
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting July 23– 29, 2012 

Within the reporting period public attention was focused on the case of the 20‐year old photographer 

Anton Surapin who was placed  in  the KGB detention center because of publishing online photos of 

teddy bears dropped over Belarus from a Swedish airplane. 

On July 24  international human rights organizations  Index on Censorship and Amnesty  International 

called the Belarusian authorities to release the journalist immediately. 

On  July 25  the public association “Belarusian Association of  Journalists”  sent a petition  to  the KGB 

chairperson Vadzim Zaitsau demanding to release Anton Surapin immediately and to stop his criminal 

prosecution. 

On July 25 Amnesty International recognized Anton Surapin a prisoner of conscience. 

On  July 23, after  the 10‐day  term of detention envisaged by  law before making official  charges,  the 

young freelance journalist Anton Surapin stayed in the KGB detention center. 

We remind that Anton Surapin was detained on July 13 after searches at the flat that he rented in Minsk.  

On  July 17  the duty  lawyer, who attended his questioning  the day before,  informed Surapin’s parents 

that the  journalist was detained within the criminal case under article 371, part 3 of the Penal Code – 

trespass of state border, performed by an organized group of people. Anton was suspected of assistance 

in committing the crime (article 16 of the Penal Code); the grounds for the suspicion were unique photos 

of the Swedish teddy bears published on his website Belarus News Photos. 

On July 26 the new lawyer of Anton Surapin, hired by his parents, was unable to have a meeting with 

her defendant, as there were no empty rooms  in the KGB detention center, according to their official 

excuse. 

As  became  known  on  July  24,  Natallia  Pinchuk, wife  of  Ales  Bialiatski,  received  an  answer  to  her 

complaint  from  Mahilou  region  Department  on  execution  of  sentences.  In  the  complaint  Natallia 

Pinchuk made  focus  on  disproportion  between  the  latest  violation  and  punishment  applied  to  her 

husband in the colony. After receiving a third additional penalty, Ales Bialiatski acquired the status of a 

“malicious violator of  the  regime” and was deprived of a  long‐term visit; also  the maximum  sum of 

money transfer allowed for him was reduced from 500 thousand Br to 100 thousand Br (from around 50 

to  ten euro). Ales Bialiatski got  the  third penalty on  June 1  for “sleeping dressed on  the bed”.  In an 

explanatory note Bialiatski excused by  tiredness, bad health condition, confirmed by  the  fact  that  the 

day before he consulted with the colony doctor and received medicine that causes sleepiness. 

The answer from the Department says that “the penalty  in the form of deprivation of a  long‐term visit 

has  been  imposed  according  to  the  law  and  is  proportionate with  the  gravity  of  the  violation”.  The 

sentence  executioners  think  that  “the  violation wasn’t  connected with  health  condition,  but was  an 

intentional violation of the daily regime”.  

On the morning of July 24 Euroradio journalist Vital Ruhain was taken off the train Vilnius – Minsk when 

he was coming back home after a month’s  leave. At Gudogai border station the  journalist’  laptop had 

been confiscated, with fixing the procedure in a protocol. However, an hour later the journalist received 

the laptop back and gave away the protocol. 

We  remind  that  on  June  22, when  another  journalist  for  Euroradio  Pavel  Sviardlou was  arrested  on 

trumped‐up  charges of hooliganism, Vital Ruhain was also a  subject of  search  for  the people  in plain 

clothes.  Then  Vital  Ruhain,  supported  by  a  group  of  journalists,  literally  escaped  from  the  office. He 

decided to leave for Poland for some time. 



On July 25  in the evening, on his 25th birthday, Vital Ruhain was detained,  in the center of Minsk by 

plain‐clothed  people  and  taken  to  the  Leninski  police  department where  a  protocol was  drawn  up 

against him – accusing him of speaking foul language, administrative article 17.1. He spent the night at 

the Akrestsina detention center. 

On  July  26  the  court  proceedings  took  place  at  2pm  in  the  Central  district  court,  judge  Tatsiana 

Tkachova. The journalist was judged in the cabinet, behind closed doors. “Journalists were not allowed 

into  the  room,  only  the  lawyer managed  to  get  in,”  reported  Euroradio.  The  witnesses‐policemen 

confused facts, so the judge sent the case back for revision, and the journalist was set free in the court 

room.  

Euroradio  journalists  suppose  that  this  is  police’s  revenge  for  a  report  on  safety measures  in Minsk 

subway: they made an experiment and carried a heavy valise in the subway without being noticed. 

On July 24 it became known that the Investigative Committee refused to start a criminal case against 

the policemen who detained  the  journalist Aliaksandr Yarashevich at  the concert “Food not bombs”. 

The journalist was informed about the refusal by an official letter. According to the letter, a check‐up did 

not reveal any unlawful actions performed by the police during the detention. 

The incident took place on March 24 at the concert at the Palace of Culture of Minsk Tractor Factory. The 

journalist was there on a  job assignment. At 7pm special forces burst  into the hall; around 100 people 

were  detained  and  taken  to  the  Partyzanski  and  the Central  district  police  departments. After  giving 

written explanations, most of the detained were set free. The official reason for the detention was the 

police check on drug use and drug trafficking. Aliaksandr Yarashevich was found guilty of using obscene 

language in the Central district police department and was fined to three base amounts. 

Aliaksandr Yarashevich intends to complain against the refusal to the Supreme Court. 

As reported on July 25, blogger Yauhen Lipkovich sent a complaint to the General prosecutor’s office 

and  the Ministry  of  Information  against  the military  newspaper  “Vo  slavu  Rodiny”.  The  state‐run 

newspaper “Vo slavu Rodiny” publishes regular satirical articles about the blogger, authored by colonel 

Makarau. The blogger asked  to  issue a warning  to  the edition  for violating article 44 of  the  law  “On 

mass media”. On  July 18 Yauhen Lipkovich  sent a demand  to  the editorial office  to  refute untruthful 

information  in  the newspaper. The  law envisages  five days’  term  to  give  an  answer  to  the  claimant. 

However, by July 23 Lipkovich received no answer. 

On July 26 the administration of the penal colony in the village of Kuplin made an official statement that 

Pavel Seviarynets did not fall under amnesty. The decision was made under paragraph 9 of the law “On 

Amnesty” dated July 9. Paragraph 9 says that prisoners convicted under article 342 of the Criminal Code 

(organizing and preparing activities which severely violate the public order or active participation in such 

activities) don’t fall under amnesty. 

We remind that Pavel Seviarynets  is serving three years’ sentence  in a  low‐security  labor colony  in the 

village Kuplin, Pruzhany district, Brest region. He was convicted under article 342 after the presidential 

elections in 2010 as an active participant of the “riots”. The term ends on October 19, 2013. 

On  July  27  the  non‐state  sport  newspaper  “Pressball”  sent  a  complaint  to  the  Central  district 

prosecutor’s  office  against  the  hockey  club  “Dinamo‐Minsk”.  The  complaint  dealt with  refusals  to 

accredit the  journalists of the newspaper  for a number of competitions, conferences, other events of 

the club. 

The editorial office of “Pressball” considers  that  the club violates articles 7, 35 and 48 of  the  law “On 

mass media” (inadmissibility of illegal restriction of freedom of mass information, accreditation of mass 

media’s  journalists)  and  also  the  Administrative  and  the  Penal  Codes.  The  newspaper  asks  the 

prosecutor to enforce the law and issue a warning to the club and its director general Aliaxey Torbin. 


