
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting July 8 – 21, 2013 

Within the reporting period Iryna Khalip, a member of BAJ, had her criminal sentence terminated. The 

OSCE Representative on Freedom of the Media Dunja Mijatović welcomed the decision of the Minsk 

court and expressed her hope that a similar sentence, given to another Belarusian  journalist Andrei 

Poczobut  in 2011, would be terminated, too, and  journalists would not be prosecuted any  longer  in 

future. A  similar  reaction  came  from  the Reporters without Borders  and  some other human  rights 

organizations. 

On  July  8  the  judge  of  the  Soviet  district  court  in Minsk  Tatsiana  Palulekh  fined  the  activist  Pavel 

Prakapovich for an unsanctioned one‐man picket which he held to remind about the abduction of the 

journalist  Dzmitry  Zavadski  13  years  ago.  On  the  evening  of  July  7  Pavel  Prakapovich,  from  the 

organizational committee of the Belarusian Christian Democracy Party, went out to the Yakuba Kolasa 

square with a portrait of  the  journalist and was detained and brought  to a detention center. He was 

found guilty of holding an unsanctioned mass event (art. 23.34 of the Administrative Code) and fined to 

25 basic amounts (2.5 million BR, or around 230 euro). 

On July 9 the Vitebsk‐based journalist Alena Stsiapanava was summoned to a police department of the 

Kastrychnitski district of Vitebsk, together with her lawyer, where she was handed in an administrative 

protocol against her, complied by the senior inspector of protecting law and order and crime prevention 

Siarhei Viaraksa.  The  police  accused  the  journalist  of  contributing  to  the  foreign mass media  Radio 

Svaboda without accreditation, which is a violation according to article 22.9 of the Administrative Code. 

If found guilty, she might be fined 20 to 50 basic amounts. 

We  remind  that  on  August  30,  2012  Alena  Stsiapanava  received  a  warning  from  the  regional 

prosecutor’s office for contributing to the “Czech editorial office of the Radio Svaboda”. Although such 

mass medium does not exist, she failed to overturn the sanction. 

On July 12 the Kastrychnitski district court of Vitebsk postponed the case of Alena Stsiapanava and sent 

back the administrative protocol for revision. It turned out that the protocol mentioned a wrong article 

– 22.9, part 2 of the Administrative Code, covering “a violation of the regulation to send obligatory free 

copies of periodic editions, distributing erotic editions, failure to publish refutation, or illegal production 

and distribution of mass media”. 

On  July  9  the  first  hearing  took  place  in  the  criminal  trial  over  the  former  video  engineer  of  the 

BelMusTV  channel.  In April  the 28‐year old man allegedly broadcast a pornography video on  the TV 

channel; after adding the video to the playlist, he closed the door and broke both keys to the door. He 

said  it was a quarrel with his girlfriend that provoked him to do that.  It took a  little time to break the 

door. The man was detained several hours after the incident. 

The TV  channel  claimed 1.5 billion  rubles  compensation, which  is around 130 000 euro. The  criminal 

article 343, part 2  (keeping and  spreading pornography materials, and demonstrating  it by means of 

public channels) envisages up to 4 years’ imprisonment. 

On  July  12  a  group  of  people  from Mahilou  addressed  a  collective  letter  to  the  chair  of  the  public 

council on morality Mikalay Charhinets, to the prosecutor general Aliaksandr Kaniuk and the Minister of 



2 

Information Aleh Praliaskouski with a demand to ban broadcasting public threats made by the head of 

state. 

The  authors  of  the  letter  saw  a  threat  of  violence  in  Aliaksandr  Lukashenka’s  speech when  he was 

visiting the Mahilou region. In an episode shown on the mainstream Belarusian channels on July 8, the 

head of state, when speaking about the  issue of manufacturing harvesting machinery, claimed that he 

will “strike off  the heads” of  the officials  if  the machinery produced  turns out  to be of poor quality,” 

reported BelaPAN. "This report was viewed not only by adults, but by children as well. And the children, 

the younger generation, BRSM members have a savage reprisal in their mind; a promise to behead the 

subordinate Ministers – from the guarantee of the law and lawfulness of the young independent state is 

associated with a horror film,” this is a quote from the letter. 

The  citizens write  that  such  statements must  be  discussed  at  a  special  hearing  in  the  Chamber  of 

Representatives, and the head of state must publicly apologize to the “offended Ministers, children and 

TV‐viewers”. 

On July 15, 2013, the Belarusian Association of Journalists received an official reply to its inquiry of June 

11, 2013  from  the KGB. BAJ had addressed  to  the KGB Chairperson Valery Vakulchyk with an official 

letter, wondering about the actual situation with the filed criminal case against Anton Surapin. 

The  First  Deputy  Chairperson  of  KGB  Ihar  Siarheyenka  directed  BAJ  to  the  KGB  website,  where, 

allegedly, the  inquired  information could be found. Moreover, Mr. Siarheyenka mentioned that Anton 

Surapin  had  been  “duly  informed”  about  the  taken  decision  in  relation  to  him. Alas,  the BAJ  press‐

service didn’t manage to find the news on the KGB Web pages on July 14, 2013. The KGB press‐service 

representatives failed to take a receiver,  in order to clarify the reference either. “Despite the fact that 

termination of criminal proceedings in relation to Anton Surapin was reported on June 28th, we hoped 

to  get  an  exhaustive  answer  that  could  clarify  the  motives  of  some  actions,  taken  by  the  legal 

investigators. They look obscure up till the present moment”, noted Andrei Bastunets, Deputy Chairman 

of BAJ. 

On  July  17  the  state‐run  newspaper  Respublika  (founded  by  the  Council  of Ministers)  published  an 

updated Republican  list of extremist materials. The  list  included the Belarus Press Photo 2011 album, 

which was announced extremist by the Ashmiany district court decision dated April 18, 2013. 

Previously the list included the compact disk of the polish movie “A lesson of the Belarusian language” 

and the concert “Solidary with Belarus” staged  in concert; and also the disk MEGAUS MEG 16753 with 

photos of the October square on the elections day in 2006. 

On  July  17  the  civil  activist  Valery  Vusik  had  an  official  appointment with  the  chairperson  of  the 

Mahilou region court Ihar Proshka asking to overturn the administrative sentence imposed on him by 

the  Bialynichy  district  court.  After  the  meeting,  the  chairperson  filed  an  order  to  suspend 

administrative  proceedings  and  promised  to  clarify  personally  of  the  trial  at  the  low‐instance  court 

meet all procedural requirements. 

We remind that on March 29 the chairperson of the Bilaynichy district court Uladzimir Huz fined Valery 

Vusik  to 30 basic amounts  (around 250  euros)  for  “libeling Piotr Bialou,  the head of  the agricultural 

complex  “Lebiadzianka”, and  to 20 basic amounts  “for  violating art. 17 of  the  Law on Mass Media” 

regulating distribution  requirements.  The  judge  found  that  the article under  consideration about  the 

work  of  the  aforementioned  complex,  published  in  the  low‐circulation  newspaper Mahilouski  Vybar, 

libeled the head of the complex. Also the judge found that Valery Vusik libeled the head of the complex in 



3 

comments  to  Belsat  TV.  The  judge  did  not  give  a  possibility  for  Valery  Vusik  to  invite  a  lawyer  and 

witnesses. 

On July 19 a judge of the Partyzanski District Court in Minsk lifted all restrictions on the freedom of the 

journalist Iryna Khalip, the wife of former presidential candidate Andrey Sannikaw. 

Ms.  Khalip  was  granted  complete  freedom  at  the  request  of  the  probation  department  of  the 

Partyzanski district police  station  in connection with  the expiration of her  suspended  two‐year prison 

sentence. She  could have been  sent  to a  correctional  institution or had  the  suspension of her prison 

term prolonged. 

Judge Ryta Shahray, who  is on the European Union’s entry ban  list, conducted the hearing. Ms. Khalip 

challenged  the  judge  because  the  judge  wanted  no  one  to  be  present  at  the  hearing,  including 

journalists, the defendant’s family members and Prosecutor Natallya Sakalova. 

After consulting the chairperson of the Partyzanski District Court, Ms. Shahray rejected the demand but 

allowed journalists who had no recording equipment to be present in the courtroom. 

The  judge  issued  two warnings  to her  lawyer Hanna Bakhtsina and  she herself was warned  that  she 

might be charged with contempt of court. 

We remind that  Iryna Khalip was detained together with her husband on December 19, 2010 after the 

demonstration against falsification of the presidential elections results. She was placed in a KGB isolator; 

on January 29 she was placed under house arrest. On May 16, 2011 the Zavodski district court of Minsk 

found Mrs. Khalip guilty of participating  in mass disorders on December 19, 2010 and sentenced her to 

two years’  imprisonment with  two years’ deferment of serving  the  sentence. The deferment ended on 

July 21. Within  the  term,  in  February,  the  journalist was granted one‐time permit  to  leave Belarus  in 

order to visit her husband who is now in exile. 


