
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting August 26 –September 8, 2013 

Within the reporting period main conflicts included impeded access to information and sanctions for 

contributing to foreign mass media without accreditation. 

On August  26  Yury  Liashchynski,  program  director  of  the  Poland‐based Radio Racyja was  denied  a 

tourist visa to Belarus. He was planning a holiday  in Belarus and applied for a tourist visa.  Instead, he 

got a “visa denied” mark into his passport. As usually, no explanations followed. 

Last  time Mr  Liashchynski  faced with  entry  problems  in  2006:  his  official  visa was  cancelled  on  the 

border, but later apologies were made for a “technical mistake”, and he was allowed entry. 

We  remind  that  last  year  the  Chairperson  of  the Board  of  the  Radio Racyja  Yauhen Wapa was  also 

denied entry: he wanted to visit the Belarusian expats gathering that took place this year. 

On August 27  the Baranavichy city and district court dismissed  the  lawsuit of  the civil activist Viktar 

Syrytsa  who  tried  to make  the  state‐run  newspaper  Nash  Kray  bring  public  apologies  for  having 

published misleading information and pay him a compensation. 

The ground for the lawsuit was a publication about an official celebration Milavidy Fest which in fact did 

not  take  place.  The  newspaper  announced  the  soon‐coming  event,  and  Viktar  Syrytsa  made 

arrangements to order a bus and came to the venue with other amateurs of culture and history only to 

find  that  the venue was empty. On  June 12 Viktar Syrytsa was  summoned  to  the Baranavichy district 

executive committee where an administrative protocol was drawn up against him under article 23.34 – 

organizing and holding an unsanctioned mass event on June 2. 

 In the first hearing, on July 26, the chief editor of the newspaper Mikhail Shubich pleaded non‐guilty. 

He explained that the text of the announcement had been sent to them from the culture department of 

the district executive  committee. On August 27  two  representatives of  the department, acting as co‐

defendants,  confirmed  that  they  did  not manage  to  publish  information  that  the  event  had  been 

postponed. 

So, after three hearings the judge Volha Apanovich fully dismissed the lawsuit of the activist. 

On August 27 the prosecutor’s office of the Soviet district in Minsk replied to the Legal Transformation 

Center (a CSO) that their complaint against disclosure of sensitive information, protected by law as part 

of  criminal  case materials, was passed over  to  the home affairs department of  the  Soviet district  to 

investigate it on merits. 

 We  remind  that  on  August  23  the  NGO  Center  for  Legal  Transformation  filed  a  complaint  to  the 

General prosecutor’s office in relation to publishing closed criminal case materials in mass media. The 

complaint addressed  the article  in Sovietskaya Belorussia,  issue No155, dated August 21, authored by 

Ihar Dolin; the article told about Andrei Haydukou who had been convicted of espionage. 

The Legal Transformation Center claims that the materials, in particular letters of Haydukou, were part 

of  the  criminal  case,  and were  not  publicly  accessible  as  they  belonged  to  the  sensitive  information 

protected  by  law.  Cases  of  revealing  such  information  are  regulated  by  articles  198  and  287  of  the 

Criminal Code and of the “Provision on procedure for providing  information related to criminal cases of 

crimes  that  caused  wide  public  response…”.  The  organization  drew  attention  to  the  fact  that  the 

sentence had not yet come into legal force. 



2 

In  this  regard,  the Legal Transformation Center asked  to hold a prosecutor’s check‐up and hold  those 

guilty accountable. 

On August 28  the Minsk City Court  (judge Aliaksei Bychko) dismissed  the appeal of  the human rights 

defender  Tatsiana Reviaka  against  a  fine  imposed  on  her  on August  6  for  holding  an  unsanctioned 

picket. 

We  remind  that  human  rights  activists  Tatsiana  Reviaka  and  Uladzimir  Labkovich  were  giving  out 

postcards with a portrait of Ales Bialiatski near a  shopping  center  in Minsk. They were detained and 

brought  before  court  on  the  same  day.  The  judge  sent  protocols  for  revision,  and  on  the  next  day 

imposed a fine of three million rubles under article 23.34 of the Administrative Code. 

On August 28  the Mahilou  regional  court heard  a private  claim of  the  low‐circulation newspaper  in 

Krychau Volny Horad, and dismissed  it, obliging  the newspaper  to publish a  retraction  to  the earlier 

article about failure to pay salaries in a Cherykau PMK‐280 (local building company). 

We  remind  that  on  June  17  the  Krychau  district  court  heard  the  civil  lawsuit,  filed  by  the  Cherykau 

building company against the newspaper Volny Horad. The administration of the enterprise demanded 

to publish a  retraction  to  the article  “Krepostnyje?”  in a February  issue of  the newspaper. The article 

claimed  that workers of  the building  company had not  received  salary  for  several months.  The  court 

found  that  the  information was not  true and demanded  that  the newspaper publish a  retraction. The 

editor did not agree with the court ruling, and appealed against it on July 17. However, the appeal was 

dismissed for the reason that the period of appeal had expired. 

The editor Siarhei Niarouny said that the judge in the court of the first instance informed that the appeal 

could be filed only after the defendant received the motivational part of the court ruling. “We filed the 

request to obtain it several days later. I believed the judge, but it turned out that he misled us", said the 

editor. 

The  Mahilou  regional  court  dismissed  the  personal  claim  and  upheld  the  court  ruling  of  the  first 

instance. 

On August 29 the Krychau district court received another lawsuit of the Cherykau PMK‐280 against the 

newspaper Volny Horad. The lawsuit followed after an article “We’ll wait with the retraction”, published 

on August 29. The plaintiff accused the newspaper of discrediting the administration of the enterprise 

and undermining its business reputation. 

On September 3 the journalist from Vitebskij Courier Uladzimir Zhyhulou received a warning from the 

regional prosecutor’s office against work for a mass medium without accreditation in Belarus. 

The  journalist was  summoned  to  give  explanations,  but  he  refused  to  say  anything  referring  to  the 

constitutional right not to testify against oneself. The prosecutor then took out the ready‐made official 

warning. 

We remind that several years ago the editorial office of Vitebskij Courier made a lot of efforts to register 

in Belarus. After  several  refusals,  the  newspaper  registered  in  the  Russian  city  of  Smolensk. We  also 

remind that the  journalist was summoned to the prosecutor’s office after publishing an article about a 

doctor  Ihar  Pastnou  from  a  psychiatric  hospital who was  placed  in  the  establishment where  he  had 

worked and subject to forced treatment. 

On September 3  the Baranavichy  city police department  refused  to provide  statistical  figures  to  the 

local independent newspaper Intex‐press. 

The correspondent of the newspaper Tatsiana Nekrashevich was preparing a report about restrictions 

on  selling  alcohol  at  night.  She  filed  a  request  to  the  press  service  of  the  police  department  –  the 

statistics about the number of drunk violations, facts of moonshining, bootlegging etc.; and an inspector 



3 

promised to get it ready, but the whole following week excused that the computer was down and they 

could not compile  the data. On September 2  the answer became more distinct:  the administration of 

the police department banned providing information to the newspaper Intex‐press. 

The same day  the  journalist arranged a  talk with  the head of  the police’s sub‐department of  law and 

order and prevention of crime Eduard Sudnik. But the next day he replied they would not have the talk 

because they “had been banned to give any information to the outlet”. According to Eduard Sudnik, the 

order was sent to them from the Baranavichy city executive committee. 

On September 4 the Belarusian journalist Iryna khalip and her little son were briefly detained in Minsk 

airport.  The  wife  of  Andrei  Sannikau,  the  leader  of  European  Belarus  civil  campaign  and  2010 

presidential candidate,  Iryna was denied boarding by the airport security service. Security officers also 

took away her documents and said to Iryna Khalip she needed to have approval of the KGB to go abroad 

because she was on the KGB restrictive list. Iryna Khalip and her son had to wait for 30 minutes for their 

trip to be permitted by the KGB. They were allowed to board in the end. 

On  September  5  the  journalist  of  TUT.by  Katsiaryna  Siniuk  was  summoned  to  the  Investigative 

Committee in relation to her recent article about the detention of the former head of the international 

charity association “To help orphan kids”. 

The  former head of  the charity organization Viachaslau Davydovich was detained on August 29 under 

suspicion of  illegal entrepreneur’s activities. The  journalist  requested  for official  information  from  the 

law enforcement agencies. After  the article was published on  the day of  the detention,  the  journalist 

started receiving demand not to write about the detainee. 

The  same demand  came  today  from  the  investigative officer Andrei Yeulash. He announced  that  the 

journalist had been involved in the case as a witness. 

“I was warned that if I make materials of the criminal case public, I might be fined or arrested up to six 

months. But I had not seen any case materials; so  if I get some  information that I will deem  important 

for people, I will publish it,” said Katsiaryna Siniuk. 

On September 4 in Babruysk the police detained the local blogger Aleh Zhalnou and his son while the 

latter were making a recording of parking violations on the pavement near the road police department. 

The blogger said that the cars belonged to the drug control department located at the same address. He 

addressed to a road  inspector who at the same time was there. The  inspector replied that his working 

hours had already ended, and called his colleagues. The colleagues arrived and ordered to stop making 

video. When the blogger ignored the demand, the road officers detained him and his son, who was with 

him at that time too, and accused them of creating obstacles to road movement. 

According  to Mr Zhalnou,  in  the department he had his hands chained  in handcuffs; he was knocked 

down  to  the  floor,  some personal belongings  (a phone, a video camera, a  smartphone, a bank credit 

card, a work pass, passports) were taken away. 

The detainees were set free three hours later, after giving explanations. The things were given back the 

next day, but without the memory cards which contained the video. 

According  to Mr Zhalnou, he was  threatened  to be  jailed  for disobeying  the police demands and  for 

beating a police officer. 

The blogger  says  that  after  the brutal  treatment he needed  to  ask  for medical  assistance. He went 

through a forensic examination and filed complaints to the prosecutor’s office and to the Home Affairs 

Ministry. 

The blogger has been three times sued by law enforcement agencies. Two times the court acquitted him 

in administrative trials; the third time complainants withdrew their claims at the beginning. 



4 

On September 5 journalists of Belsat Aliaksandr Barazenka and Aleh Razhkou were forced out from the 

first night of the Vitaut ballet  in the National Academic Opera and Ballet Theatre of Belarus, although 

they had obtained accreditation in advance. 

Journalists started recording of guests of  the event, among others  there were  the Minister of Culture 

Barys Sviatlou, the Chairperson of the Central Electoral Committee Lidziya Yarmoshyna and some other 

officials. 

"We were  allowed  to  enter,  and we  started  to make  the  recording.  But when we  approached  the 

Minister for a comment, frightened administrators appeared and told us to leave the event," said Aleh 

Razhkou. 

The journalists had obtained accreditation by the phone, providing their names and the channel which 

they  represented. They even pre‐arranged an  interview with  the play director. As  it  turned out  they 

were  crossed out  from  the  lists  the  last minute  ‐  the deputy head of  the  theatre  said  sorry but  "the 

Belsat does not have accreditation of the Foreign Affairs Ministry so it cannot attend the event." 

We remind that Belsat is an independent satellite TV channel broadcasting from Poland in the Belarusian 

language. They have been denied accreditation since its start in 2007. 


