
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting June 4 – June 10, 2012 

 

On  June 4  the police  gave back  the equipment  to Radio Racyja  that had been  seized  for  a 

check‐up. Nothing was said about the results of the check‐up which lasted longer than a month. 

We remind that on May 2, around 8pm  local policemen paid a visit to the Minsk office of the 

radio “Racyia”, near Victory square. They said they were inspecting all rooms in the building in 

connection with a rehearsal of the parade on May 9. One employee was present  in the office, 

and opened  the door. Seeing  the  label of  the  radio and  the equipment,  the policemen  called 

their colleagues form the Central district police department. In the end, they decided to seize the 

equipment.  The  operation was  guided  by  the  deputy  head  of  the  police  department  Anatol 

Shakhlay. 

On June 5  leaders of the Belarusian opposition did not allow journalists to attend the round‐

table discussion on the parliamentary elections‐2012. The participants of the discussion were 

Uladzimir  Kolas  (Rada),  Siarhey  Kaliakin  (left  party  “Fair  world”),  Victor  Ivashkevich,  Yury 

Hubarevich  (the  civil  movement  “For  Freedom!”),  Vital  Rymasheuski  (the  organizational 

committee  of  the  Belarusain  Christian  Democracy),  Uladzimir  Niakliayeu  (“Tell  the  truth” 

initiative) promised to join soon. 

Participants of the round‐table voted and decided by majority that journalists should leave the 

discussion.  According  to  Kaliakin,  the  politicians would  start  talking  for  the  press  instead  of 

discussing  the  issues  sincerely. Only Rymasheuski  and  Liabedzka  voted  for  the  press  to  stay 

during the discussion. 

On  June  7  the  Pershamayski  district  court  of Minsk  started  hearing  of  the  suit  of  Andrey 

Bandarenka  against  the  Belteleradiocompany:  the  leader  of  the  human  rights  organization 

“Platform” and ex‐political prisoner is trying to defend his honor and dignity. 

The  reason  for  the  suit was  a program  “In  the  center of  attention”,  shown on Belarus‐1  TV 

channel on December 11, 2011. It was told that Andrey Bandarenka was “involved in a case of 

large‐scale  fraud”  and  that he  allegedly had  a  criminal nickname  “Deputy”. We  remind  that 

Andrey  Bandarenka was  convicted,  but  then  the  court’s  decision was  upturned  because  of 

absence of corpus delicti, and he was fully acquitted. 

A representative of the National State TV and Radio Company Vital Karpiuk appeared in court 

with a recording with the program concerned. However, Andrey Bandarenka claimed that the 

recording was  abridged.  The  judge  appointed  the  next  hearing  on  June  22.  The  sides must 

present the video in full. Also Karpiuk said that the author of the video, somebody Martynenka, 

does not work in the BT any more. 

On June 6 the Lenin district court of Hrodna (judge Natallia Kozel) found two journalists guilty 

of violating article 23.34 of the Administrative Code (violating the procedure of organizing and 



holding  mass  events).  The  journalists  were  covering  the  unsanctioned  picket  of  the 

unregistered  “Union  of  Poles”  in  Belarus  against  introducing  Russian‐language  classes  in  a 

Polish‐language school. The editor of the newspaper “Glos z‐nad Niemna” Grazhyna Shalkevich 

was fined 5 mln Belarusian rubles (approximately $600). The video demonstrated as a proof of 

her guilt does not prove anything: Grazhyna  is only standing  there with a photo camera. The 

judge ignored this fact. Four policemen who detained the journalist were testifying against her. 

Also,  journalist Yulia Kaliada was  fined 2.5 mln BR  (around $300). The policemen, who were 

testifying  against  her,  claimed  that  she  had  been  shouting  slogans  together  with  other 

participants of the action. 

On June 6 the Kastrychnitski court of Vitsebsk heard the case of administrative violation, made 

by the volunteer of the Civil Campaign “Nash Dom” Siarhey Kandakou. The police detained him 

and seized 18 copies of “Vitebski Courier”.  Judge  Inna Hrabouskaya decided  that  the activist 

must be  fined 20 base amounts  (2 mln BR)  (around $250)  for distribution of  the newspaper 

“Vitsebski Courier”. The activist was accused of violating Article 22.9, part 2 of the Belarusian 

Code of Administrative Violations, “unlawful dissemination of print press in the territory of the 

Republic of Belarus”. 

We remind that earlier Judge Hrabouskaya made a similar decision, imposing a fine of 2 mln BR 

on another distributor of the newspaper “Nash Dom” Hanna Hadleuskaya. 

As reported on June 7, civil activists from Homel prepared a collective petition to the Minister 

of  Information  Aleh  Praliaskouski,  asking  him  to  take measures  to  eliminate  discriminatory 

statements  in the press relating to Gypsies. The petition, prepared by the BHC members Ales 

Yauseyenka and Maria Bahdanovich, was signed by 40 people. 

Homel city‐dwellers suggest having a talk with journalists to explain that xenophobic attacks are 

inadmissible, and explain why  it  is undesirable to tell the readers about the nationality of the 

criminals. 

“But  some  newspapers  humiliate  this  national minority,”  also  says  the  petition.  They  set  as 

examples publications from state‐run newspapers “Homelskaya Prauda” and “Svetlaye Zhyccio” 

(Lelchytsy). 


