
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting December 3 – 16, 2012 

On  December  11  BAJ  received  a  reply  from  the  head  of  the  Investigative  Committee 
Valiantsin Shayew. BAJ had filed a letter to the Investigative Committee to resume the cases 
of  abduction  of  Dzmitry  Zavadski,  of  murdering  Veranika  Charkasava,  and  to  hold  an 
additional  investigation  into suspicious deaths of Aleh Biabenin and Vasil Hrodnikau.  In the 
reply the Investigative Committee says that resuming the cases lies beyond its competences, 
because  the  decision  on  the  cases was made  before  January  1,  2012  (the  date when  the 
Investigative  Committee was  set  to work):  “The  right  to  cancel  unlawful  and  ungrounded 
decisions on  criminal  cases and  check‐up materials which were made before 01.01.2012  is 
granted purely to the bodies of the prosecutor’s office,” says the letter signed by the head of 
the procedural control department A.S.Shandarovich. The deputy chairperson of BAJ Andrei 
Bastunets considers that the Investigative Committee avoided answering: “We did not ask to 
cancel any unlawful or ungrounded decisions. We asked to resume investigation of the cases 
that have been transferred in the scope of the Investigative Committee’s activity. In my view, 
it is fully within their competence.” 

On December 3  in Vitsebsk policemen briefly detained the editor of the website “Narodnyia 
Naviny Vitsebska”  Siarhei  Serabro while  he was  taking  photo  of  the  road  condition  near  a 
wood‐working factory. The police were called by guards of the factory. Later it became known 
that the factory was getting ready for Aliaksandr Lukashenka visit. 

On December 3 it became known that the documentary "Capital Punishment" made for Belsat 
TV channel by the film director Siarhei Isakaw and Yuliya Khlashchankova was awarded with a 
prize  of  "Reporters  for  Reporters".  The  contest  among  Eastern  Partnership  countries  was 
organized the second time by the Polish Reporters Foundation and the foreign Affairs Ministry 
of Poland. 
This year 142 authors from Eastern Partnership countries – Belarus, Ukraine, Moldova, Georgia, 
Armenia, Azerbaijan – submitted 325 works for the contest. 

On December 5  it became known  that  two  journalists of  the online  resource “Salidarnasts’” 
were  briefly  detained  in Minsk  for  taking  photos  of  the  former minister  of  culture,  now 
Ambassador to France Pavel Latushka in an informal situation. 
The  incident took place on December 1  in a Minsk night club “Center” at a music concert, for 
which  the  journalists  had  been  accredited.  The  correspondent  Alena  Yakzhyk  asked  her 
colleague to take a photo of Mr. Latushka, but it turned out later that the ambassador was not 
inclined  to being photographed. Ten minutes  later  the photographer and  then  the  journalist 
were detained by  security  guards of  the  club.  The  guards demanded  that  the photographer 
delete all the photos, and copied his personal data. Alena Yakzhyk was set free after she had a 
talk with Mr. Latushka. 

On December 6 BAJ  sent a  letter  to  the head of Ashmiany  customs office  Ivan Niviarkevich 
asking about the fate of the albums “Belarus Press Photo”, confiscated on November 12 from 
Belarusian  photographers  and  “sentenced  to  elimination”  upon  the  results  of  the  local 
expertise. 



BAJ would like to know who conducted the expertise, what violations were found, who took the 
decision to destroy the albums, what were the legal grounds to do so, and were and how it was 
performed. 
Before that officers of the customs office at the “Kamenny Loh” border point refused to give 
the information on the phone. 

On December 7 video technicians of the state‐run TV channel STV (close corporation “Capital 
TV”) went  on  strike  demanding  to  increase  salaries.  For  this  reason  sports  news were  not 
broadcast for some time on that day. 
As  it turned out  later, the employees on strike worked not on a permanent basis, but under a 
contract of engagement. The management of the channel was unavailable for comments. We 
remind  that a  similar  case happened on  the Novoye Radio  (radio of  the  Federation of  trade 
unions). 

On December 11 the editor of “Bobruyskij Courier” Anatol Sanatsenka received a reply to his 
complaint sent more than month before to the prosecutor’s office. But this reply came once 
again  from the police. The  journalist complained against actions of the chief  ideologist of the 
deputy chairperson of Babruysk City Executive Committee Aliaksandr Markachou. We  remind 
that on September 14 while covering the lawful pre‐electoral picket, Anatol Sanatsenka heard a 
threat and an  insult from the  ideologist.  It was recorded on a video which then was attached 
with  the  complaint.  In  the meantime,  the  answer  from  Babruysk  City  Executive  Committee 
(dated December 4) signed by  the head of  the police station No2 E.Baradauka says  that “the 
actions of the deputy chair of Babruysk City Executive Committee Aliaksandr Markachou do not 
contain any features of a violation”. 

On  December  12  the Ministry  of  Information  denied  a  new  registration  to  the magazine 
Arche. 
The application for registration (filed in November by the team of the magazine) was dismissed 
on  the  grounds  that  the  current editor‐in‐chief Ales Pashkevich does not  correspond  to  the 
necessary criteria (at least five‐year work experience in executive position (requirement of the 
Ministry of Labor, Ruling dated 31.08.2000 #120). 
“We applied for re‐registration because of the latest events that resulted in suspension of our 
bank  account,”  said Mr.  Pashkevich.  “The  publication  of  the magazine was  suspended.  The 
Department  of  Financial  Investigations  is  carrying  out  a  check‐up  in  the  activities  of  the 
previous editorial office, and it is unknown how  it all will end. We changed the editorial office 
and applied for re‐registration hoping to start again normal publishing of the magazine.” 

On December 12 the National Platform of the Eastern Partnership Civil Society Forum made a 
statement  in  defense  of  independent  journalists.  “In  2012  an  unacceptable  tactics  of 
persecuting independent journalists, independent editions and creative youth communities has 
been  applied  in  Belarus.  We  consider  that  such  actions  inflict  irreparable  damage  on  the 
Belarusian culture and  intellectual community, and we demand  to  finally dismiss the criminal 
charges against Andrei Poczobut; we also express concern over the pressure on the intellectual 
magazine Arche and prosecution of its chief‐editor Valer Bulhakau,” says the press‐release.  
The authors of  the  statement also mention  the visa denial  to  the head of Radio Racyja and 
editor of the Belarusian weekly  in Poland Niva Yauhen Vapa, calling  it an example of artificial 
obstructions to foreign partners of Belarusian civil society organizations. 

On December 16 Mahilou branch of BAJ received a reply  to  their request  to  the President’s 
Administration.  Mahilou  journalists  called  on  the  authorities  to  stop  prosecution  against 
Andrei Poczobut and Valer Bulhakau, and also against  the magazine  “Arche‐Pachatak”. The 
letter  said  the  following:  “We  realize  that  cases  of  Poczobut  and  Arche  and  Bulhakau  are 
scattered over different agencies to which we must apply now. Formally it is so. But in fact we 



understand the thing known to everybody in our country – that the President’s Administration 
is  the  final  instance which  actually  takes  the most  important  decisions,  and which  become 
mandatory  for all other  instances and agencies.” The Administration did not agree with such 
point of view, though, and answered that the problems outlined in the request do not lie within 
the  scope  of  their  competence,  and  that  “functions  and  tasks  of  state  bodies  are  clearly 
defined…” 

On December 16 the TV channel STV in its program “Tydzen’” (Week) dedicated a whole report 
to  journalists’ access  to  information  from official  sources. The emphasis was placed on  the 
work of press‐services of state bodies. 
The  journalist  of  the  “2nd  National  TV  Channel”  Dzmitry  Semchanka  complained  about 
systematic problems  in getting  information from official sources. In particular, he has recently 
faced with  a  refusal  to  give  a  comment  from  an  official  of  the Ministry  of  Education.  The 
journalist  of  STV  Volha  Petrasheuskaya  phoned  to  the Ministry  of  Dwelling  and  Communal 
Services and tried to get a hot comment on that very day, but unsuccessfully: she was told to 
file an official request to the Minister’s deputy. She was able to get through to the official only 
after making an official appointment for a meeting (the recording of the visit was made with a 
hidden camera). We remind that journalists of non‐state media systematically come across with 
denying access to official information. 


