
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting June 24 –July 7, 2013 

A  rare positive  change  in distribution  –  the  regional non‐state newspaper Borisovskije Novosti  got 

returned  to  the  subscription  catalogue of Belposhta  in Minsk  region. Meantime,  it  is  an  exception 

from  the  rule  – most  regional  private‐run  newspapers  keep  on  struggling  for  their  right  to  enjoy 

distribution services of the state postal monopolist. 

On  June  22  the  activist  from Rahachou Dzianis Dashkevich was questioned  in police  in  relation  to  a 

publication on the website vrogacheve.ru. The publication dealt with the untimely death of a local poet 

Yury Arestau at the beginning of the year. 

“I got a  cell phone  call  from  the police and asked  if  I  could appear  there  to give explanations.  I was 

fishing  then  and  refused.  Several minutes  later  a  policeman  arrived  on  a  car  to  the  river  and  asked 

several  questions  –  where  I  took  the  documents  for  publication,  who  gave  them  to me  etc.”  said 

Dashkevich. 

On June 24 the judicial panel of the Hrodna regional court found no grounds to dismiss the decision of 

the  court of  the  first  instance  in Ashmiany dated April 18, 2013: Belarus Press Photo 2011  contains 

extremist materials  and  is  to  be  destroyed.  The  judicial  panel  heard  Julia  Darashkevich,  one  of  the 

organizers  of  the  contest,  and  the  lawyers  Aliaksandr  Birylau  and  Larysa  Atamanchuk.  Hearing  the 

appeal took only half an hour. 

“Based on the court decision, only the confiscated 41 copies are named extremist, so it should not result 

in any bad consequences for owners of other copies of the album. But, bearing  in mind the Belarusian 

reality, it is hard to say how it will end up in practice. A question occurred in the part dealing with paying 

legal duties and expenses. In my view it contradicts  legal procedures because the photographers acted 

as interested parties, and not as defendants.”  

We remind that 41 photo albums were confiscated from photographers Julia Darashkevich, Aliaksandr 

Vasiukovich, Vadzim Zamirouski on the border in November 2012 after having been exhibited in Belarus 

and abroad. An expert commission decided that the albums contained photos which showed Belarus in 

negative light and spoilt the reputation of the country. 

As reported on June 25, the regional non‐state newspaper Borisovskiye Novosti has been available for 

subscription  in Belposhta  in Minsk region since June 1, 2013. However,  local  ideologists do their best 

that people would not know about it. 

The  editor‐in‐chief  distributed  the  ads  saying  that  subscription  resumed  in  postal  departments. 

However, soon the ads started to be taken off the ad boards; in particular, an order to do so was issued 

by the chief of the  ideological department of Barysau district executive committee. The official reason 

was that the newspaper was larger than A4 format. In this case the newspaper must pay 37 500 rubles a 

month  to  every  postal  office,  and  the  editor  is  ready  to  pay;  however,  neither  the  regional  nor  the 

district post has yet sent the appropriate invoices. 

 “I signed a contract with the Minsk company Viking‐service which deals with distribution,” says Anatol 

Bukas. “We agreed to sell the paper in 11 shops in Zhodzina and in 4 shops in Barysau. So, only one shop 

in  Barysau  took  the  newspaper  to  sell.  Three weeks  later  it  stopped,  and  the  director  annulled  the 

contract,  saying  it  is  blocked  in  all  shops.”  The  editor  says  the  pressure  is  exerted  by  ideological 

departments. They also watch that enterprises would not place their ads in the newspaper. 



2 

Borisovskiye Novosti  is still not sold  in Minablsayuzdruk kiosks; the  last attempt to get along with the 

second largest state‐run monopolist in press distribution was made in 2011. 

On  June  26  supporters  of  the  Slonim  Community  of Democratic  Forces  held  an  action  for  the  local 

independent  newspaper Hazeta  Slonimskaya. Hundreds  of  leaflets were  dropped  into  people’s  post‐

boxes  titled  “Officials do  not  care  about opinions  of  Slonim  city dwellers!”  The  leaflets  tell how  the 

newspaper has unsuccessfully tried for seven years to return to the subscription catalogues of Belposhta 

and Sayuzdruk. The  reason  is always  the same: “It  is unreasonable  to  include  the newspaper  into  the 

subscription catalogue”. 

The  leaflets  call  on  the  people  to  support  the  newspaper  and  to  demand  its  inclusion  into  the 

distribution network. The  leaflets suggest that people should address to all possible  institutions  ‐ from 

the chair of the local district executive committee and to the president’s administration. 

On  June  27  three  journalists  were  detained  in  Minsk  when  covering  a  businessmen  strike.  The 

correspondent of the Radio Svaboda Ihar Karney, correspondent of Narodnaya Volya Ales’ Sivy, and the 

journalist  of  TUT.by  Natallia  Kastsiukevich were  preparing  a  report  about  the  all‐national  strike  of 

entrepreneurs: sole traders are protesting against the technical regulations of the Customs Union “On 

safety of light industry” which envisages obtaining a certificate guaranteeing the good quality of goods 

imported from Russia. Together with the journalists, the police detained the leader of the businessmen 

organization Perspective Anatol Shumchanka. They were all dragged from a car by plain‐clothed people 

on  their way  from  the market. They were  taken  to  the  central district police department. After  their 

credentials were checked, the journalists were set free. 

When BAJ legal service made a phone call to the police department, the duty officer categorically denied 

having received any detainees. 

As  reported  on  June  28, more  than  30  non‐governmental  organizations  in  Poland  nominated  Ales 

Bialiatski  for  the Václav Havel Human Rights  Prize.  The  initiative was  created  by  the  Stefan  Batory 

Foundation. The Vaclav Havel Prize is awarded once a year by the Parliamentary Assembly of the Council 

of Europe jointly with the Vaclav Havel Library and the Charta 77 Foundation. The Václav Havel Human 

Rights Prize  is awarded each  year by  the Parliamentary Assembly of  the Council of Europe  (PACE)  in 

partnership with  the Václav Havel  Library  and  the  Charta  77  Foundation  to  reward  outstanding  civil 

society action in the defense of human rights in Europe and beyond. 

On June 28  Ihar Siarheyenka, deputy chair of the KGB, officially announced that the teddy bear drop 

case had been closed. “When answering the question about the case in which citizens Basharymau and 

Surapin were  charged,  the KGB  representative answered:  “Yes,  it  is  closed.” And  refused  to give any 

more comments,” wrote BelTA. 

On June 11 BAJ sent an official inquiry to the KGB chair Valery Vakulchyk asking about the procedural 

status of the BAJ member Anton Surapin. BAJ asked if the case had been closed, and if yes, then what 

the grounds were to close it. “We think that the information does not make any secrecy of investigation, 

and making  it  publicly  available would  enhance  the  citizens’  right  to  obtain  full,  truthful  and  timely 

information from state bodies, as regards crimes which prompt broad public response,” was written  in 

the letter of BAJ. “The official statement has not been announced yet, so we are waiting for the answer 

to our letter,” commented the deputy chair of BAJ Andrei Bastunets. No answer had been sent. 

On July 1 BAJ received an official reply from the Hrodna regional court regarding Belarus Press Photo 

case. 



3 

In April  the  judge of  the Ashmiany district court Aliaksandr Davyday, when hearing  the Belarus Press 

Photo case, did not allow lawyers of BAJ and of the Belarusian Helsinki Committee to take part in the 

hearing as public representatives – to which they were entitled to by the law on public associations. 

BAJ and the BHC filed a complaint to the Hrodna regional court that the judge denied them the right to 

perform the organization’s statutory activities. The associations demanded that the decision on Belarus 

Press  Photo  should  be  reversed  and  the  judge  should  be  brought  to  account  under  disciplinary 

procedures. 

The reply dated June 28 says that the chair of the regional court addressed a letter to the chair of the 

Ashmiany district court warning that “it  is  inadmissible for  judges to violate the procedural  law when 

hearing civil cases” and asking to prevent similar incidents. 

However, the  judge of the regional court decided not to start a disciplinary action against Aliaksandr 

Davydau, “taking into account his previous conscientious attitude to performing professional duties”. 

As  it became known on  July 2, an activist  from Baranavichy Viktar Syrytsa  filed a  lawsuit against  the 

state‐run  newspaper  Nash  Kray.  The  ground  for  the  lawsuit  was  a  publication  about  an  official 

celebration Milavidy Fest which  in  fact did not  take place. “I ordered a bus on  June 2  for a group of 

history  amateurs  for  the  announced  culture  event,”  said Viktar  Syrytsa.  “We  arrived  to  the Milavidy 

venue, but there was no one there. We put flowers to the monuments of the 1863 uprising and sang the 

Mighty God  (anthem of  the Catholic Church). There were witnesses who  saw  that  there was no any 

event – the road police officers. Then, after having compiled an act that the event did not take place, we 

left.” 

On  June 12 Viktar Syrytsa was  summoned  to  the Baranavichy district executive  committee where an 

administrative  protocol was  drawn  up  against  him  under  article  23.34  –  organizing  and  holding  an 

unsanctioned mass event on June 2. 

Viktar Syrytsa disagrees with the facts stated in the protocol, as he did not organize the event, but only 

participated in an event previously announced in the newspaper, an official print outlet of the executive 

committee. The activist demands that the editorial office must bring apologies to the readers for false 

information and cover losses from the rent of the bus. 

On  July 2 an  independent TV  journalist and BAJ member Larysa Shchyrakova was briefly detained  in 

Rechytsa when  attending  a meeting of businessmen of  the  local market.  The police  captain Dzmitry 

Svirydzenka asked her on what grounds she had been recording video and demanded her credentials. 

She presented BAJ press‐card. The policeman copied her data and phoned to the Minsk office of BAJ. 

After  that  Larysa  Shchyrakova  was  set  free.  The  same  captain  Svirydzenka  checked  documents  of 

another BAJ member and head of the regional branch in Homel Anatol’ Hatochyts. 

On  July  4  the website  Charter’97  reported  its  blocking  for  corporate  clients  and  blamed  it  on  the 

Internet provider Beltelecom  (trade mark ByFly). According  to  the website,  it  is blocked not only  for 

state‐run enterprises and organizations (which is made under the presidential edict No60), but also for 

users in private companies. 

The  Beltelecom  press‐service  replied  to  Charter  correspondent  that  they  had  no  relation  to  it,  and 

refused to comment the situation to BAJ press‐service and recommended to file an official inquiry. 

As  became  known  on  July  4,  an  activist  Viktar Malochka  filed  a  lawsuit  against  the  Salihorsk  TV 

channel.  The  reason  for  the  lawsuit was  that  the  channel  refused  to  broadcast  an  invitation  on  the 

occasion  of  95th  anniversary  of  the  Belarusian  People’s  Republic  (BNR)  and  wrote  their  refusals  in 

Russian, although he had addressed his request in Belarusian. The activist thinks that the administration 



4 

of  the  channel  violated  the  Law  on  Citizen’s  Petitioning  and  also  the  Constitution  of  Belarus which 

establishes equality for the Belarusian and the Russian languages. 

On  July  5  the  chief  editor  and  correspondent  of  the  online  newspaper  Narodnyja  Naviny  Vitebsku 

Siarhei Serabro faced with a threat of physical assault. He was preparing a report about consequences 

of heavy rainfall in the city center and tried to take a photo of soil chasm in the place where a passage 

has been built for several years. At that moment the head of the construction venue, representative of a 

Minsk  constructing  enterprise  Aliaksandr  Balokhin  came  up  to  him,  shouted with  foul  language  and 

threatened to hit the journalist with a paving tile which he was holding in the hand. He also shouted that 

“the mayor ordered to [teach you a lesson]” because they [had already brought many problems]. 

On July 5 the activist from Bialynichy Valery Vusik sent a letter to the Mahilou regional court appealing 

against  the  Bialynichy  district  court  ruling  that  imposed  on  him  a  fine  for  libeling  an  official 

representative and for violating the order of distributing a mass medium (the ruling had already come 

into legal force). 

We remind that on March 29 the chairperson of the Bilaynichy district court Uladzimir Huz fined Valery 

Vusik  to 30 basic amounts  (around 250  euros)  for  “libeling Piotr Bialou,  the head of  the agricultural 

complex  “Lebiadzianka”, and  to 20 basic amounts  “for  violating art. 17 of  the  Law on Mass Media” 

regulating distribution  requirements.  The  judge  found  that  the article under  consideration about  the 

work  of  the  aforementioned  complex,  published  in  the  low‐circulation  newspaper Mahilouski  Vybar, 

libeled the head of the complex. Also the judge found that Valery Vusik libeled the head of the complex in 

comments  to  Belsat  TV.  The  judge  did  not  give  a  possibility  for  Valery  Vusik  to  invite  a  lawyer  and 

witnesses. 

On  July  7  it  turned  13  years  since  the  tragic  day when  the  cameraman  and  BAJ member  Dzmitry 

Zavadski was  abducted.  The  journalist  disappeared  in mysterious  circumstances  on  the way  to  the 

Minsk airport. 

Dzmitry Zavadski worked  in the press‐pool of A.H. Lukashenka from 1994 up to 1997.  In 1997 Dzmitry 

Zavadski went to work with the Public Russian TV ORT. In the spring of 1997 he was arrested together 

with  another  journalist  of  ORT  Pavel  Sheremet  for  the  report  about  transparency  of  Belarusian‐

Lithuanian border, and got a year and a half of suspended sentence. From October of 1999 until May of 

2000 he was working in Chechnya, where together with Pavel Sheremet was shooting a film Chechnya’s 

Diary. 

Upon the disappearance, a criminal murder case was started, and later reclassified into abduction. 

Starting from October 24, 2001 four people (V.Ihnatovich, M.Malik, A.Huz and S.Savushkin) were on a 

closed  trial  for  the  abduction of Dzmitry  Zavadsky. On March 14, 2002  they were  sentenced  to  long 

penalty terms, among other things, on the basis of the digging tool with blood of Zavadsky, which had 

been  found  in  Ihnatovich’s  car.  Valery  Ignatovich  and  Maxim  Malik  were  sentenced  to  life 

imprisonment;  Aliaxey  Huz  and  Siarhey  Savushkin  were  sentenced  to  25  and  12  years  in  prison 

respectively. It was reported that the convicts kept pleading not guilty, calling the legal trial a farce. 

On  November  27,  2003  Frunzenski  District  Court  of  Minsk  made  a  decision  to  acknowledge  the 

disappeared journalist to be a dead one. 

On December 10, 2003 The Prosecutor Body of The Republic of Belarus resumed the investigation of the 

case of Zavadsky’s disappearance. It is not inconceivable that the resumption of the case was connected 

with  a  visit  of  Christos  Pourghourides,  Special  Rapporteur  of  The  Parliament  Assembly  of  European 

Council, who wrote a report about disappeared people  in Belarus and  in November‐December of 2003 

visited Belarus twice. 



5 

Investigation has resumed several times due to newly revealed circumstances, but it did not contribute 

to solving the case. Each time the case was suspended with the indication that the body of the abducted 

person has not been found. 


