
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting September 10 – 23 

On September 23, 2012  the parliamentary elections  to  the House of Representatives  took place  in 
Belarus.  The  electoral  campaign was  covered  by more  than  350  foreign  journalists  –  these  figures 
were  announced  by  Andrey  Savinykh,  press‐secretary  of  the  Ministry  of  Information.  However, 
ministerial accreditation for the elections coverage was not a guarantee of work. Several accredited 
foreign  journalists were  unable  to  get  entry  visa  to Belarus,  several were  detained  and  even  hurt 
during street rallies; one journalist was deprived of his equipment on leaving the country.  
Some  Belarusian  journalists  were  also  subject  to  detentions  within  the  period,  but  mostly  the 
obstructions  stayed  traditional:  denied  access  to  information,  including  information  about  the 
elections. Besides, several web resources dedicated to the elections were unavailable on the elections 
day. 

On September 11 Iryna Khalip, wife of the ex‐candidate for presidency Andrey Sannikau, told that her 
telephones were being “attacked”. The telephones were constantly ringing, so that it was impossible to 
get through to her via phone. The journalist was sure  it was the special securities’ business. Previously 
the same tactics had been used in relation to other non‐state journalists. 

On September 11 the court of Talochyn town (Vitsebsk region) read out the ruling on the dignity and 
honor  lawsuit  filed by  a  chairperson of  a GONGO Yury  Lychkouski  against  the newspaper  “Vitebskij 
Kurier” and  its  journalist Mikalay Petrushenka. The  journalist was ordered  to pay  the plaintiff moral 
damages  of  three million  rubles  (around  280  euro)  and  600  thousand  rubles  of  legal  expenses.  The 
charges against the newspaper itself were dismissed. 
We  remind  that  the  plaintiff,  chairperson  of  the  state‐run  public  organization  “Belarusian  Society  of 
Hunters and Fishermen”, was offended by an article “From  forest  to prison: still waters  run deep”. An 
editorial on  the  issue of poaching  in  the  column  “Research of Nikolay Petrushenko” was published  in 
“Vitebskij Kurier” in February. 

On  September  12  the  Minister  of  Information  Aleh  Praliaskouski  informed  that  the  state‐run 
newspapers  “SB  –  Belarus  Segodnya”,  “Narodnaya  Hazeta”,  “Respublika”,  “Belorusskaya  Niva”,  and 
“Znamia Yunosti” were going to be united. The new “socio‐political publishing house” will start its work 
since 2013. “We have rather a lot of main newspapers. Meanwhile Belarus is not a large country and we 
don’t have so many events and news, so the republican newspapers duplicate one another a lot, write 
about  all  the  same,”  said  the Minister.  He  assured  that  the  reorganization would  not  lead  to  staff 
reduction.  Also Mr  Praliaskouski  said  that  on  September  11  a  publishing  house  “Zviazda”  has  been 
“practically” set up specializing  in cultural topics. It  includes the editorial and publishing establishment 
LiM (Literature and Art), magazines “Polymia”, “Maladosts”, “Neman” and “Vozhyk”. 

On  September  12  the  editor  of  “Pressball” Uladzimir  Berazhkou was  summoned  to  the Maskouski 
district police in Minsk. The journalist was asked to name the sources of information about the budget 
of  the hockey  club “Dinamo‐Minsk” which he had made public  in an  interview  to Belgazeta  in May. 
Uladzimir Berazhkou refused to name them, referring to the law “On Mass Media”. 
We  remind  that after  the mentioned  interview  the director general of  the hockey club Aliaxey Torbin 
filed a complaint to start a defamation and insult lawsuit. But after a month’s check‐up, the head of the 
Maskouski district police department Mikalay Nazarau refused to initiate a criminal case. 

On September 13 BAJ sent signatures for Anton Surapin with demand to end criminal prosecution to 
the KGB. Copies of the signatures were also sent to the General Prosecutor’ office. We remind that the 
campaign  to support  the  freelance photographer and  journalism student Anton Surapin on August 14. 
Within three days dozens of editors, journalists, media persons of Belarusian and foreign media and just 
sympathizing  people  joined  the  campaign.  On  August  17  Anton  Surapin was  set  free  form  the  KGB 
detention center under recognizance and obligation not to leave his home town. 



On September 14 chief‐editor of  the magazine ARCHE and BAJ member Valery Bulhakau was briefly 
detained  in  Hrodna  at  a  presentation  of  a  new  issue  of  the magazine  and  a  book  “Sovetization  of 
Western  Belarus”.  The  operation  involved  policemen  and  tax  inspectors.  The  latter  demanded 
documents legalizing the distribution of the literature. All 194 copies were seized and loaded into a car. 
The  process  was  filmed  with  a  video  camera.  Valery  Bulhakau  was  detained  and  taken  to  the  tax 
inspection where  he  gave  explanations  and was  set  free  two  hours  later. Now  he  presumably  faces 
charges for “illegal business activities”. 
Valery  Bulhakau  considers  the  incident  as  “mopping‐up  before  the  parliamentary  elections  and 
threatening civil society in Hrodna”. 

On September 14 the  imprisoned Belarusian human rights defender Ales Bialiatski was nominated for 
Andrew  Sakharov  Prize  For  Freedom  of  Thought  by  the  European  Parliament.  The  nomination was 
supported by MEP Jacek Saryusz‐Wolski and 82 other MEPs. 
We remind that on  24  October  2011, Ales  Bialiatski  was  sentenced  to  4.5  years  in  medium security 
prison  for  alleged  large‐scale tax evasion.  The grounds for criminal prosecution were bank accounts in 
Lithuania and Poland. The court did not take  into consideration the  fact  that the money was used not 
personally, but  for human rights activities of  the human rights center “Viasna”. Also  the court  ignored 
the fact that the damage had been compensated by voluntary donations.  

On  September  17  in  the  evening  in  Chyrvonaarmeiskaya  Street,  not  far  from  the  presidential 
administration, Mikita Brouka, a journalist of “Novy Chas”, BAJ member, was making an opinion poll in 
the street for the website, then sat down on a bench with a camera and a microphone on the knees. At 
that moment an unknown plain‐clothed person came up and introduced himself as a worker of security 
service. He behaved aggressively: he refused to demonstrate his documents and started to demand for 
the journalists’, asked what they were filming there. “Having seen the title “Novy Chas”, he claimed that 
such newspaper did not exist, tore my press card and was gone,” told Mikita Brouka. 

On  September  18  unknown  people  detained  an  independent  cameraman Aliaksandr Barazenka, AP 
photographer Siarhey Hryts, Reuters’ photographer Vasil Fiadosenka, photographer of  the European 
Press‐photo Agency Tatsiana Ziankovich, BelaPAN correspondent Vasil Padabed, and also the  filming 
crew of the German TV channel ZDF, cameraman Dzmitry Rudakou and producer Aliaxey Akulau.  
It happened at noon near a supermarket in Minsk where activists of the youth wing of “Tell the Truth!” 
campaign were staging a picket dedicated to elections in Belarus. When the picket started, the assailants 
ran up and started to beat and detain everybody. The detainees were pushed into a mini‐van and taken 
to the Frunzenski district police department. About twenty minutes they were waiting in a concert hall, 
then were  invited to different cabinets. Later the police excused that they had thought the picket was 
unsanctioned  and  the  people were  detained  for  identity  check.  They were  set  free  two  hours  later. 
Siarhey Hryts had a blow in the eye, had his spectacles broken and a cut wound. His equipment was not 
broken, but all images of the picket were deleted. 
On September 19 the photographer of Associated Press Siarhey Hryts filed a complaint on the fact of 
the inflicted wound. 

On September 18 at 5pm near Kalinina square in Minsk independent TV journalists Viachaslau Piashko 
and  Valiantsin Mikhaltsou were  detained.  The  journalists  started  to make  recordings  in  the  square 
when policemen came up  to  them. They were  taken  to  the police station  in Kuzma Chorny street  for 
identification. At around half past seven they were taken to the Pershamayski district police department 
where they were fingerprinted and photographed. Also their video camera was confiscated for a check‐
up for 10 days. 

On September 18 the journalism student Anton Surapin had his place of residence changed from Slutsk 
for Minsk where he did academic practice till October 1 and then he was due to pursue his studies in the 
Journalism Institute of the BSU. 
We  remind  that 21‐year old Anton  Surapin  is a  suspect  in  the  case of assisting  in border  trespass by 
Swedish pilots with teddy bears on July 4. 

On September 18 the independent newspaper in Baranavichy Intex‐press was denied interview from a 
health  establishment.  The  correspondent Natallia  Salamianka  asked  the  deputy  of  the  chief  doctor 



Ludmila Liashchyna to give a video interview on the topic of sight disease prevention for children of pre‐
school and school age. However, the doctor refused, saying that they had given an interview for TV the 
week before,  given  an  interview  for  a  radio  and published  an  article  in  a  local newspaper.  “So  your 
newspaper does not fit into our plans,” claimed the doctor. 

On  September  19  the  correspondent  of  Intex‐press  Yulia  Kharkevich  failed  to  get  information  on 
voters’  turnout  on  the  first  day  of  early  elections  in  Baranavichy.  The  duty  persons  in  both 
constituencies’ commissions in the city answered they did not have the information. The chairperson of 
constituency  No  6  Tamara  Shukala  also  claimed  she  did  not  have  the  information  and  offered  the 
journalist  to  gather  the  information  at  polling  stations  (which  are  60  in  number)  by  herself.  The 
chairperson of constituency No5 Tatsiana Latyshava would not answer, excusing by her busyness. 
In the meantime, Brest Region Executive Committee assured Intex‐press that the electoral commissions 
have the  information on the number of early voters. The same was asserted by the press‐secretary of 
the Central Electoral Committee Mikalay Lazavik. 

On  September  19  the  chairperson  of  the  Frunzenski  district  court  in Minsk  Iosif Mikhonski  forbid 
journalists even to enter the court building. The court was hearing the administrative cases of Zmena 
activists who had been detained on September 18 during a picket near a supermarket. 
At first the  journalists tried to get  into the court room, but they were told that the process was open, 
but was to be held behind closed doors. The  journalists did not even manage to take comments from 
the  relatives  of  the  activists.  Iosif Mikhonski  claimed  that  it was  his  personal  decision  to  keep  the 
journalists out of the administrative building and called the police to force them out. 

On  September  20  it  became  known  that  a  number  of  photographers  of  independent  editions  and 
foreign agencies did not get accreditation for covering the holiday of Dazhynki  in Horki on September 
21  –  22.  In  particular,  photo  correspondents  Siarhey  Hudzilin  (NN),  Siarhey  Hryts  (AP),  Tatsiana 
Ziankovich (EPA), Viktar Drachou (AFP) were denied accreditation to the event. We remind that in 2011 
at Dazhynki in Maladzechna there was a ban to enter to the territory of the event with photo and video 
cameras with the objective more than 4 cm. Only the accredited at the Lukasenko’s administration photo 
and video journalists were able to work there. 

On September 21 it became known that the Supreme Court dismissed the appeal of Ales Bialiatski. The 
decision  on  the  appeal,  signed  by  the  deputy  chairperson  Valery  Kalinkovich,  states:  “The  court 
provided  thorough  and  objective  investigation  into  the  circumstances  of  the  case,  appropriate  legal 
assessment  of  the  evidence,  and  reasonably  found  them  sufficient  to  claim  guilt  of  the  convicted 
Bialiatski Aliaxandr Viktaravich. The punishment is proportionate to the crime and is just”. This way the 
prisoner Ales BiIaliatski exhausted  all national  legal  remedies. We  remind  that  the  complaint of Ales 
Bialiatski was registered in the UN Human Rights Committee. On June 19, 2012 the Committee sent an 
inquiry to the Republic of Belarus asking to give information or arguments to the facts mentioned in the 
complaint by the end of the year. 

On September 21 the chief editor of the independent newspaper “Nasha Niva” Andrey Dynko received 
a letter from the Ministry of Home Affairs bringing official apologies that he had been included onto the 
travel banned list by mistake. The letter was dated September 9. According to the journalist, his right of 
movement was restored only after a number of complaints to different establishments. 
We remind that Andrey Dynko was taken off the train Minsk – Vilnius on March 14 without explanation. 
In  the department on  citizenship and migration at  the place of his  registration he  learnt  that he was 
banned leaving the country because of alleged draft‐dodging. 
The  travel  ban  list  of  around  twenty  opposition  politicians,  civil  activists  and  journalists  appeared  in 
March this year. 
By the end of August among the journalists only Andrey Dynko had stayed on the list. 

On September 21 Australian SBS TV  journalist Amos Roberts was searched at the customs of Minsk‐2 
airport at 2.30pm. He had been accredited by the Belarusian Ministry and had worked for a week over 
an  episode  about  the  teddy  bear  landing. He was  going  to  leave  the  country,  but  unexpectedly  the 
customs officers decided to confiscate his equipment. 



The  customs  officers  and  plain‐clothed  people  took  away  all  notes  and  equipment.  Among  the 
confiscated  things  are HD  video  camera Panasonic HPX‐170, HD  video  camera Go‐Pro Hero,  a photo 
camera  Canon  G12,  a  laptop Macbook,  an  Apple  DVD‐drive,  digital  information  carriers,  an  iPhone, 
several documents from the archive of SBS and a teddy bear with a parachute. 
The plain‐clothed people refused to introduce themselves. Amos Roberts refused to sign the papers that 
they were offering to him because he did not understand what it was. As a result, he stayed without any 
procedural  documents.  Later, when  an  interpreter  and  BAJ  lawyer  appeared  at  the  airport,  Roberts 
asked for the documents, but the customs officers denied they had taken the equipment. All the time 
the journalists were accompanied by some plain‐clothed people. 
On the morning of September 22 Amos Roberts was invited for a talk to the KGB (on the phone number 
he bought on  the same very day), but  the  journalist refused. He  freely  left Belarus by plane  from  the 
airport Minsk‐2. 

On  September  21  it  became  known  that  the  criminal  case  against  Hrodna‐based  journalist  Andrey 
Poczobut was extended till October 21. 
We remind that on June 21 A.Poczobut was detained at his flat in Hrodna; the flat was searched. On June 
22  information  appeared  that  the  Investigative  Committee  started  a  criminal  case  on  “libeling  the 
president” (art. 367, part 2 of the Criminal Code). The case was based on the materials of a check‐up held 
by the KGB. The journalist spent a week under arrest, and on June 30 the charges were announced and 
he was set free under recognizance. 

On  September  21  at  the  district  polling  station No  350  at  Frunzenski  district  constituency  in Minsk 
police forced out the photo correspondent of the newspaper “Novy Chas” Mikita Brouka although he 
demonstrated his press‐card. The command  to get  the  journalist out was given by  the chairperson of 
the  commission Anatol  Kastsianevich. He  claimed  that  the  journalist  had  taken  enough  photos  and 
forbid to do it anymore. When the journalist kept on, the chairperson had a phone talk and ordered the 
police to remove him from the polling station. 

On  September  20 members  of  the  electoral  commission No  44  in  Brest Western  constituency No  1 
complained  to  the  Central  Electoral  Committee  against  the  photo  correspondent  of  non‐state 
newspaper  “Brestskii  Kuryier” Milana  Kharytonava.  The  complaint  says  that  on  the  first  day  of  the 
elections Milana Kharytonava “started to make an opinion poll among those who cast their votes, right 
at the polling box” and “hindered other voters to proceed to the polling box”. 
In her turn, the  journalist also  filed a complaint to  the CEC. She wrote  that members of  the electoral 
commission  Valiantsina  Taradanava  and  Volha  Taradanava  violated  her  rights  as  a  media 
representative envisaged by article 13 of the Electoral Code. She demonstrated her press cards, and her 
data were taken down; then she started to take photos. The journalist asked a voter, who had already 
voted  and was  heading  for  the  exit, why  he  voted  early.  The members  of  the  electoral  commission 
started to express their indignation, saying the journalist did not have rights to ask questions. 

On September 21  the Belarusian embassy  in Moscow denied visas  to  the  crew of  the Swedish TV4 
channel. Stefan Borg and the other cameraman received “visa denied” stamps in their passports. Stefan 
Borg said they had applied for accreditation in mid‐August, but were allowed to work at the Belarusian 
parliamentary elections only several days before. They went  to  the Belarusian embassy  in Moscow at 
once. And on the morning of September 21 they received the passports back with the stamps “denied”. 
TV4 channel broadcast does not have political coloring, there was no negative reporting on the current 
situation in Belarus. 

Also on September 21 two more Swedish journalists, Erik Von Platen and Gustaf Andersson faced with 
difficulties  in getting visas. They had also been accredited (they still did not have their press card, but 
they arranged with a representative of FAM to get it in the airport) and wanted to open visa straight in 
the airport. Later it became known that they finally did it. At first, an airline company representative told 
they were  denied  entry  and  offered  them  a  flight  back.  "It  seems  like  they wanted  to  get  rid  of  us 
because  they  didn’t  know  what  to  do  when  they  couldn’t  find  the  "invitation‐document"  that  the 
ministry is supposed to send to the airport for issuing of express visas. Tragic incompetence," explained 
Erik. 



On September 22 at the early elections the chairperson of Sozhneuski polling station No 33 in Krychau 
constituency (Mahilou region) Volha Yurenkova forbid to take photos to the correspondent of the non‐
state small circulation newspaper “Volny Horad” Siarhey Niarouny. 

On September 23, the parliamentary elections day  in Belarus, at  least five websites were temporarily 
inaccessible.  In  particular,  the  informational  resource UDF.by  and  the website  of  the  organizational 
committee on creation of the Belarusian Christian Democracy Party bchd.info were inaccessible. On the 
morning of September 24  the websites were still not working. They were blocked  in Belarus, as  they 
were  accessible  abroad  and  with  proxy‐servers.  Also  the  website  of  “people’s  monitoring”  of  the 
elections electby.org was accessible only with proxy‐servers, up till the morning September 24. On the 
first day of the early elections more than 30 facts of violations were reported on the website. Also, the 
website  of  the  movement  “For  freedom!”  and  the  specially  created  http://watch.pyx.by/  were 
temporarily blocked. 

On  September  23  a  photo  correspondent  of  “Komsomolskaya  Pravda  v  Belarusi”  Zmitser  Lasko was 
detained at the polling station No 704 (Partyzanskaya constituency) in Minsk. A policeman (an employee 
of criminal search) detained the journalist just after he refused to delete photos of the polling station. 
The  journalist was set free  just after his colleagues raised the question at the press‐conference of the 
Central Electoral Commission. 

On September 23  the photo  correspondent of  the  Solidarity web  resource  Siarhey Balay was briefly 
detained  in Minsk. The  journalist was  taking photo of  the empty October square at about 7pm when 
plain‐clothed people  came up  to him and asked why he was  taking photos. They  called a patrol  car, 
ignoring  the  journalist’s press‐card. Siarhey Balay was  taken  to  the Central district police department. 
Nobody  took explanations, nor wrote any procedural documents; all  the photos were  simply deleted 
from the flash card and he was set free after two hours and a half. 

On September 23 the correspondent of the newspaper “Novy Chas” Mikita Brouka was forced out of 
the polling station No 752 in Minsk on the order of the chairperson of the electoral commission Volha 
Smirnova. He was taking photos at the polling station after the elections closed and intended to record 
how the votes were counted. Although the data of the journalist were registered in the special journal 
at the station, Volha Smirnova did not want to allow the journalist enter the building in the evening. She 
tried to refer to some “decision of the electoral commission” that non‐staff correspondents should not 
be allowed to polling stations. 
We remind that article 13 of the Electoral Code envisages that media representatives have the right to 
be present at the polling stations. The law “On mass media” allows journalists to make video recordings. 
So, the chairperson of the electoral commission violated the electoral law and the journalist’s rights. 


