
 1

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 
Mass Media Fortnight in Belarus  
 
October 10-23, 2011 
 
 
Seven years passed since Vieranika Charkasava’s tragic death on October 20, 2011. It is 
worth reminding, the Belarusian independent journalist was stabbed to death in her Minsk 
apartment. 
 
According to Siarhey Balashau, Minsk City Prosecutor’s Aide, the investigation has been 
suspended in the view of “the absence of indictable suspects”. 
 
A number of independent journalists faced an unpleasant problem of ‘phone terrorism’ in the 
form of non-stop attacks on their cell and home phones from unknown phone numbers that 
practically blocked the colleagues’ work. “Narodnaya Vola” conducted a journalistic 
investigation, in order to find the villains of the piece. The special services rejected their 
complicity in the scurvy tricks. However, they appear to be well thought-out for a common 
act of hooliganism. At the same time, neither the police, nor the mobile operators rushed to 
help the journalists.  
 
As reported on October 11, 2011, the political prisoners Eduard Lobau and Dzmitry 
Bandarenka don’t receive non-state newspapers in custody, despite being subscribed to the 
periodicals by their relatives. Maryna Lobava confirmed the fact after a phone talk with her 
son. According to Maryna Lobava, she subscribed her son to six newspapers: “Narodnaya 
Vola”, “Nasha Slova”, “Svobodnye Novosti Plus”, “BelGazeta”, “Belorusy i Rynok”, and 
“Obozrevatel”.  
Dzmitry Bandarenka noted in his letters that he didn’t receive newspapers by subscription 
either.  
 
* * * 
 
As reported on October 12, 2011, Ranitsa, the only children’s weekly in Belarusian 
language had been appended to the Perekhodny Vozrast newspaper for teenagers, 
published in Russian. The publishers explained the decision by economic problems.  
 
As reported on October 13, 2011, Biarozka, the oldest magazine for teenagers in Belarusian 
language would be appended to the literary Maladosts magazine for youngsters since the 
beginning of 2012. The amalgamation was reasoned by financial difficulties too.  
 
* * * 
 
On October 13, 2011, the Belarusian journalists Iryna Khalip, Natallia Radzina, and Maryna 
Koktysh started receiving non-stop phone calls from the unknown attackers. The list of 
harassed media workers broadened on the following days. A TV reporter Pavel Sharamet, 
residing in Moscow, the “Narodnaya Vola” Editor-in-chief Iosif Syaredzich, and BAJ Press 
Officer Volha Babak faced the similar problem a couple of days later. Some of them 
managed to solve the problem by disabling the incoming calls. Others submitted claims to 
the police. Surprisingly, the law enforcement officers felt reluctant to provide urgent 
assistance to the journalists. 
 



 2

* * * 
 
Alina Skrabunova, a journalist of www.222.by Web-site (Mahilou) was urged to come for 
interrogation to the regional Public Prosecutor’s office on October 13, 2011. The senior 
legal investigator Pavel Starykau inquired if the media worker hadn’t left an “offending 
comment” that insulted the judge of Leninski City District of Mahilou Iryna Lanchava on the 
Charter’97 Web-site (www.charter97.org). The legal investigator underscored that the judge 
was a public officer and that the offender would be liable to criminal punishment. The judge 
retorted she had been in custody on charges of participation in a ‘silent protest’ civil action 
on the day, when the comment appeared.  
 
* * * 
 
As reported on October 13, 2011, the students of some Minsk university were surveyed on 
the issue of Web-legislation in Belarus. In particular, they were inquired on the necessity to 
restrict access to Web-sites and social networks as well as on the methods of fighting 
against the threats to civil security on the Web.  
 
* * * 
 
The Belarusian Association of Journalists has nominated the www.eх-press.by regional on-
line newspaper and Andrzej Paczobut, a Polish Gazeta Wyborcza correspondent in Belarus 
for the Gerd Bucerius Free Press of Eastern Europe Award, presented by the ZEIT 
Foundation (Germany). A corresponding decision was taken by the BAJ Board on October 
14, 2011.  
The Gerd Bucerius Prize Free Press of Eastern Europe is given to newspapers, online 
media, and journalists from Russia, Belarus, Ukraine, Georgia, Azerbaijan and Armenia. It is 
aimed to foster press freedom and free speech. 
 
* * * 
 
Kastus Shytal, a journalist of www.westki.info on-line publication (Hlybokaye, Vitsiebsk 
region) and BAJ member was fined 105,000 Br (approx. EUR 8) by Miory District Court on 
October 17, 2011. 
 
The journalist was accused of cursing (‘Disorderly Conduct’ – article 17.1 of Belarusian 
Code on Administrative Infractions). The supplementary evidence was given by two 
policemen.  
It’s worth mentioning that Kastus Shytal was detained by road police on October 7, 2011 in 
5 km from the town of Miory. He was hitchhiking from Hlybokaye to Dzisna to cover the 
Public Assembly, which was to take place in Dzisna on the following day. 
At around 5pm the road policemen forced the media worker to get out of the car, in which he 
was riding. They took him to the police department in Miory to check his possible 
involvement in a robbery on the road Hlybokaye – Sharkaushchyna. However, the law 
enforcement officers changed their minds as soon as they arrived at the police station, 
saying that the reporter had cursed while they examined the car. 
The media worker spent two days behind bars in Miory police department until the first court 
session on October 10, 2011. 
 
* * * 
 



 3

The independent journalist community commemorated Vieranika Charkasava, the 
assassinated Salidarnasts newspaper journalist on October 20, 2011. The media worker 
had been cruelly murdered seven years before the date.  
According to Siarhey Balashau, Minsk City Prosecutor’s Aide, the investigation has been 
suspended in the view of “the absence of indictable suspects”. 
 
“The operational search actions are continued. The outcome of searches is presented 
at operational meetings,” he added. The City Prosecutor’s Aide refused to tell the date of the 
recent meeting, referring to the secrecy of investigation though.  
V. Charkasava’s relatives, friends, and colleagues came to the journalist’s tomb with flowers 
and candles to pay tribute to her memory.  
 
* * * 
 
A civil action with a demand to release political prisoners from jail took place in October 
Square in Minsk on October 21, 2011. Although the journalists, who covered the event, 
weren’t detained, the law enforcement agents applied force against them at the moment of 
detaining the action participants. ‘The reporters were beaten on their feet and pushed,’ 
Siarhei Hudzilin, a Nasha Niva photo correspondent said. The Deputy Head of City 
Department of Internal Affairs Ihar Yausieyeu forced journalists to stop interviewing Lutsyna 
Bialzatskaya, the mother of Iryna Khalip in October Square and ordered them to leave the 
place, threatening with detentions.  
 
On the eve of the civil action it was problematic to access informational Web-sites 
www.charter97.org, www.svaboda.org, www.belaruspartisan.org, and Vkontaktie social 
network.  
 
 
Prepared by the BAJ Monitoring Service  


