
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting May 28 – June 3, 2012 

On  May  29  Homel  region  prosecutor’s  office  issued  a  warning  to  BAJ  member  Larysa 

Shchyrakova  for  “contributing  to  the  producer  company N.E.W.S.  Informacja  (Poland)”.  The 

prosecutor’s office  thinks  that  the  company  is a  foreign mass medium, and  in order  to have 

relations  with  it,  one  needs  to  have  accreditation  from  the  Belarusian Ministry  of  Foreign 

Affairs. The warning was  signed by  the prosecutor’s deputy,  senior  justice  counselor Henadz 

Ramaniuk. 

The pretext for the sanction were two complaints from two citizens in relation to a video report 

of a meeting of Yakimava Slabada village dwellers,  in Svetlahorsk region, who protest against 

the construction of a cellulose factory near the village. The journalist was invited to the meeting 

by its initiative group. She posted the video materials on youtube.com. Later the materials were 

distributed on other websites. 

In  the  meanwhile  the  prosecutor’s  office  received  two  complains  from  citizens  Uladzimir 

Akhremkin and Zinaida Khmarun. The man wrote: “After the video report was shown on the TV‐

channel “Belsat”, I’ve found out that Shchyrakova L. was a correspondent for opposition mass 

media.”  She  “in  a  deceptive  way  took  an  interview  from  the  residents  of  the  village  who 

thought she was representing an official mass medium and wanted to cover the problem of the 

factory construction, to break it through to the President of the Republic of Belarus, but in fact 

made use of our problems and shot a video favorable for opposition.” Another complaint was 

of a similar character. 

As  reported  on May  29,  the  situation  of  distribution  of  non‐state  newspapers  of  social  and 

political topics through the state networks of distribution “Belposhta” and “Soyuzdruk” has not 

improved. As  earlier,  13  newspapers  and  one magazine  have  problems  reaching  readers  on 

subscription  or  through  newspaper  shops:  “Bobruyski  Courier”,  “Borisovskiye  Novosti”, 

“Vitesbki  Courier”,  “VOlnaye Hlybokaye”,  “Hazeta  Slonimskaya”,  “Hantsavitski  Chas”,  “Intex‐

press”,  “Novy  Chas”,  “Niasvizhski  Chas”,  “Otdushina”,  “Regiyanalnaya  Hazeta”,  “SNplus. 

Svobodnye Novosti Plus”, “Tovarishch”, and magazine ARCHE. 

The  regional  newspaper  “Bobruyski  Courier”  and  the  republican  “Tovarishch”  stopped 

publishing  paper  versions  because  of  financial  difficulties:  they  continue  updating  online‐

versions, however they still have the state registration. 

We remind that since 2006 a number of non‐state newspapers have stopped their publishing 

because  of  economic  reasons,  including  termination  of  contracts  with  “Belposhta”  and 

“Soyuzdruk”:  “BDG.  Delovaya  Gazeta”,  “Birzha  Informacii”  (Hrodna),  “Liakhavitski  Chas” 

(Liakhavichy),  “Mestnaya  Gazeta”  (Vaukavysk),  “Salidarnasts”,  “Khimik”  (Navapolatsk), 

“Miastsovy Chas” (Pinsk), “Vitebski Courier‐M” (Vitsebsk), “Gazeta Dlia Vas” (Ivatsevichy). 

On May 29 the  famous Belarusian blogger Yauhen Lipkovich expressed his  intention to sue  in 

court the  ideologist of the Ministry of Defense Uladzimir Makarau  for  insulting his honor and 

dignity. The blogger became indignant at the article in the state‐run newspaper “Belorusskaya 



Voyennaya Gazeta” dated 18.05.2012 and titled “Lipkovich: a clinical case of pyromania, or?..” 

Lipkovich is also going to sue the newspaper in the prosecutor’s office. 

On May 31 journalists Siarhey Balay (“Salidarnasts’”), Ina Studzinskaya (Radio Svaboda), and TV 

journalists Alina Radachynskaya and Ales’ Barazenka were detained in Svetlahorsk district. They 

were  going  back  from  the  coverage  a  local  people’s  assembly  that  protest  against  the 

construction of  the cellulose  factory  in  the village of Yakimava Slabada. Also Siarhey Vazniak, 

member of the Board of BAJ, Aliaksandr Ulitsionak, member of BAJ, and Hanna Kurylovich and 

Mikhail Pashkevich, activists of the campaign “Tell the truth!” were detained. 

The car with the activists and  journalists was stopped at the entrance to the village. The road 

police claimed that the car driver violated traffic rules. They were taken to Svetlahorsk district 

police department to give explanations and stayed there two hours. 

Siarhey Balay was made to give away his photo flash‐card. So to say, his photos will be used as 

evidence against the participants of the unsanctioned event in the village. Siarhey Vazniak was 

made to do alco‐test. 

On May 31 the civil initiative “Homel Democratic Forum” in Homel was denied a rent room to 

hold a master‐class  “Communication of NGOs  and  the press:  common  interests and points”. 

The rent was arranged with the administration of the hotel “Sozh” a week before the event. But 

on the morning of May 31 the administration announced that the event would not take place 

because the hotel had an urgent instruction to start repairs in the conference‐hall. 

Representatives of NGOs and the media, bloggers and media activists were invited to the event. 

“It is the third time we get such refusals, and at the last moment. All such cases are connected 

with events aimed at developing  the  local public sector,  local  independent organizations and 

initiatives.  It  looks  as  if  there  are  forces  in  the  region  not  interested  in  developing  the  civil 

society,” said the founder of HDF Piotr Kuzniatsou. 

On June 1 journalists Tatsiana Belashova and Volha Chaychyts were detained in Minsk, in Horky 

park, during the celebration of the  International day of protection of children. The  journalists 

were  taken  to  the  Partyzanski  district  police  department  where  they  had  to  give  written 

explanations.  They  gave explanations  to  an  inspector on  the under‐aged Andrey Dyianovich. 

Then KGB representatives appeared for a talk. At 3.30 pm Volha Chaychyts was reported to be 

released:  she  refused  to  talk  with  the  KGB  representatives  as  they  did  not  introduce 

themselves. Tatsiana Belashova was set free a little later. 

We  remind  that  at  the  end  of March  BAJ member  Volha  Chaychyts  received  a  prosecutor’s 

warning against violating the law on mass media for collaborating with the satellite TV channel 

“Belsat” without official accreditation. 

On June 1 the police in Hrodna detained the journalists and BAJ members Yan Roman, Andrzey 

Poczobut,  Yulia  Kaliada,  Grazhyna  Shalkevich.  They  were  going  to  cover  the  picket  of  the 

unregistered  “Union of Poles  in Belarus”  against  introducing Russian‐language  classes  in  the 

Polish‐language school No36. 

Yan Roman was detained as soon as he left his house. He was taken to the Lenin district police 

department  and  then  to  the  criminal  police  department.  In  order  not  to  waste  time,  the 



journalist was  offered  to  read  the  anniversary  edition  of  the  book  “History  of  the  criminal 

police”. 

Andrzey Poczobut was summoned to the police in the morning, before the action started, as a 

possible participant. He was warned against violating the law, detained for three hours and set 

free at 1.30 pm. 

The correspondent  for “Glos z‐nad Niomna” Grazhyna Shalkevich was detained together with 

the participants of the picket; a protocol of administrative violation was made up against her 

for  participating  in  the  unsanctioned mass  event.  Then  she was  set  free.  Yulia  Kaliada was 

detained near  the regional executive committee at  the place where  the picket was arranged. 

She was  taken  to  the  Lenin  district  police  department,  her  documents were  verified  and  a 

protocol of administrative violation was made up. The police was also on duty for several hours 

near the houses of the journalists Andrey Fralou and Ales Dzianisau. 

On  June  1  the  photo  correspondent  of  BelaPAN  and  the  editor  of  the website  “Narodnyia 

Naviny Vitsebska”  Siarhey  Serabro was  denied  accreditation  to meet  the  participants  of  the 

strike at the factory of the concrete panel construction “DSK”.  

The  journalist  was  stopped  at  the  control  post;  the  deputy  head  on  industrial  production 

Mikalay Machykha was sent for. He talked with the journalist for a while, but didn’t allow him 

to see the workers on strike to discuss the condition of work and whether they were satisfied 

with the results of spontaneous strike. 

The workers went on strike because their salary in April wasn’t paid in time. 

On  June  2  the  coordinator  of  the  campaign  “European  Belarus”  and  BAJ member  Dzmitry 

Bandarenka was taken off the train “Vilnius – Minsk” on the border when he was going back 

from treatment in a Lithuanian sanatorium. After a personal search he was set free. 


