
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting November 26 – December 12, 2012 

A  new  expertize  has  been  appointed  within  the  criminal  case  against  the  Hrodna‐based 
journalist,  BAJ member Andrei  Poczobut  –  he was  informed  about  it  on November  29  by 
employees  of  the  Investigative  Committee  in  Hrodna  region.  He  was  told  that  the 
investigation suspends during the expertise, but he stays in the status of the accused. 
The correspondent of  the Polish newspaper “Gazeta Wyborcza”  is accused of violating art. 
367, part 2 of the Criminal Code “Defaming the President of Belarus”. The case was started by 
the Investigative Committee  in Hrodna region  in June 2012 upon several online publications 
by  Poczobut.  Under  the  Criminal  Code,  the  journalist  can  be  punished  by  five‐year 
imprisonment or freedom restriction. 
Poczobut had  already been  convicted under  art.  367, part  1 on  July 5,  2011: he  got  three 
years sentence with two years deferral. If he is found guilty, the prison terms will be summed 
up and the sentence will be enforced immediately. 

On November 26 human rights defenders of “Viasna” – human rights center closed down by 
the  authorities  – moved  out  from  the  flat  that  they  had  occupied  for  12  years.  The  flat 
belonged to Ales Bialiatski and was confiscated according to the court ruling. We remind that 
on November 24, 2011 Ales Bialiatski was sentenced to four and a half years prison term with 
property confiscation on charges of  large‐scale  tax evasion. The  financial means on  the bank 
accounts, which were the grounds for the investigation, were aimed for the human rights center 
“Viasna”. The human rights center for the time of its existence has rendered aid to thousands of 
citizens  who  were  victims  of  political  pressure.  “Viasna”  conducts  conferences,  seminars, 
trainings, organized raising aid to political prisoners etc. Although the human rights center lost 
its premises, it will continue human rights activities. 

On  November  27  the  head  of  the  department  of  telecommunications  of  the  Ministry  of 
Communication and  Informatization Pavel Petrulevich announced  that  Internet users will be 
again allowed  into  Internet cafes without passports. According to the official representative, 
owners of web  cafes have an option  to use alternative means of personal  identification,  i.e. 
photo and video registration and other technical means,  including SMS.  In the meantime, the 
owner or an authorized person are obliged to register and store personal data of users, as well 
as  time of  the  services  rendered. The data have  to be  stored  for one  year. The  appropriate 
regulation is due to be adopted by the end of 2012. 

On November 27 Aliaksandr Lukashenka, hearing  the  report of  the head of  the National TV 
and Radio Company Henadz Davydzka,  told  that  the state support of Belarusian channels  in 
2013 might decrease. “… 25 – 30% cuts and  increase of efficiency – this  is my  firm demand,” 
declared Lukashenka when discussing optimization of the NSTVRC work. 
We remind that the law on state budget in 2013 allocated 514 674 681 300 rubles, out of them 
450 billion rubles –  for the NSTVRC. According to the current currency balance,  it  is 53 million 
dollars. And this is 10 million USD more than was allocated to the company in 2012. 

On November 30 BAJ received an answer  from the Department of Financial  Investigations  in 
Minsk and Minsk  region  in  response  to BAJ’s petition  to unblock  the account of Arche. The 
answer, signed by the deputy head of the department A. Lahunou, says that the account will 
stay blocked until the editorial office submits all the necessary documents, requested for by the 



department. Since not all  the papers have been  submitted yet,  there are no grounds  for  the 
department to recall the decision to block the account. 
The editorial office of Arche claim that they have submitted all the requested documents to the 
DFI.  “We did  everything  they demanded  for.  I personally  received  the  letter  to  submit  such 
materials, I brought the bags with the documents, I submitted them with a signature, and they 
did not have any claims to us,” says the present editor of the office Ales Pashkevich. 

On November 3  it became known that the professional lyceum in Hlybokaye demanded from 
the  non‐state  newspaper  “Volnaye  Hlybokaye”  to  refute  information  that  was  shown  on 
Russian TV. On November 22 the newspaper published an article which said the following: “The 
Russian  TV  channel NTV  showed  an episode how  students of  the professional  lyceum were 
made  to  rescue  flax  harvest  from  under  the  snow;  however  the  episode was  not  shown  in 
Belarus  because  of  censorship.”  The  episode was  really  prepared  by  the  journalist  of  NTV 
Alexey Prokin  and was  shown  in Russia on October  30. Many Belarusian mass media wrote 
about it. 
The  administration  of  the  lyceum  insists  that  they  had  not  sent  their  students  to  emergent 
harvesting  of  flax  from  the  snow,  and  demand  to  refute  the  information  publicly.  It  is 
interesting that the lyceum did not put forward any claims to the initial source of the news item 
– the Russian channel NTV. 

On November 29 the editor of the website orsha.eu Ihar Kazmerchak got back computers and 
flash‐cards, confiscated by the  Investigative Committee of Orsha during searches on July 17. 
However, according  to  the editor,  the equipment doesn’t work after  the check‐up and needs 
repairing. 
As  it was  reported earlier,  the  reason  for  the pressure on  the  independent  city website was 
alleged link to a porn website, posted on orsha.eu. 
The  expertise,  the  results  of which  stay  unknown  to  the  editor,  confirmed  that  the  Orsha 
editorial  office  of  the website  has  no  relation  to  distribution  of  pornographic  content. As  a 
result, the equipment was returned to the owner. 
Still,  independent  observers  linked  the  pressure  on  the  independent  web  resource  to  the 
electoral  campaign:  the  website,  unlike  state  media,  informed  about  activities  of  the 
opposition candidates to Parliament. 

On November 30 it became known that providing statistical data on subscription campaign is a 
paid‐for  service. Periodic editions  that would  like  to have operative data must pay a definite 
sum  to  Belposhta.  Earlier  such  information  about  the  number  of  subscribers was  given  to 
periodic  editions  for  free;  now  it  costs  86 400  rubles  (around  10$).  This  information was  a 
complete surprise for editorial offices of Brest newspapers that wanted to know the number of 
their subscribers. As  it turned out  later, Belposhta offices received a new regulation  for 2013 
with the new point that “the publisher must pay for providing operative and final information” 
about the subscription campaign. 


