніі Міжнароднай 
місіяй па назіранні за выбарамі, уключна з ацэнкай 
умоваў дзейнасці СМІ, пададзеная ў прамежкавай 
справаздачы місіі.

СТАНОВІШЧА Ў ГАЛІНЕ СМІ 
НАПЯРЭДАДНІ ВЫБАРАЎ  
(ФОН ВЫБАРЧАЙ КАМПАНІІ)

У перадвыбарчы год беларускае заканадаўства ў 
сферы СМІ і практыка яго застасавання сталі больш 
жорсткімі.

Напрыканцы снежня 2014 г. у закон “Аб сродках 
масавай інфармацыі” былі спешным чынам і без 
якога-колечы абмеркавання ўнесеныя дапаўненні і 
змены, якія ўступілі ў сілу 1 студзеня 2015 г. У 
прыватнасці, Міністэрства інфармацыі атрымала пра-
ва ў пазасудовым парадку абмяжоўваць доступ да 
любых інтэрнэт-рэсурсаў (у тымі ліку нават за адно 
парушэнне заканадаўства аб СМІ) . 

Пры гэтым пералік звестак, якія забароненыя да 
распаўсюду ў СМІ, і без таго недакладна сфарму-
ляваны, што дапускала магчымасць яго шырокай 

04

СПЕЦВЫПУСК

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://elections2015.spring96.org/ru/news/80709
http://elections2015.spring96.org/ru/news/80709
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Soob3.pdf
http://www.osce.org/be/odihr/elections/belarus/192006?download=true
http://www.osce.org/be/odihr/elections/belarus/192006?download=true
http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf


трактоўкі, быў дапоўнены пунктам “інфармацыя, 
распаўсюд якой здатны нанесці шкоду нацыянальным 
інтарэсам Рэспублікі Беларусь”. Са спасылкай на гэ-
тую норму 18 чэрвеня Мінінфарм прыняў рашэнне 
аб абмежаванні доступу да сайту kyky.org (папярэд-
жанне рэдакцыі сайту пры гэтым не выносілася).

Як адзначалася ў паведамленні ведамства, шэраг 
публікацыяў сеціўнага выдання “ўтрымлівае прыніжа-
льныя выказванні ў дачыненні да дзяржаўнага свята 
Рэспублікі Беларусь – Дзень Перамогі, грамадзянаў 
краіны, якія бяруць у ім удзел, аспрэчваецца знач-
насць дадзенай падзеі ў гісторыі дзяржавы, тым 
самым скажаецца гістарычная праўда пра Вялікую 
Айчынную вайну”. 

Доступ да сайту быў адноўлены праз 6 дзён, пасля 
таго як спрэчны матэрыял быў выдалены з сайту. 
Блакаванне сайту kyky.org было расцэненае адмыс-
лоўцамі як папярэджанне інтэрнэт-супольнасці.

Сярод паправак, унесеных у Закон аб СМІ ў снежні 
2014 г., ёсць патрабаванне абавязковай рэгістрацыі 
распаўсюднікаў прадукцыі СМІ з магчымасцю забаро-
ны іх дзейнасці Міністэрствам інфармацыі Рэспублікі 
Беларусь.

Гэтае палажэнне набыло моц 1 ліпеня, то бок ужо 
пасля прызначэння прэзідэнцкіх выбараў. Некаторыя 
незалежныя выданні, якія прадавалі значную частку 
сваіх накладаў праз гандлёвыя прадпрыемствы і пра-
дпрымальнікаў, сутыкнуліся з памяншэннем кропак 
продажу сваёй прадукцыі. Асабліва гэта адбілася 
на выданнях, якія не могуць распаўсюджвацца праз 
дзяржаўныя прадпрыемствы, якія дамінуюць на рын-
ку распаўсюду прадукцыі СМІ (“Белпошта” і прадпры-
емствы сістэмы “Саюздрук”). 

Незадоўга да выбараў рэдакцыі “Газеты Слонім
скай”, “Intex-press” ды “Intex-press плюс”, “СНплюс. 
Свободные новости плюс” атрымалі чарговыя ад-
мовы на свае звароты аб іх уключэнні ў падпісныя 
каталогі “Белпошта” ці продажы праз шапікі пра-
дпрыемстваў “Саюздруку”. У верасні, ужо падчас 
выбарчай кампаніі, падобныя адмовы атрымалі 
рэдакцыі газетаў “Новы час” і “Барысаўскія навіны”.

05

СПЕЦВЫПУСК

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

kyky.org
kyky.org
http://naviny.by/rubrics/society/2015/07/12/ic_articles_116_189294/
http://naviny.by/rubrics/society/2015/07/12/ic_articles_116_189294/
http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/be/analytics/dzesyac-god-bez-prava-raspausyudu-kopii-dakumentau-tablica


На пачатку 2015 г. Мінінфарм высунуў 27 
папярэджанняў 26 сродкам масавай інфарма-
цыі.  Прычынай для гэтага было няправільнае, 
на думку Мінінфарма, указанне выходных дадзе-
ных назвы рэгіструючага органа (“Міністэрства 
інфармацыі РБ” замест “Міністэрства інфармацыі 
Рэспублікі Беларусь”). Нязначнасць падставы для 
вынясення папярэджанняў (пры тым, што пасля 
двух папярэджанняў на працягу года Мінінфарм мае 
права звярнуцца ў суд з позвай аб спыненні вы-
пуску СМІ) паказала, што, магчыма, іх мэтай было 
павелічэнне самацэнзуры ў СМІ напярэдадні выбар-
чае кампаніі. 

У 2015 г. узмацніўся ціск на журналістаў, якія 
супрацоўнічаюць з замежнымі СМІ без акрэдытацыі. 
Суды на падставе складзеных міліцыяй пратако-
лаў прыцягвалі іх да адказнасці паводле адволь-
на трактаванай часткі 2 арт.22.9 КаАП, якая пра-
дугледжвае адказнасць за незаконны выраб і/ці 
распаўсюд прадукцыі СМІ (такая практыка пачалася 
з траўня 2014 г.) Калі ў 2014 г. да адказнасці 
паводле арт.22.9 КаАП былі прыцягнутыя 10 жур-
налістаў, то са студзеня па жнівень 2015 г. – 28.

Ва ўсіх выпадках падставай для гэтага стаўся не 
змест іх матэрыялаў, а сам факт іх з’яўлення ў за-
межных СМІ. Пасля таго як на пачатку жніўня на 
прэсавай канферэнцыі з журналістамі незалежных 
СМІ прэзідэнт Аляксандр Лукашэнка паабяцаў раза-
брацца з сітуацыяй, новыя справы паводле арт. 22.9 
КаАП у адносінах да журналістаў не ўзбуджаліся. 

ЗАХАВАННЕ ПРАВОЎ ЖУРНАЛІСТАЎ  
І СМІ ПАДЧАС ВЫБАРЧАЙ КАМПАНІІ 

Асноўныя парушэнні правоў журналістаў і СМІ былі 
зафіксаваныя ў кастрычніку. 

У дзень пачатку датэрміновага галасавання 
выбаршчыкаў 3 кастрычніка сервер інфармацый-
най кампаніі “БелаПАН”, на якім размешчаныя 

06

СПЕЦВЫПУСК

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://mininform.gov.by/ru/stat-ru/
http://mininform.gov.by/ru/stat-ru/
http://mininform.gov.by/ru/stat-ru/
http://baj.by/be/analytics/shtrafy-zhurnalistam-pa-art-229-kaap-tablicy-abnaulyaecca
http://baj.by/be/analytics/shtrafy-zhurnalistam-pa-art-229-kaap-tablicy-abnaulyaecca
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html


сайты самой інфармацыйнай кампаніі і яе інтэр-
нэт-газеты Naviny.by, патрапілі пад шчыльную DDоS-
атаку, якая працягвалася некалькі дзён. БелаПАН 
звязаў гэта з публікацыяй на Naviny.by артыкулаў 
“пра рэлігійна-палітычную акцыю “Малітва за Бела-
русь”. У іх крытыкаваліся метады яе арганізацыі, 
прадстаўляліся меркаванні студэнтаў, якія “паводле 
разнарадкі” прыйшлі на мерапрыемства з удзелам 
кіраўніка дзяржавы”.

Падчас правядзення датэрміновага і асноўнага 
галасавання на некаторых выбарчых участках жур-
налістам забаранялі рабіць фота-  і відэаздымкі. 

Гэтак, 9 кастрычніка ўчастковая выбарчая камісія 
абвінаваціла журналіста газета “Новы час” Арцёма 
Ляву, які рабіў фотаздымкі на выбарчым участку 
№29 Ленінскага раёна Мінска, у тым, што ён пе-
рашкаджае выбарчаму працэсу, і выдаліла яго з 
выбарчага ўчастку. 

11 кастрычніка, у дзень асноўнага галасавання, 
А. Ляву не ўпусцілі ў памяшканне іншага выбарча-
га ўчастку № 33, які месціўся на тэрыторыі таго ж 
раёну. 

9 кастрычніка журналістка сайту “Бабруйскі кур’ер” 
сутыкнулася з перашкодамі сваёй працы на вы-
барчым участку ў Бабруйску. Старшыня ўчастковай 
камісіі жорстка “рэгламентаваў” час яе знаходжання 
на ўчастку: робіце здымак і сыходзіце. Журналістка 
была вымушаная пакінуць участак. 

11 кастрычніка журналістка польскага інтэрнэт-вы-
дання Eastbook.eu не змагла зняць на відэа працэс 
падліку галасоў на адным з участкаў Першамайскага 
раёна Мінска. 

У Брэсце здымкам журналістаў спрабавала 
перашкодзіць назіральніца ад праўладнай арганізацыі 
“Белая Русь”. У Мінску з перашкодамі ў прафесійнай 
дзейнасці неаднаразова сутыкалася здымачная група 
парталу TUT.by і інш.

 

07

СПЕЦВЫПУСК

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

www.Naviny.by
http://belapan.com/archive/2015/10/05/805445/
http://belapan.com/archive/2015/10/05/805445/
Naviny.by
http://baj.by/be/analytics/antymetadychka-albo-dlya-kago-pisha-prykladnyya-scenary-cvk


Варта заўважыць, што дзеянні сябраў выбар-
чых камісіяў наўпрост супярэчылі ўказанням 
Цэнтрвыбаркаму, якія змяшчаюцца ў “Прыклад-
ным сцэнары трэнінгу для сябраў участковых 
камісіяў па выбарах Прэзідэнта Рэспублікі Бела-
русь”. У ім, у прыватнасці, разглядаліся сітуацыі 
з удзелам журналістаў на выбарчых участках і 
казалася пра іх права на правядзенне фота- і 
відэаздымак.

Сярод іншых парушэнняў правоў журналістаў, звя-
заных з выбарчым працэсам, можна назваць шмат-
лікія адмовы ў інфармацыі, звязанай з выбарамі. 
Аднак у цэлым прэзідэнцкія выбары прайшлі даволі 
спакойна. Верагодна, гэта звязана з намерам 
афіцыйнага Мінска дамагчыся станоўчай ацэнкі прэ-
зідэнцкіх выбараў з боку міжнароднай супольнасці, 
адсутнасцю палітычнай напружанасці ў краіне падчас 
выбараў, а таксама тым “ахаладжальным” эфектам 
на СМІ, які ўжо быў дасягнуты ў выніку ўкаранення 
больш жорсткіх нормаў закону і практыкі іх прымя-
нення.

08

СПЕЦВЫПУСК

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post19.pdf
http://www.rec.gov.by/sites/default/files/pdf/Elections-PRB2015-Post19.pdf


Змест гэтага электроннага выдання абаронены нормамі Аўтарскага права.

Спасылка на ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» пры выкарыстанні матэрыялаў 

ЭЛЕКТРОННАГА БЮЛЕТЭНЯ «СМІ Ў БЕЛАРУСІ» з’яўляецца абавязковай.

Выдавец: ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» (ГА «БАЖ »).  

Вул. Камсамольская 7-32, 220030 Мінск, БЕЛАРУСЬ

Тэлефоны: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Факс: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: press@baj.by  Web: www.baj.by

Кантакт: Бастунец Андрэй Леанідавіч, старшыня ГА «БАЖ »

ГА  «БЕЛАРУСКАЯ  
АСАЦЫЯЦЫЯ  

ЖУРНАЛ ІСТАЎ»

W W W.BAJ.BY


