
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 
Mass Media Week in Belarus 
 
December 05 – 11, 2011 
 

As reported on December 5, 2011, Deputy Prosecutor General of Belarus Alaksey Stuk 
refused to take part in an on-line conference on the Web-site of ‘BelGazeta’ independent 
weekly at the last moment. (It’s worth mentioning that he was the chief prosecutor at the trial 
against Kanavalau and Kavalou.) The conference announcement caused a barrage of 
questions from the newspaper readers, concerning the criminal case on the blast in Minsk 
metro. 

However, on December 5, 2011, the ‘BelGazeta’ Web-site informed the readers that A. Stuk 
“wouldn’t be able to answer the Web-site visitors’ questions for some valid reasons beyond 
his control.” 

On December 5, 2011, the second sitting of the court on the administrative case against the 
Editor and Publisher of ‘Kryvinka’ local small-circulation newspaper George Stankievich took 
place in Bieshankovichy District Court (Mahilou region). The Editor expressed no-
confidence to the court and challenged the judge Volha Bielavus. He explained his distrust 
by the fact that V. Bielavus had fined him 700,000 Belarusian rubles on similar charges two 
years before. The motion was dismissed after all.    

The judge noted later on that the police report had been drawn incorrectly and returned it as 
requiring improvement.  

The ‘Kryvinka’ Editor was detained, while delivering the newspaper to the district center 
dwellers on November 5, 2011. The police officers stated that they had received complaints 
from the local residents, who felt reluctant to find ‘Kryvinka’ in their mailboxes, being non-
subscribed to the periodical edition. A police protocol was drawn in relation to Mr. 
Stankievich on the base of these complaints. In particular, the Editor was accused of 
breaking the procedure of distributing periodical editions without the output data.  

A delegation with members from Norwegian PEN (boardmember William Nygaard, publisher 
Trygve Åslund and secretary general Carl Morten Iversen) and Danish PEN (board member 
and journalist Niels-Ivar Larsen) was denied visas at Minsk-2 international airport and had 
to return home on December 5, 2011.  

Over the following two days, they were supposed to meet the representatives of PEN 
Belarus, the Belarusian Writers’ Union, BAJ, and local writers and publishers.  

Upon arrival at Minsk airport at around 01.00 a.m., the Scandinavian guests wanted 
to obtain tourist visas for a two days’ stay in Minsk. All the paperwork was correctly 
presented to the visa-officer at the International Airport. 

Firstly, the officer wanted to talk to the person who was going to pick us up and drive 
us to Minsk. Then he wanted to talk to representatives from the travel agency that invited 
us, despite the fact it was 3.00 p.m. local time then. 

The officer seemingly started processing the visa applications. At one point he asked for the 
visa fee and received a total of 360 Euros for four visas. Some time later, a border guard 



officer came to the foreigners and told them that the Belarusian consul had decided to 
refuse their visas and the decision could not be challenged. She also said that it was the 
right of Belarusian authorities to ban entry, while still claiming the visa fee. 

The PEN activists were kept in a place with no access to food or water till the following 
morning, waiting for the flights back to Europe.  

On December 6, 2011 in the morning the police started detaining the young people, who 
could have relation to a flash-mob action near the premises of Belarusian State TV and 
Radio Company on December 3, 2011. In particular, there was detained an activist of the 
organizing committee on foundation of the National Bolshevik party Yauhien Kontush and a 
minor Uladzislau Lobau. Both of them were taken to the Piershamayski City District 
Department of Internal Affairs in Minsk and accused of ‘dishonest conduct’ (article 17.1 of 
Belarusian Code on Administrative Infractions). Police reports were drawn in relation to 
them.  

On behalf of Belarusian national Bolsheviks, the youngsters fouled the central entrance to 
the Belarusian State TV and Radio Company in Minsk with noodles and spread leaflets.  

The reminded the state media workers that ‘the journalists’ primary objective is connected 
with ensuring the receipt of truthful and accurate information by means of fair coverage of 
objective reality.’ 

As reported on December 7, 2011, Krychau District Tax Inspection fined the Editor of ‘Volny 
Horad’ non-registered newspaper Siarhei Niarouny 10 base amounts (i.e., 350,000 Br). The 
journalist was found guilty of ignoring his wife’s profit in his tax declarations for the years of 
2009 and 2010. According to the tax inspectors, the wife’s income had to be presented as 
his additional profit.   

 
Prepared by BAJ Monitoring Service  


