
 1

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 
Mass Media Week in Belarus 
 
Info-posting – September 19 – October 2, 2011 
 
 
The period under review was characterized by difficulties with access to 
information and violations of freedom of movement that prevented journalists 
from implementing their professional activities.  
 
On September 20, 2011, Hrodna Regional Court rejected an appeal against a court 
verdict of Leninski City District Court of Hrodna, filed by Andrzej Paczobut, a “Gazeta 
Wyborcza” correspondent in Belarus. It is worth mentioning that the court of original 
jurisdiction had found the journalist guilty of defaming the President of Belarus (part 1, 
article 367 of Belarusian Criminal Code) in a number of critical articles. Consequently, 
the reporter was sentenced to three years of jail. The punishment was deferred for two 
years.  
 
 
On September 27, 2011, the Inspectorate on Criminal Punishment notified Andrzej 
Paczobut about a ban to leave the territory of Belarus. The journalist had been 
summoned to the executive body on his return from Poland. A.Paczobut’s fingerprints 
were taken once again. Also, the media worker was informed that apart from the ban to 
leave the country, he couldn’t change the place of his residence without a permit from 
the Ministry of Internal Affairs and had to get registered at the Inspectorate three times a 
month. A.Paczobut was threatened with sending back to custody in case of three 
violations of the restrictions of liberty, mentioned above.  
 
 
On September 21, 2011, Viktar Masalovich, a “Bobruyskiy Kuryer” newspaper journalist 
received a ruling from the Court for Babruysk and Babruysk district on vindication him 
from charges under the administrative law. In particular, the court admitted that V. 
Masalovich was reporting from the city center of Babruysk on July 6, 2011.  
 
It was the second court hearing on the administrative case. The first trial had taken 
place in Babruysk on July 7, 2011. Consequently, the media worker was found guilty of 
breaking the law on mass events and fined five base amounts (approx. EUR 20). 
V.Masalovich filed an appeal against the court decision to Mahilou Regional Court. The 
regional judiciary ruled to cancel the initial verdict and recommit the case to another 
local judge for further inquiry. 
 
A similar verdict of Babruysk court within the administrative proceedings in relation to 
another “Bobruyskiy Kuryer” journalist Viktar Kachan has been cancelled by Mahilou 
Regional Court and relegated to the lower court for revision too. The media worker 
hasn’t received the final verdict yet.  
 
It is worth mentioning that “Bobruyskiy Kuryer” journalists Viktar Masalovich and Viktar 
Kachan were detained by police during a ‘silent protest action’ in the central square of 
Babruysk on July 6, 2011. Both reporters were had been sent to the city center by their 
editor to cover the socially important event.  
 
 



 2

As reported on September 21, 2011, the Belarusian Ministry of Foreign Affairs refused 
to explain the reasons for the withdrawal of a Belarusian entrance visa from Yauhien 
Vapa, the Chairman of the ‘Radio Racyja’ Board and the Editor-in-chief of “Niva” 
weekly, published for the Belarusian people, residing in Poland.  
 
A corresponding notification was sent by the Deputy Minister of Foreign Affairs in reply 
to the inquiry, submitted by the World Alliance of Belarusians ‘Batskaushchyna.’ The 
governmental official referred to article 31 of Belarusian Law “On the Legal Status of 
Foreign Citizens and Stateless Persons” that releases the state authorities from the 
necessity to explain the reasons of such decisions. 
 
It’s worth reminding that the Belarusian border guards cancelled Y. Vapa’s visa at the 
Poland-Belarus border crossing on May 23, 2011. 
 
 
Ales Bialatski, Head of ‘Viasna’ Center for Human Rights started looking through the 
materials relating to the criminal proceedings, initiated against him under part 2, article 
243 of the Criminal Code of Belarus (‘Large scale concealment of income’) on 
September 23, 2011. 
 
“It can be said that the legal investigation process on Bialatski’s case is over, and, 
apparently, the trial may begin in the second half of October 2011,” the ‘Viasna’ lawyer 
Uladzimir Labkovich noted.  
 
The Belarusian and international civil community considers the suit to be politically 
motivated and demands the immediate release of Ales Bialatski from custody. The 
human rights activists express concern with the possible closure of the case hearings to 
the public. 
 
 
As reported on September 26, 2011, a specialist of Hantsavichy District Sanitary 
Service Lidziya Koush refused to tell Sviatlana Malyshka, a “Hantsavitski Chas” 
newspaper correspondent, how to protect yourself from wasp stings and what to do in 
case of wasp attacks on learning that the correspondent represented the non-state 
periodical. According to the local sanitary official, she was banned to communicate with 
the “Hantsavitski Chas” reporters.  
 
 
A “Novy Chas” newspaper correspondent Lola Burieva and a “Nasha Niva” 
correspondent Siarhei Satsiuk were detained by police in the central market of Vorsha 
(Vitsiebsk region) on September 28, 2011. The incident happened, when the journalists 
were shooting a report about the economic state of Belarusian society.   
The journalists were interrogated and released in two hours after their detention.  
 
 
A non-staff correspondent of “Brestskiy Kuryer” newspaper Alisa Pol was detained near 
the Central Marketplace of Brest on September 28, 2011. The police officers from 
Leninski City District of Internal Affairs approached the reporter and accused her of 
“oppositional campaigning,” when she interviewed the local residents.  
Alisa Pol was convoyed to the local police station and forced to provide explanations of 
her actions in the written form. After being detained for about half an hour, the journalist 
was released. The police apologized to her.  
 



 3

 
As reported on September 29, 2011, Maladechna city authorities banned to take photo 
and video cameras to the “Dazhynki-2011” Festival area in the town center, if the lens 
exceeded 4 cm.  According to Alaksandr Danilchanka, the Spokesman for the Interior 
Department at Minsk Regional Executive Committee, it was a demand of the 
Presidential Security Service. 
 
According to the local officials, the journalists had to be issued special credentials at the 
Presidential Administration in order to be able to use professional cameras with large 
lens during the event. However, the dead-line for getting the required credentials had 
expired on September 20, 2011. 
 
According to photo correspondents, it was for the first time that they faced such 
technical restrictions in the coverage of public events.  
 
 
Prepared by the BAJ Monitoring Service 


