
Выніковы аналітычны агляд

2015W W W.BAJ.BY

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ГА «БЕЛАРУСКАЯ  
АСАЦЫЯЦЫЯ  

ЖУРНАЛ ІСТАЎ»



ЗМЕСТ:

Становішча ў сферы СМІ ў 2015 г. (агляд) . . . .     3

Асноўныя падзеі і тэндэнцыі  
ў сферы СМІ ў 2015 г.  . . . . . . . . . . . . . . . . .                  4

02

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ



СТАНОВІШЧА Ў СФЕРЫ СМІ  
Ў 2015 г. (АГЛЯД)

Асноўным чыннікам, які ўплываў на становішча 
са СМІ ў Беларусі ў 2015 г., былі выбары 
Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь. Яны адбыліся 
ў кастрычніку 2015 г. Напярэдадні выбараў 
заканадаўства пра СМІ і практыка яго заста-
савання сталіся больш жорсткімі. Магчыма, на 
гэта паўплывала і імкненне ўладаў узмацніць 
кантроль над асвятленнем сродкамі масавай 
інфармацыі эканамічнай сітуацыі ў краіне, якая 
пачала пагаршацца.

З 1 студзеня 2015 г. уступілі ў моц папраўкі ў 
Закон Рэспублікі Беларусь «Аб сродках масавай 
інфармацыі», якія былі ў спешным парадку і без яко-
га-колечы абмеркавання ўнесеныя ў яго ў снежні  
2014 г. 

Гэтыя папраўкі, у прыватнасці, распаўсюдзілі ад-
казнасць, прадугледжаную законам, на інтэрнэт-
СМІ, а Міністэрства інфармацыі атрымала права 
абмяжоўваць доступ да анлайн-рэсурсаў (у тым лі-
ку замежных) у пазасудовым парадку. На працягу 
года міністэрства скарысталася гэтым правам 40 
разоў – у асноўным у мэтах барацьбы з распаўсюдам 
наркотыкаў і парушэннямі ў галіне гандлю.

Адной з галоўных праблемаў года стаўся перас-
лед беларускіх журналістаў, якія супрацоўнічаюць 
з замежнымі СМІ без акрэдытацыі. 28 журналістаў 
былі аштрафаваныя на гэтай падставе. Пасля пе-
радвыбарчага абяцання Аляксандра Лукашэнкі раз-
гледзець становішча здавалася, што праблема была 
вырашаная, але напрыканцы 2015 г. былі распача-
тыя тры новыя адміністрацыйныя працэсы супраць 
журналістаў, матэрыялы якіх з’явіліся на замежным 
тэлебачанні. 

Пад ціскам знаходзіліся і друкаваныя сродкі маса-
вай інфармацыі. У пачатку года Міністэрства інфар-
мацыі па надуманай прычыне вынесла папярэджанні 
27 друкаваным СМІ.

03

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ



Два папярэджанні на працягу года могуць 
спрычыніць спыненне выпуску СМІ. Таму ёсць 
усе падставы меркаваць, што папярэджанні былі 
накіраваныя на ўзмацненне самацэнзуры ў СМІ.

У ліпені 2015 г. быў усталяваны новы адміні
страцыйны бар’ер для распаўсюду прадукцыі сродкаў 
масавай інфармацыі: абавязак рэгістрацыі яе 
распаўсюднікаў у Міністэрстве інфармацыі. Гэта па-
горшыла магчымасці незалежных друкаваных СМІ 
рэалізоўваць сваю прадукцыю праз гандлёвыя кропкі, 
бо значная частка апошніх не пажадала праходзіць 
дадатковую адміністрацыйную працэдуру. Асабліва 
адмоўна патрабаванне рэгістрацыі распаўсюднікаў 
СМІ адбілася на тых друкаваных выданнях, якія 
пазбаўленыя магчымасці рэалізоўваць сваю пра-
дукцыю праз дзяржаўныя сістэмы распаўсюду СМІ 
па падпісцы і ўраздроб.

Сярод станоўчых момантаў года трэба адзна-
чыць памяншэнне колькасці кароткатэрміновых 
затрыманняў журналістаў міліцыяй і адсутнасць рэ-
прэсіяў супраць журналістаў і СМІ пасля выбараў. 
Апошняе, верагодна, тлумачылася імкненнем 
афіцыйнага Мінска дамагчыся станоўчае ацэнкі 
выбараў з боку міжнароднай супольнасці, адсут-
насцю сур’ёзнай палітычнай напружанасці ў краіне 
падчас выбараў, а таксама тым «ахаладжальным 
эфектам» для СМІ, які быў дасягнуты ў выніку папе-
раджальнага ўзмацнення медыйнага заканадаўства 
і практыкі яго застасавання. 

АСНОЎНЫЯ ПАДЗЕІ І ТЭНДЭНЦЫІ  
Ў СФЕРЫ СМІ Ў 2015 г. 
УЗМАЦНЕННЕ СУДОВАГА ПЕРАСЛЕДУ 
ЖУРНАЛІСТАЎ ЗА СУПРАЦОЎНІЦТВА 
З ЗАМЕЖНЫМІ СМІ

У 2015 г. узмацніўся ціск на журналістаў, якія 
супрацоўнічаюць з замежнымі СМІ без акрэдытацыі. 
На падставе складзеных міліцыяй пратаколаў 

04

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ



суды прыцягвалі іх да адказнасці паводле ад-
вольна трактаванай часткі 2 арт. 22.9 Кодэкса 
аб адміністрацыйных правапарушэннях, якая пра-
дугледжвае адказнасць за незаконны выраб і/ці 
распаўсюд прадукцыі СМІ (такая практыка пачалася 
з траўня 2014 г.). Калі ў 2014 г. да адказнасці па-
водле ч. 2 арт. 22.9 Кодэкса аб адміністрацыйных 
правапарушэннях былі прыцягнутыя 10 журналістаў, 
то ў 2015 г. – 28. Агульная сума штрафаў скла-
ла больш за 146 мільёнаў беларускіх рублёў, што 
складала каля 8 тыс. еўра на момант вынясення 
штрафаў. 

Трэба падкрэсліць, што ва ўсіх выпадках падста-
вай для застасавання ў дачыненні да журналістаў 
санкцыі паводле ч. 2 арт. 22.9 КаАП “Парушэнне 
заканадаўства аб СМІ” стаўся не змест іх матэры-
ялаў, а сам факт іх з’яўлення ў замежных СМІ.

Становішча змянілася пасля таго, як 4 жніўня прэ-
зідэнт Аляксандр Лукашэнка падчас інтэрв’ю жур-
налістам незалежных СМІ паабяцаў разабрацца з 
гэтай праблемай. З канца жніўня і да 24 снежня 
2015 г. новых справаў па абвінавачанні журналістаў 
паводле ч. 2 арт. 22.9 не ўзбуджалася. Аднак на-
прыканцы года пераслед журналістаў за супрацу з 
замежнымі СМІ без акрэдытацыі аднавіўся. 24 і 28 
снежня аддзелы міліцыі Гомельскай вобласці склалі 
тры пратаколы ў адносінах да гомельскіх журна-
лістаў Л. Шчыраковай і К. Жукоўскага ў сувязі са 
з’яўленнем іх матэрыялаў на тэлеканале “Белсат” 
(Польшча). Пазней журналісты былі прыцягнутыя да 
адміністрацыйнай адказнасці. 

ЗАТРЫМАННІ ЖУРНАЛІСТАЎ

На пачатку 2015 г. сталіся больш частымі 
выпадкі затрыманняў грамадзянаў, якія здымалі 
адміністрацыйныя будынкі (у тым ліку будынкі 
Акадэміі навук, ЗАГСа). Як мінімум тры журналіс-
ты сутыкнуліся з перашкодамі сваёй прафесійнай 
дзейнасці. Свае дзеянні супрацоўнікі міліцыі тлумачылі 
атрыманым “унутраным” указаннем намесніка мініс-
тра ўнутраных справаў Мікалая Амельчанкі. 

05

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://baj.by/be/analytics/shtrafy-zhurnalistam-pa-art-229-kaap-tablicy-abnaulyaecca
http://baj.by/be/analytics/shtrafy-zhurnalistam-pa-art-229-kaap-tablicy-abnaulyaecca
http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html 

http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html 

http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html 

http://www.svaboda.org/content/article/27170361.html 



Паводле іх словаў, указанне ад 25 лютага “арыентуе” 
супрацоўнікаў міліцыі даведвацца пра мэты правядзення 
фота- і відэаздымак адміністрацыйных будынкаў і саміх 
міліцыянтаў, затрымліваць асобаў, якія іх праводзяць, 
на тэрмін да 3 гадзінаў, правяраць адзняты матэрыял. 

На зварот ГА “Беларуская асацыяцыя журналістаў” з 
просьбай азнаёміць з гэтым указаннем МУС адказаў 
адмоўна, спасылаючыся на ўнутраны характар памя-
нёнага дакумента, а таксама зважаючы на тое, што, 
маўляў, мова вядзецца “не пра забарону відэа- або 
фотаздымак адміністрацыйных будынкаў, а рэгулюе вы-
ключна дзеянні супрацоўнікаў органаў унутраных спраў”.

У цэлым колькасць кароткатэрміновых затры
манняў журналістаў у 2015 г. у параўнанні з іншы-
мі гадамі ў мінулым паменшылася. За год было 
зарэгістравана 19 выпадкаў затрымання журналіс-
таў, у той час як у 2014 г. – 29. Ва ўсіх выпадках 
журналісты былі вызваленыя на працягу 3 гадзінаў 
з моманту затрымання без складання пратаколаў.

Пік затрыманняў журналістаў у Беларусі трапіў 
на паслявыбарчы 2011 год, калі БАЖ зафіксаваў 
167 падобных выпадкаў. У далейшым коль-
касць затрыманняў журналістаў зніжалася, ад-
нак з’явілася новая форма ціску на іх – пры-
цягненне да адміністрацыйнай адказнасці за 
супрацоўніцтва з замежнымі СМІ. З улікам гэта-
га агульная колькасць умяшальніцтва міліцыі ў 
журналісцкую дзейнасць у параўнанні з 2014 г. 
нават крыху павялічылася: 47 здарэнняў у 2015 
годзе (19 затрыманняў і 28 адміністрацыйных 
справаў за супрацу з замежнымі СМІ) супраць 
39 здарэнняў у 2014 г. (29 затрыманняў і 10 
адміністрацыйных справаў).

ПАПЯРЭДЖАННІ ДРУКАВАНЫМ СМІ 

На пачатку 2015 г. Мінінфарм вынес 27  папярэ
джанняў 26 сродкам масавай інфармацыі. У боль-
шасці выпадкаў яны былі спрычыненыя няслушным, 
на думку Мінінфарма, указаннем у выходных дад-
зеных назвы рэгіструючага органу (“Міністэрства 

06

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://baj.by/be/node/28027
http://baj.by/be/node/28027
http://baj.by/be/node/28027
http://baj.by/be/analytics/vypadki-zatrymannyau-zhurnalistau-tablica-abnaulyaecca
http://baj.by/be/analytics/vypadki-zatrymannyau-zhurnalistau-tablica-abnaulyaecca
http://baj.by/be/analytics/vypadki-zatrymannyau-zhurnalistau-tablica-abnaulyaecca
http://baj.by/be/analytics/manitoryng-parushennyau-pravou-smi-i-zhurnalistau-2009-2014
http://baj.by/be/analytics/manitoryng-parushennyau-pravou-smi-i-zhurnalistau-2009-2014
http://baj.by/be/analytics/manitoryng-parushennyau-pravou-smi-i-zhurnalistau-2009-2014
http://baj.by/be/analytics/manitoryng-parushennyau-pravou-smi-i-zhurnalistau-2009-2014


інфармацыі РБ” замест “Міністэрства інфармацыі 
Рэспублікі Беларусь”). Нязначнасць прычыны для вы-
нясення папярэджанняў (пры тым, што пасля двух 
папярэджанняў на працягу года Мінінфарм мае пра-
ва звярнуцца ў суд з позвай аб спыненні выпуску 
СМІ) паказвае, што іх мэтай магло быць павелічэнне 
самацэнзуры ў СМІ наконадні выбарчае кампаніі. 

Усяго на працягу 2015 г. Міністэрства інфарма-
цыі вынесла 36 папярэджанняў 34 сродкам ма-
савай інфармацыі. 

ПРАБЛЕМЫ З РАСПАЎСЮДАМ НЕЗАЛЕЖНЫХ 
ГАЗЕТАЎ 

З 1 ліпеня 2015 г. набылі моц папраўкі ў закон 
“Аб сродках масавай інфармацыі”, якія ўвялі абавяз-
ковую рэгістрацыю распаўсюднікаў прадукцыі СМІ. 
Некаторыя незалежныя СМІ, якія прадавалі знач-
ную частку сваіх накладаў праз гандлёвыя прадпры-
емствы і прадпрымальнікаў, сутыкнуліся з памян-
шэннем колькасці кропак продажу сваёй прадукцыі, 
бо далёка не ўсе распаўсюднікі газетаў пагадзіліся 
звярнуцца ў Мінінфарм па дадатковую рэгістрацыю.

Асабліва гэта адбілася на выданнях, якія 
пазбаўленыя магчымасці рэалізоўваць сваю пра-
дукцыю праз дзяржаўныя сістэмы “Белпошта” і “Са-
юздрук”, якія дамінуюць на рынку распаўсюду СМІ па 
падпісцы і ўраздроб. Увесну 2015 г. рэдакцыі “Газеты 
Слонімскай”, “Intex-press”, “Intex-press плюс”, “СНплюс. 
Свободные новости плюс” атрымалі чарговыя адказы 
на свае звароты аб іх уключэнні ў падпісныя каталогі 
“Белпошта” або продажы праз шапікі прадпрыемстваў 
“Саюздруку”. У верасні падобныя адмовы атрымалі 
рэдакцыі газетаў “Новы час” і “Барысаўскія навіны”.

Дзяржаўнае прадпрыемства “Белпошта”, якое 
з’яўляецца манапалістам у галіне распаўсюду СМІ 
па падпісцы, адмаўляецца ўключаць незалежныя 
СМІ ў падпісны каталог, спасылаючыся на тое, што 
гэта яго права, а не абавязак. З падобнай матыва-
цыяй адмаўляюць выданням у распаўсюдзе прадпры-
емствы “Саюздруку”. 

07

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://mininform.gov.by/ru/stat-ru/
http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/sites/default/files/analytics/files/registraciya_rasprostraniteley_smi_0_0.pdf
http://baj.by/be/analytics/dzesyac-god-bez-prava-raspausyudu-kopii-dakumentau-tablica
http://baj.by/be/analytics/dzesyac-god-bez-prava-raspausyudu-kopii-dakumentau-tablica
http://baj.by/be/analytics/dzesyac-god-bez-prava-raspausyudu-kopii-dakumentau-tablica
http://baj.by/be/analytics/dzesyac-god-bez-prava-raspausyudu-kopii-dakumentau-tablica


Праблемы з распаўсюдам незалежных друкаваных 
СМІ ўзніклі 10 год таму, напярэдадні прэзідэнцкай 
выбарчай кампаніі 2006 г. Тады РУП “Белпошта” 
адмовілася ўключаць у падпісныя каталогі, а пра-
дпрыемствы “Саюздруку” – прадаваць праз газетныя 
шапікі каля 20 незалежных грамадска-палітычных 
газетаў. У выніку эканамічнай дыскрымінацыі бага-
та якія з іх спынілі выданне. Толькі на хвалі паця-
плення адносінаў з ЕС у 2008 г. “Белпошта” і пра-
дпрыемствы “Саюздруку” аднавілі супрацу з вядучымі 
незалежнымі газетамі “Народная Воля” і “Наша 
Ніва”. Цяпер праблемы з распаўсюдам праз пра-
дпрыемствы “Белпошты” і/ці “Саюздруку” зазнаюць 
9 недзяржаўных выданняў грамадска- палітычнай 
тэматыкі, якія складаюць палову з зарэгістраваных 
у Беларусі незалежных СМІ. 

Адначасова з гэтым падпіска на дзяржаўную прэ-
су адбывалася з выкарыстаннем адміністрацыйнага 
рэсурсу. Гэтак, напрыканцы 2015 г. адміністрацыя 
Ленінскага раёна г. Мінска “у мэтах забеспячэн-
ня праўдзівага інфармавання грамадзянаў пра 
сацыяльна-эканамічнае развіццё Рэспублікі Бела-
русь і ў сувязі з пачаткам падпісной кампаніі на 
1-е паўгоддзе 2016 года” звярнулася да кіраўнікоў 
арганізацыяў раёна з просьбай правесці падпіску 
“на асноўныя рэспубліканскія і гарадскія друкава-
ныя выданні” паводле спісу і даць справаздачу па 
яе выніках. 

Падобныя факты былі зафіксаваныя ў Магілёве і 
Крычаве. 

БЮДЖЭТНАЕ ФІНАНСАВАННЕ ДЗЯРЖАЎНЫХ СМІ

Акрамя прэферэнцыяў, дзяржаўныя СМІ карыста-
юцца з наўпростага фінансавання з дзяржбюджэту. 

Паводле закону “Аб рэспубліканскім бюджэце на 
2016 г.” ад 30 снежня 2015 г. на фінансаванне 
дзяржаўных СМІ прадугледжана вылучэнне 900 120 
843,0 тыс. руб (каля 45 млн еўра). 

08

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://baj.by/be/content/padpiska-z-metay-zabespyachennya-praudzivaga-infarmavannya-gramadzyan-kopiya-dakumenta
http://baj.by/be/content/padpiska-z-metay-zabespyachennya-praudzivaga-infarmavannya-gramadzyan-kopiya-dakumenta
http://baj.by/be/content/padpiska-z-metay-zabespyachennya-praudzivaga-infarmavannya-gramadzyan-kopiya-dakumenta
http://baj.by/be/content/padpiska-z-metay-zabespyachennya-praudzivaga-infarmavannya-gramadzyan-kopiya-dakumenta
http://baj.by/be/content/magilyouskiya-pravaabaroncy-pavedamlyayuc-pra-prymusovuyu-padpisku-na-dzyarzhaunyya-vydanni
http://baj.by/be/content/prymusovaya-padpiska-u-krychave
http://www.minfin.gov.by/upload/bp/act/zakon_301215_341z.pdf
http://www.minfin.gov.by/upload/bp/act/zakon_301215_341z.pdf
http://baj.by/be/content/praekt-byudzheta-2016-kalya-45-milyonau-eura-na-dzyarzhaunyya-smi


У тым ліку на тэлебачанне і радыёвяшчанне – 734 
815 075,0 тыс. руб (каля 36,6 млн еўра), на перы-
ядычны друк і выдавецтвы – 69 154 793,0 тыс. руб 
(каля 3,5 млн еўра), на “іншыя пытанні ў галіне 
СМІ” – 96 150 975,0 тыс. руб (каля 4,7 млн еўра).

Пры гэтым фінансаванне вылучаецца на пазакон-
курснай аснове. 26 дзяржаўных газетаў і часопісаў, 
якія атрымаюць дапамогу з рэспубліканскага бю-
джэту ў 2016 годзе, вызначаныя пастановай урада 
№966 ад 19 лістапада 2015 года. 

АБМЕЖАВАННІ СВАБОДЫ ДЗЕЙНАСЦІ  
Ў ІНТЭРНЭЦЕ 

1 студзеня 2015 г. набылі моц папраўкі ў за-
кон “Аб сродках масавай інфармацыі”, якія надалі 
Міністэрству інфармацыі права ў пазасудовым парад-
ку абмяжоўваць доступ да любых інтэрнэт-рэсураў 
(у тым ліку нават за адно парушэнне заканадаўства 
аб СМІ).

Пры гэтым пералік інфармацыі, забароненай для 
распаўсюду ў СМІ, і да таго недакладна сфарму-
ляваны, з магчымасцямі шырокай трактоўкі, быў 
дапоўнены пунктам “інфармацыя, распаўсюд якой мо-
жа нанесці шкоду нацыянальным інтарэсам Рэспублікі 
Беларусь”. Спасылаючыся на гэтую норму, 18 чэр-
веня Мінінфарм прыняў рашэнне аб абмежаванні 
доступу да сайту kyky.org. (Папярэджанні рэдакцыі 
сайту пры гэтым не выносіліся.) Як адзначалася 
ў паведамленні дзяржустановы, шэраг публіка-
цыяў сеткавага выдання “ўтрымліваў прыніжаль-
ныя выказванні ў адносінах да дзяржаўнага свята 
Рэспублікі Беларусь – Дня Перамогі, грамадзянаў 
краіны, якія бяруць у ім удзел, аспрэчваецца знач-
насць дадзенай падзеі ў гісторыі дзяржавы, тым 
самым скажаецца гістарычная праўда пра Вялікую 
Айчынную вайну”. 

Доступ да сайту быў адноўлены праз 6 дзён, пасля 
таго як спрэчны матэрыял быў выдалены з сайту. 
Блакаванне сайту kyky.org было расцэненае адмыс-
лоўцамі як папярэджанне інтэрнэт-супольнасці. 

09

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://baj.by/sites/default/files/law_and_media/analiz_osnovnyh_izmenenij_v_zakon_respubliki_belarus.pdf
http://kyky.org
http://kyky.org
http://naviny.by/rubrics/society/2015/07/12/ic_articles_116_189294/


Усяго ў 2015 годзе Міністэрства інфармацыі 
абмяжоўвала доступ да 40 інфармацыйных інтэр-
нэт-рэсурсаў. “З іх 18 інфармацыйных рэсурсаў за-
блакаваныя за распаўсюд інфармацыі, накіраванай 
на збыццё наркатычных сродкаў, 2 – за табуява-
ную лексіку, 5 – за неналежную рэкламу лекавых 
сродкаў, 1 – за прапаганду дзіцячай парнаграфіі, 
1  – за распаўсюд інфармацыі, якая можа нанесці 
шкоду нацыянальным інтарэсам, 2 – за рэкламу ал-
кагольных напояў, 11 – за распаўсюд экстрэмісцкіх 
матэрыялаў”, – гаворыцца ў адказе Міністэрства 
інфармацыі на запыт БАЖ. Доступ да чатырох 
рэсурсаў быў адноўлены з цягам часу. 

Аніводнага разу Міністэрства інфармацыі не 
выносіла папярэджанні ў адрас уладальнікаў інфар-
мацыйных рэсурсаў у выпадку абмежавання доступу 
да адпаведных сайтаў. 

Палажэнне аб парадку абмежавання досту-
пу да інфармацыйных рэсурсаў (іх складнікаў), 
размешчаных у глабальным кампутарным 
сеціве Інтэрнэт было зацверджанае 19 люта-
га 2015 г. Міністэрствам сувязі і інфарматы-
зацыі і Аператыўна-аналітычным цэнтрам пры 
Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь. Гэты даку-
мент прадугледжвае магчымасць блакаван-
ня не толькі інтэрнэт-рэсурсаў, вызначаных 
Міністэрствам інфармацыі, але і сродкаў забес-
пячэння ананімнасці (проксі-серверы, ананімныя 
сеткі кшталту Tor і інш.), якія дазваляюць 
карыстальнікам інтэрнэт-паслугаў наведваць 
інтэрнэт-рэсурсы, доступ да якіх абмяжоўваецца. 
(Сістэма аўтаматычнага пошуку ананімайзераў 
пачала функцыянаваць напрыканцы 2015 г.) 

Палажэнне не прадугледжвае судовае абскарджван-
не рашэння Мінінфарма пра блакаванне сайту. У 
адрозненне ад мінулага парадку, пры якім доступ да 
сайтаў з “чорнага спісу” абмяжоўваўся ў абавязковым 
парадку толькі для дзяржаўных органаў, установаў 
адукацыі і культуры, адцяпер яны блакуюцца для ўсіх 
карыстальнікаў Беларусі. Ранейшы “чорны спіс”, у 
які былі ўключаныя такія папулярныя інтэрнэт-рэсур-
сы, як www.charter97.org, www.belaruspartisan.org, 
http://spring96.org/, быў скасаваны. 

10

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://baj.by/be/content/mininfarmacyi-blakavala-syoleta-40-saytau-z-ih-11-za-ekstremizm
http://baj.by/be/content/mininfarmacyi-blakavala-syoleta-40-saytau-z-ih-11-za-ekstremizm
http://baj.by/be/content/mininfarmacyi-blakavala-syoleta-40-saytau-z-ih-11-za-ekstremizm
http://pravo.by/main.aspx?guid=12551&p0=T21503059&p1=1&p5=0
http://pravo.by/main.aspx?guid=12551&p0=T21503059&p1=1&p5=0
http://42.tut.by/475947
http://42.tut.by/475947
http://www.charter97.org
http://www.belaruspartisan.org
http://spring96.org/


Акрамя выпадкаў абмежавання доступу да інтэр-
нэт-рэсурсаў у адпаведнасці з працэдурай, прадугле-
джанай заканадаўствам, у 2015 г. таксама былі 
зафікасаваныя выпадкі блакавання сайтаў па-за гэ-
тай працэдурай. Гэтак, 3 кастрычніка сервер інфар-
мацыйнай кампаніі БелаПАН, на якім размешча-
ныя сайты самой інфармацыйнай кампаніі ды яе 
інтэрнэт-газеты Naviny.by, патрапіў пад буйную DDоS-
атаку, якая працягвалася некалькі дзён.

19 снежня быў абмежаваны доступ да сайтаў 
belapan.com, belapan.by, naviny.by, belaruspartisan.
org, udf.by, 21.by, gazetaby.com, zautra.by, 
charter97.org. 

Рэспубліканскае ўнітарнае прадпрыемства “Белтэ-
лекам”, якое з’яўляецца нацыянальным аператарам 
сувязі ў Беларусі, заявіла пра DDoS-атаку на абста-
ляванне цэнтру апрацоўкі дадзеных. Аднак пасля 
яе ліквідавання наступствы з доступам вырашаныя 
не былі. 

У абодвух выпадках аніводная з дзяржаўных 
структураў не ўзяла на сябе адказнасць за блака-
ванне сайтаў.

11

2015

СМI
Ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://naviny.by/
http://belapan.com/archive/2015/10/05/805445/
http://belapan.com/archive/2015/10/05/805445/


Змест гэтага электроннага выдання абаронены нормамі Аўтарскага права.

Спасылка на ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» пры выкарыстанні матэрыялаў 

ЭЛЕКТРОННАГА БЮЛЕТЭНЯ «СМІ Ў БЕЛАРУСІ» з’яўляецца абавязковай.

Выдавец: ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» (ГА «БАЖ »).  

Вул. Камсамольская 7-32, 220030 Мінск, БЕЛАРУСЬ

Тэлефоны: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Факс: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: press@baj.by  Web: www.baj.by

Кантакт: Бастунец Андрэй Леанідавіч, старшыня ГА «БАЖ »

ГА  «БЕЛАРУСКАЯ  
АСАЦЫЯЦЫЯ  

ЖУРНАЛ ІСТАЎ»

W W W.BAJ.BY


