
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting March 4 – 17, 2013 

The main news of  the period under consideration was  termination of  the  criminal case against  the 

journalist  in  Hrodna,  BAJ member  Andrei  Poczobut:  investigation  did  not  reveal  any  constituent 

elements of offence in the journalist’s actions. 

On  March  4  the  international  organization  Amnesty  International  summed  up  the  results  of  the 

Marathon  of  Solidarity which  started  on December  7,  before  the Human  Rights Day, where  it was 

suggested to take action to support the prisoner of conscience Ales Bialiatski. In all there were 104,731 

measures taken to support the prisoner of conscience, as recognized by the international organization. 

The  head  of  the Human  Rights  Center  Viasna  and  of  the  International  Federation  of Human  Rights 

(FIDH)  is serving a four and a half years' prison sentence. Amnesty  International held the campaign to 

write the petitions to free Ales Bialiatski, as well as to hold actions to promote the campaign. 

People from all over the world expressed their solidarity with Ales Bialiatski: the campaign was backed 

from  Austria,  Belgium,  the  Bermuda  islands,  Bulgaria,  Canada,  Cypress,  the  Czech  Republic,  Finland, 

Ghana,  Iceland,  Ireland,  Italy,  Japan,  Latvia,  Luxembourg, Mali, Malta, Moldova, Mongolia,  Paraguay, 

Poland, Portugal, Puerto‐Rico, Romania, Russia, Slovakia, Slovenia, South Korea, Sweden, Switzerland, 

Taiwan, Togo, Tunisia, Ukraine, Venezuela, Great Britain. 

On March  4  in Hrodna Andrei Poczobut was  visited by police. He  signed  a  paper  that  he had been 

warned  against  participation  in  unsanctioned  actions,  as  a  person  who  is  under  suspended  prison 

sentence. The warning was not related to any specific action. 

As became known on March 5, the investigative Committee was holding a check‐up over the detention 

of  journalists  in Smaliavichy.  It started the check‐up by the  initiative of Yahor Lebiadok, the deputy  in 

the district council of Smaliavichy, to find  if there was any misuse of power from Aliksandr Martysiuk, 

the head of the police department on guarding law and order and on prevention. 

The  senior  lieutenant  of  the  Investigative  Committee  in Minsk  region  Siarhei  Pudau was  gathering 

testimony from all participants of the  incident,  in particular, he talked to Mikalai Petrushenka, Siarhei 

Vazniak, Lola Buryieva and Viachaslau Piashko. 

We  remind  that  on  December  24,  2012  police  detained  the  journalists who were  going  to  report  a 

meeting of the local deputy with the public held in Smaliavichy Culture House. 

On March  9  in Vilnius  unknown Russian‐speaking men  insulted  and  threatened  journalists  of Radio 

Svaboda and Belsat TV channel for their reporting from the burial of Roman Voinicki, a president of the 

Association of Public Organization of Lithuanian Belarusians, who was murdered with  tortures a week 

earlier. 

According  to  the  journalists,  the  unknown  people  behaved  aggressively  and  claimed  that  “in  other 

countries  journalists  are  dealt  with  even  worse”  and  there  “they  get  as  they  deserve  from  whom 

necessary”. 

The Belsat cameraman Zdzislavs Voicehovskis said that one of the men pushed him rudely out from the 

foyer of the chapel to the street and then held the hand in front of the camera lens and prevented from 

recording. 



“I don’t have proofs that these were Belarusian special services, but the manner is very similar. Nobody 

in Lithuania – neither police nor special services – behaves like this, especially in relation to journalists,” 

said Z. Voicehovskis. 

On  March  11  the  magazine  Arche.  Beginning  received  a  third  refusal  of  re‐registration  from  the 

Ministry of Information. The official letter signed by Liliya Ananich, the Minister’s deputy, says that the 

application  of  re‐registration was  filed with  violation  of  article  12  of  the  Law  on Mass Media  –  the 

founder did not provide his telephone number. 

The first refusal was made  in December 2012 on the grounds that the would‐be editor‐in‐chief did not 

have  proper  qualifications  (5‐year  work  experience  in  an  appropriate  administrative  position).  Next 

refusals were explained by violations of the procedure of submitting the application. 

The last issue of the magazine was published on June 28, 2012. If the Arche fails to publish the next issue 

by June 28 2013, the Ministry of Information will be able to liquidate the outlet according to the law. 

We  remind  that  on  September  14,  2012  police  and  tax  inspectors  detained  the  chief  editor  of  the 

magazine  Valery  Bulhakau  at  the  presentation  of  the  book  “Sovetization  of  Western  Belarus”  by 

Y.Shumski. Valery Bulhakau was accused of unlawful entrepreneur’s activities. 

On September 21 the Department of Financial Investigations (DFI) employees started a check‐up  in the 

publishing house which published Arche. In September 24 – 28 all documents for the last two years were 

seized for the check‐up. 

On October 2 more than 5 000 books from the personal collection of Valery Bulhakau were confiscated. 

On October 4 the founder of the magazine Andrei Dynko was summoned for questioning to the DFI. After 

that  Andrei  Bulhakau  substituted  Valery  Bulhakau  as  the  chief  editor,  in  order  to  save  the  outlet. 

Nevertheless, the DFI blocked the account of the magazine on the same very day, and employees of the 

editorial team started to be called for questionings. 

On October 18 Valery Bulhakau was fined 500 thousand rubles for unlawful entrepreneur’s activities. 

At the end of October the situation of the magazine was covered  in several reports at  the state TV  in 

criminal chronicles “Zone X”: the magazine was said to contain extremist contents. At the beginning of 

November Valery Bulhakau left Belarus, fearing criminal prosecution. 

On March 15 the Investigative Committee  in Hrodna region finished the  inquiry  into the case against 

the journalist Andrei Poczobut, under article 367, part 2 of the Criminal Code (libeling the President of 

Belarus), having found no objective proofs to the alleged crime. According to the investigative officer of 

the  Committee  Siarhei  Sharshanevich,  the  results  of  the  linguistic  examination  of  Poczobut's  articles 

differ, and the preliminary investigation gave no objective proofs which would testify to the alleged fact 

of  libel.  Thus,  the  criminal  case  against  Andrei  Poczobut was  closed  on March  15.  All  conditions  of 

recognizance also terminated. 

We  remind  that  Andrei  Poczobut,  journalist  of  Gazeta  Wyborcza,  was  charged  with  committing  a 

repeated  crime  punishable  by  article  367  of  the  Criminal  Code.  The  investigation  supposed  that  the 

journalist again defamed the president of Belarus in several online publications. Poczobut was detained 

on  June  21,  2012  in  his  flat  in Hrodna. After  searches  he was  placed  in  an  isolator. On  June  30  the 

journalist was released on his own recognizance, since then he was obliged to stay in the city and behave 

well.  The  investigation was  prolonged  two  times,  and  several  linguistic  examinations were made.  In 

summer 2011 Andrei Poczobut was convicted of libel against the president. Then the Lenin district court 

of Hrodna sentenced him to three years' imprisonment with two years' deferral of serving the sentence. 

The second case against  the  journalist would have  finished up with  five years of  jail. Poczobut did not 

admit his guilt and refused to give testimony to the investigation. 



On March 15 winners of the international journalism competition ‘Belarus in Focus 2012’ were awarded 

in Warsaw.   The competition, which was held the second time, received 60 articles from 36 journalists 

from 16 countries all over the world – from Indonesia to Germany, Costa Rica to Romania.  

The first place was awarded to Michal Potocki  (Poland) for  ‘Split Personality  Intersection’ published  in 

the  Polish  daily Dziennik Gazeta  Prawna;  Laurent  Vinatier  (France)  received  the  second  prize  for  ‘A 

Dictatorship’s Success Stories’ published in The Global Journal; and Belarusian journalist and editor of a 

leading Belarusian  language newspaper Nasha Niva, Andrej Dynko,  received  third prize  for  ‘Europe’s 

Last Dictatorship’, The New York Times. 


