
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting July 9 – 15, 2012 

The main event of the fortnight has been the detention of a 20‐year old freelancer Anton Surapin by 

the  KGB.  The  reason  for  the  detention  was  publication  on  his  website  Belarus  News  Photos  of 

exclusive  photos  of  the  teddy  bears which  had  been  dropped  onto  cities Minsk  and  Ivianets  by  a 

Swedish PR‐group from an airplane. The airplane was claimed to have passed the border illegally, so 

the KGB initiated a criminal case under article 371, part 3 of the Criminal Code (border trespass by an 

organized  group  of  people).  Anton  Surapin  is  accused  of  assisting  the  group  to  illegally  cross  the 

Belarusian‐Lithuanian border (article 16 of the Criminal Code). 

On July 9 Aliaksandr Lukashenka signed the Law “On Amnesty for Some Categories of Criminals”. It  is 

expected  that  the  amnesty  will  be  applied  to  7.6  thousand  prisoners.  In  all  there  are  around  37 

thousand prisoners in Belarus. 

Meanwhile, human rights defenders remark that this year amnesty differs from the previous ones: this 

time  the  amnesty  isn’t  applied  to  convicts  under  article  342  of  the  Criminal  Code  “Organizing  and 

preparing actions that violate the public order or active participation in such actions”. Most former and 

present  political  prisoners were  convicted  according  to  this  article  (Pavel  Seviarynets,  Iryna  Khalip, 

Siarhei Vazniak, Aliaksandr Fiaduta, Zmitser Bandarenka). The amnesty misses those convicted under 

article 367 of  the Criminal Code –  “libel against  the president”:  the  journalist Andrei Poczobut was 

sentenced to three years  imprisonment with two years’ deferral according to this article; this summer 

another  criminal  case  has  been  opened  against  Poczobut  for  repeating  the  same  crime.  Persistent 

violators of  the  regime  in penal colonies don’t  fall under amnesty, either. The human  rights defender 

Ales Baliatski acquired after three penalties, not long before the amnesty. 

On  July  10 Minsk  Economic  Court  dismissed  the  appeal  filed  by  the  head  of  the  informational  and 

enlightening  center  “Platform”  Andrei  Bandarenka.  He  demanded  that  the  BT  should  refute 

information made public in the program “In the center of attention” on December 11, 2011. 

We remind that on June 21 the Pershamaiski district court of Minsk (judge Volha Bahomja) dismissed 

the lawsuit to defend honor and dignity filed by Andrei Bandarenka against the Belarusian TV and Radio 

Company. Then Mr Bandarenka asked to refute the derogatory statements made public in the program 

about the plaintiff: it was told that Andrei Bandarenka was “involved in a case of large‐scale fraud” and 

that he allegedly had a criminal nickname “Deputy”. Indeed, Andrei Bandarenka was charged, but then 

the court’s decision was upturned because of absence of corpus delicti, and he was fully acquitted. 

On  July 11  the  journalist Andrei Poczobut was  summoned  to  the  Investigative Committee  in Hrodna 

region. 

The investigative officer Arsen Nikolski showed him official papers of the case. It was a ruling to set up 

an investigative group that would be engaged in the investigation of the criminal case. Aslo there were 

materials of the examination of the documentary "Skazany na polskość", shown on March 24 on TVP 

Białystok channel. 

According  to Nikolski, claims may be put  forward against  the authors of  the  film as well as  the main 

character.  The  examination  was  made  by  a  whole  group  of  scientists,  among  them  –  Aliaksandr 

Lukashanets,  head  of  the  Yakub  Kolas  and  Yanka  Kupala  Institute  of  language  and  literature  of  the 



Belarusian National Academy of Sciences. Some of the experts have found components of crime in the 

film episodes. 

We remind that on June 21 Andrei Poczobut was detained in his flat in Hrodna after it was searched. As 

reported on  June 22,  the  Investigative Committee  in Hrodna  started a criminal case against Poczobut 

according to article 367, part 2 of the Criminal Code – libeling the president. The prosecution is based on 

the “materials of the check‐up held by the KGB”. The journalist was held in custody for a week; then the 

official charges were announced and he was set free under his own recognizance. 

On  July  11  in  Vitsebsk  police  detained  the  independent  distributor  of  the  independent  press  Barys 

Khamaida. The pensioner spent an hour in the police department and had a prophylactic talk with the 

police  officers.  They  warned  him  that  with  his  activities  he  disturbs  the  musical  festival  “Slavonic 

Bazaar”. 

On July 12 Minsk City Court dismissed the appeal of Ales Bialiatski against the additional penalty of 

140 million  rubles  that  he  has  to  pay  for  late  payment  of  taxes  from  large  profit,  according  to  the 

decision of the Pershamaiski district court. 

At first the district court ruled that Ales Bialiatski had to pay 352 million rubles, but then the sum was 

indexed because of the inflation and almost doubled, rising up to 750 million rubles. The defense lawyer 

tried to prove that this decision was wrong, but unsuccessfully. 

We  remind  that on November 24, 2011  the Pershamaiski  court of Minsk  (judge Siarhei Bandarenka) 

sentenced Ales Bialiatski to 4.5 years’ imprisonment for large‐scale tax evasion (article 243, part 2 of the 

Criminal  Code).  Ales  Bialiatski  pleaded  non‐guilty  and  called  his  trial  politically  motivated.  The 

prosecution was grounded on  information from foreign bank accounts  in Lithuania and Poland, sent to 

Belarusian authorities by the Ministry of Justice of Lithuania and the Polish General prosecutor’s office. 

The court dismissed the claims that the money in the bank accounts was not Bialiatski’s personal profit, 

but was intended for the unregistered human rights center “Viasna”. On January 24 the judges’ board of 

Minsk City Court  dismissed  the  appeal  against  the  sentence. Now Ales Bialiatski  is  in  a  penal  colony 

Babruysk. 

On July 12 an activist of the civil campaign “Nash dom” Yanina Liasneuskaia was detained in Vitsebsk by 

policemen  from Orsha  “for  a  prophylactic  talk”.  The  civil  activist  and  human  rights  defender Valery 

Shchukin was not allowed into the cabinet were the talk took place. 

The  policemen  claimed  that  Yanina was  suspected  of  distributing works  propagating  violence  and 

cruelty (article 17.8 of the Administrative Code envisages a fine of 10 to 30 base amounts). The subject 

of  the  suspicion was a book  for coloring  illustrations “My  father  is a militiaman. What does he do at 

work?” The only coloring book was found in Liasneuskaia’s house in February during searches. That time 

the policemen were looking for materials authored by “Nash dom” which stated that the police violate 

the law themselves and also demonstrate bad culture.  

On July 13 a freelancer and a journalism student Anton Surapin was detained after a search at his home 

by  the  KGB  in  connection  with  a  criminal  case  against  Swedish  teddy‐bear‐bombers.  Surapin  was 

detained for three days, then his detention was extended to 10 days – the term envisaged by the  law 

after which the prosecutor has to formally bring charges. His lawyer, who was at the interrogation, said 

Surapin was accused of assisting a foreign group of people to  illegally cross the border which carries 

punishment of three to seven years (article 16 of the Criminal Code). Anton Surapin, being an editor of 

the website Belarus News Photos, published unique photos of the teddy bears which hadn’t appeared 

in the media before. Anton wrote that the photos had been sent to him by an anonymous person who 

didn’t live in Minsk.  



A Swedish PR‐company “Studio Total”  staged a  stunt on  July 4  to  support media  freedom  in Belarus: 

they said they  illegally crossed the Belarusian border on an airplane and dropped a  lot of teddy bears 

with  pro‐democratic  slogans  over Minsk  and  Ivianets.  The  Belarusian  authorities  denied  the  fact  of 

trespass; however they started a check‐up  in the air defense forces. A day or two  later a video of the 

flight appeared online. Later representatives of “Studio Total” claimed they did not have any contacts 

with anybody in Belarus. 


