
1 
 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus   

Info‐posting – February 27 – March 4, 2012 

 

On  February  27  it  became  known  that  the  editors’  board  of  the  independent  regional 
newspaper “Inform‐Progulka” received a written warning  from the Ministry of  Information 
for “dissemination of untruthful  information”  in violation of Article 4 of  the “Law on Mass 
Media”.  The  document was  signed  on  February  24  by  the Minister  of  Information  Aleh 
Praliaskouski. 

The  reason  for  the  sanction  was  the  article  “In  the  independent  trade  union…”  (dated 
December 29, 2012 – as it’s written in the warning). The Ministry of Information considered 
untruthful the sentence “Around 600 workers of the factory “Granit” left the trade union of 
the factory”. 

On  February  27  correspondent  for Radio Racyia Grazhyna  Shalkevich  received  an official 
warning from Hrodna prosecutor’s office for collaboration with foreign mass media without 
accreditation.  The  deputy  head Valery Pavedayka  showed  the  journalist  handouts  of  her 
publications  from  the Radio Racyia website, as proofs  for  the accusations. He warned  the 
journalist that new facts of her collaboration with foreign mass media can result in a fine of 
20 – 50 base amounts, according to the Administrative Code. 

Earlier, on January 30 Grazhyna Shalkevich got a verbal warning against collaboration with 
foreign mass media without accreditation from the KGB. 

On February 28 Hrodna journalist and BAJ member Andrey Mialeshka got a verbal warning 
from  Hrodna  department  of  the  KGB.  The  journalist  appeared  on  an  official  summons, 
brought to him by the district policeman on February 27, after Andrey had refused to appear 
in  the KGB on an  invitation via phone. The KGB man named Zhukau was  interested  in  the 
journalist’s articles, written  for the website “Tvoy Styl”  (Your Style). “Mr Zhukau asked me 
not  to  make  any  journalistic  mistakes  and  observe  laws  of  the  Republic  of  Belarus. 
Otherwise, some “measures will be taken”. The talk lasted 20 – 25 minutes,” wrote Andrey 
Mialeshka on the website “Tvoy Styl”. 

On  February  28  the  human  rights  defender  Ales  Bialiatski  was  transferred  from Minsk 
detention  center  No1  (Valadarka)  to  Babruysk  correctional  colony  No2.  The  head  of  the 
human rights center Viasna will have to serve 4‐year imprisonment in a high security colony. 

We remind that on November 24 the Pershamayski district judge Siarhey Bandarenka found 
Ales  Bialiatski  guilty  of  large‐scale  tax  evasion  (Art.  243/2  of  the  Criminal  Code). He was 
sentenced to four years and a half  in a high security prison with property confiscation. Ales 
Bialiatski denied any guilt and  called  the  trial a political one. The ground  for  the  criminal 
prosecution  was  information  about  foreign  bank  accounts,  provided  by  the  Lithuanian 
Ministry  of  Justice  and  the  General  Prosecutor’s  Office  of  Poland.  The money wasn’t  his 
private,  but meant  for  the  support  of  the  repressed,  paying  for  legal  services  and  other 
human  rights  activities.  On  January  24  the  judicial  panel  of Minsk  City  Court  heard  and 
turned down the appeal against the sentence. 

The address of the colony: 213800, Mahilou region, the city of Babruysk, Sikorski Street, 1. 



2 
 

On  March  1  Sviatlana  Kalinkina,  Editor‐in‐chief  of  “Narodnaya  Volia”,  was  awarded 
Sviatlana Navumava Prize  in  the nomination  “Journalism”. According  to  the  results of  the 
vote, she was ahead of her colleagues Aleh Hruzdzilovich and Viktar Martsinovich. This year 
the jury included 30 people. 

Note: Sviatlana Navumava ‐ political scientist, EHU teacher – died on March 10, 2011. Soon 
after her death, her colleagues decided to honor her memory by founding a special award for 
political  scientist,  analysts  and  journalists.  The  initiative  came  from  the  activists  of  the 
campaign  “Tell  the Truth!” with whom Sviatlana worked her  last year and a half,  teacher 
colleagues and the Portal of NGOs of the Republic of Belarus. 

On March 2 journalists were denied access to the meeting of the organizational committee 
about  preparing  celebration  of  the  national  poets’  Yanka  Kupala  and  Yakub  Kolas 
anniversary. Half  an hour before  the meeting  it became  known  that  it was  closed  to  the 
majority  of  journalists.  The  spokesman  of  the Ministry  of  Culture Hanna  Smolskaya was 
unable to explain the decision – she remarked that “only one TV channel had been invited” 
for covering the event. The Prime Minister Deputy Anatol Tozik presided at the meeting, and 
many officials from the Ministries of Culture, Foreign Affairs, Information and Education also 
took place in the event. 

On March 2 it became known that the Administration of the Kastrychnitski district in Minsk 
sent  letters  to  the  city  communal  service,  demanding  to  dismantle  satellite  dishes  from 
people’s houses. The communal service must report about the enforcement of the order till 
March 12. 

In particular,  Ludmila Belakhvostava, one of  the  city  residents, was handed  in  the written 
warning by a communal service worker in person:  if she doesn’t dismantle the satellite dish 
in her balcony, she will be held liable “according to the law”.  


