
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting April 29 – May 12, 2013 

The major incident of the reporting period was an arrest of two independent journalists; one of them, 

Aliaksandr Yarashevich was detained and arrested twice under the same charges – disobeying police’s 

demands. 

On  April  29  Henadz  Barbarych  and  Aliaksandr  Yarashevich, who were  detained  after  Friday's  anti‐

nuclear  demonstration,  were  found  guilty  of  disobeying  lawful  police's  demands  (art.  23.4  of  the 

Administrative  Code)  and  sentenced  to  3  days'  administrative  arrest.  Since  they  have  spent  the 

weekend in Akrestsina detention center, they are to be set free this evening, at 9.45 pm. 

The  judge Kiryl Palulekh heard  testimonies of  two witnesses  ‐ policemen Reut, Karpovich, Drabliuk. 

According to the testimonies, the journalists were detained near a public transport stop point after the 

demonstration ended. The  journalists "behaved  in a suspicious way, refused  to demonstrate  ID cards, 

resisted to the militia, grabbed them by the clothes and finally were detained." According to the press 

service of BAJ, the witnesses contradicted each other in the questions of the place of detention and who 

showed the ID cards and who did not. The journalists claimed they demonstrated their press cards and 

agreed  to  proceed  to  the  police  department.  The  court  hearing  was  open  for  the  public.  At  first 

everybody was allowed to the court building; however, after the break the court guards forbid entry to 

anyone with devices, except  for  the phones. The  journalists disagree with  the court decision and are 

going to appeal it. 

On  April  27  the  chair  of  the  Belarusian  Radio  Racyja  Yauhen Wapa  disseminated  a  statement  in 

reaction to the detention in which he denounced the actions of the police and demanded unconditional 

release of the journalists Barbarych and Yarashevich. 

On  April  30  the  Council  of  Ministers  adopted  a  ruling,  under  which  two  state‐run  newspapers 

Respublika and Belorusskaya Niva will be reorganized by merging with the Sovietskaya Belorussia – the 

printed outlet of  the  President’s Administration  (the document was published on  the National  Legal 

Portal on May 4). The Ministry of Information is due to implement the ruling by July 1, 2013. 

On May  2  the  Belarusian  Association  of  Journalists  and  the  Belarusian  Helsinki  Committee  filed  a 

complaint to the Ministry of Justice and to Hrodna Regional Court: representatives of the associations 

were not allowed to the court hearing of Belarus Press Photo case.  

The  Belarusian  law  envisages  that  representatives  of  public  associations  and  trade  collectives  can 

participate  in civil  litigations. They have the right to put forward their stance and to defend  it  in court, 

and  it  is  registered  in  procedural  documents,  actions  and  statements  (art.  54  of  the  Civil  Procedure 

Code). 

Besides, according to the Law on public associations of Belarus, they have the right to “defend rights and 

lawful interests and represent lawful interests of their members in state bodies and other organizations 

(art. 20). 

Defending  rights and  interests of BAJ members  in  state bodies  is also one of  the  statute  tasks of our 

association (p. 2.2.1. of the Statute). 

On April 17 the court in Hrodna region did not allow Andrei Bastunets, deputy chairperson of BAJ, and 

Harry Pahaniayla, head of the legal commission of the BHC, to take part in the hearing; in other words, 

denied  them a possibility  to perform  the organizations’ statute activities. The petition asking  for  their 



2 

participation was submitted by the  interested parties, all of whom are BAJ members. The petition was 

objected by the KGB representatives. 

In the complaint BAJ and the BHC ask the respective bodies to start disciplinary proceedings concerning 

the  judge  Aliaksandr  Davydau,  and  also  explain  to  courts  the  order  of  holding  civil  litigations with 

participation of representatives from public associations. 

On  the morning May 2  in Vialikaya Mashchanitsa  (a village  in Mahilou  region)  the  journalist and BAJ 

member  Barys  Vyrvich was  visited  by  the  local  police  inspector  Andrei  Yemialyanau.  The  inspector 

questioned  the  journalist  for more  than an hour about who and how assisted  to produce  the  video 

report  for  Belsat  TV  about  the  local  agricultural  complex  Lebiadzianka.  The  journalist  denied  any 

relation to the report and said he did not know anything about  it. The  inspector also wanted to know 

who publishes the small‐circulation regional newspaper Mahilouski Vybar and the role of Barys Vyrvich 

in it. 

On May  6  the  Brest  regional  court  dismissed  the  cassation  appeal  of  the  photo  journalist  and  BAJ 

member Milana Kharytonava. We remind that the first  instance court dismissed the honor and dignity 

lawsuit  filed by Milana against another  journalist who posted  insulting  comments about Milana on a 

local  website.  The  journalist  argued  that  the  first  instance  court  declined  her  motion  to  hold  an 

independent  linguistic  examination  of  the  comments;  the  initial  examination  was  conducted  by  the 

people who could be biased. The examination dealt with  insult question only, however Milana argued 

that  the  comments  harmed  her  honor,  dignity  and  business  reputation.  She  is  going  to  appeal  the 

decision further. 

As became known on May 6,  the Vitebsk regional executive committee decided to start a new socio‐

political  newspaper  Vitesbkije  Vesti  from  July1,  by  “reorganizing”  editorial  offices  of  the  regional 

newspapers Vitsebski Rabochy and Narodnaye Slova. The reorganization  is aimed to save up financial 

means and avoid duplication of information. 

On May 7 a blogger Dzmitry Halko and a  journalist Aliaksandr Yarashevich were found guilty of petty 

hooliganism  (art. 17.1) and disobedience to police  (art. 23.4) and sentenced to 10 and 12 days' arrest 

respectively. The  journalists were detained on May 6  in  the evening:  they worked near  the detention 

center in Akrestsina where civil activists, politicians and other journalists gathered to meet arrestees of 

April 26th. After  the event  they were coming close  to  the nearest subway station, but were detained 

and brought to the Maskouski district police department. 

The trials started at noon and finished only at 7 pm. The judge for Dzmitry Halko was Yauhen Hatkevich, 

and the  judge for Aliaksandr Yarashevich was Tatsiana Matyl. However, the  journalists hired the same 

defender Aliaksandr Haliyew, so the trials took place one after another. 

According  to  the detention protocol, Dzmitry Halko  cursed  in public and waved his hands; he argued 

claiming that he performed his professional journalist duties. 

The  duty  officer  said  that  he  had  compiled  one  protocol  for  both  the  journalists,  according  to 

testimonies of the police officers who carried out the detention (Victor Zharski and Aliaksei Haroshka), 

and the journalists signed one common protocol of detention. In Yarashevich's case it turned out that a 

second detention protocol  appeared,  it was written  just before  the  trial  started.  The  second  variant 

differed  from  the  first one. Testimonies of  the  two detaining officers also had  some discrepancies.  In 

particular,  they gave different answers  regarding  the place of detention and actions of Halko, who  in 

one variant grabbed  them by  the hands.  It should be remarked  that  judges  forbid not only video and 

photo  in court, but also audio recording. The court guards wanted to force three journalists out of the 

court room (Nasha Niva, Aksana Rudovich; Radio Svaboda, Aleh Hruzdzilovich; Barys Haretski, BAj press 

service)  only  because  they  were  holding  mobile  phones  in  hands.  They  had  to  hand  over  their 



3 

telephones to the guard. Under the instruction of the Ministry of Justice dated to 2006, filming, photo, 

video  recording and  live broadcast  from court can be carried out only upon permission  issued by  the 

judge, with the consideration of all parties  involved  in the case. However, this  instruction says nothing 

about audio recording, said  lawyer of BAJ Andrei Bastunets. The Administrative Code and the Code of 

Executive Procedures says nothing about the use of audio, either. This way, it may be concluded that the 

decision to forbid all types of recordings contradicted the principles of a public trial. 

Dzmitry Halko and Aliaksandr Yarashevich filed appeals to the Minsk City Court. 

On May 8 the journalist of Radio Svaboda Aleh Hruzdzilovich was summoned to the prosecutor’s office 

“to clarify circumstances regarding a violation of law”. 

An  employee  of  the  prosecutor’s  office Natallia  Zhukavets  questioned  the  journalist  about  how  he 

prepared his book and  report  “Who bombed Minsk  subway?” Before  the  second anniversary of  the 

tragic explosion on April 11, Aleh Hruzdziovich made a security test  in the subway and wrote at which 

stations the police inspected his valise. The journalist agreed to answer all questions, “even in a written 

form”.  “After  the prosecutor  received all answers  to her questions,  she  took out a warning  from  the 

table, prepared and signed beforehand, about inadmissibility of violating the law, and handed it over to 

me,”  told  Hruzdzilovich.  The  official  warning  signed  by  the  deputy  prosecutor  of Minsk  Uladzimir 

Ramanouski  reminded  about  inadmissibility  of  violating  article  34  of  the  Law  on  Mass  Media  – 

“distributing biased and deliberately distorted information”. 


