M A s s E-NEWSLETTER

IN BELARUS

MEDIA

Ne 3 (53) B

AUGUST-OCTOBER
2017

Situation in Mass Media Field

in August-October 2017 (review)

Main Events in Mass Media Field

THE BECARUSIAN in August-October 2017 4

ASSOCIATION
OF JOURNALISTS

WWW.BAJ.BY



http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by

Ne 3 (53)
AUGUST-OCTOBER
2017

.............................................................................................................................................................

The Ministry has to do everything possible, in
order to ensure the information security in the
current age of Internet and quick dissemination of
information.

Vasil Zharko, Deputy Prime-Minister’s of Belarus
address to the newly appointed
Minister of Information

We condemn this new wave of trials, which has
the sole aim of intimidating journalists and
forcing them to submit to government pressure,
we urge the Belarusian government to end the
systematic judicial harassment of independent
journalists.

Johann Bihr, the head of RSF’s Eastern Europe
and Central Asia desk


http://www.belta.by/society/view/zharko-pravdivost-v-osveschenii-sobytij-vazhnejshee-uslovie-raboty-smi-268827-2017/
http://www.belta.by/society/view/zharko-pravdivost-v-osveschenii-sobytij-vazhnejshee-uslovie-raboty-smi-268827-2017/
http://www.belta.by/society/view/zharko-pravdivost-v-osveschenii-sobytij-vazhnejshee-uslovie-raboty-smi-268827-2017/
https://rsf.org/en/news/belarus-five-belsat-tv-reporters-trial
https://rsf.org/en/news/belarus-five-belsat-tv-reporters-trial

AUGUST-OCTOBER

Situation in Mass Media Field
in August—0ctober 2017 (review)

The approaching Eastern partnership summit in Brussels, scheduled
for November 24, 2017, didn’t exert any influence on the situation
with mass media in Belarus, despite the fact that the Belarusian
president was invited for the first time to take part in the event.
Moreover, the harassment against freelance journalists for their
cooperation with foreign mass media increased within the period
under review. The number of fines, which were imposed on
journalists for the alleged ‘violation of procedures on production
and/or distribution of mass media products’ totaled 50 since the
year start that exceeded the total number of fines in 2014-2016.

Three Belarusian columnists were arrested in December 2016. They
had published their materials on the Russian Web-sites and got
accused of incitement of ethnic hatred (the so-called ‘Regnum’
writers’ case). The case was sent to court at the end of October 2017.

A new Minister of Information of Belarus, Aliaksandr
Karliukevich was appointed to the post of the
Minister of Information of Belarus in October 2017.
He replaced Liliya Ananich, who had worked at

the Ministry of Information on different positions
since the moment, when the state regulatory
body was created in the media field. The newly
appointed Minister used to be Deputy Minister

of Information and the head of the state-owned
‘Zviazda’ publishing house in the past. Following
his appointment to the post, the new Minister of
Information announced the preparation of a new
version of ‘Mass Media law’ that will reportedly
affect the Internet and the social media, first of all.

3


https://baj.by/be/analytics/ezhovye-rukavicy-ideologii-chem-zapomnilas-ananich-vo-glave-mininforma

.E-NEWSLETTER J

Ne 3 (53)
AUGUST-OCTOBER
2017

Main Events in Mass Media Field
in August—0ctober 2017

The persecution of journalists for cooperation with foreign media
without accreditation was on the rise in July - October 2017. The
courts penalized them 26 times on the alleged administrative
charges within the period under review. In particular, a freelance
journalist Kastus Zhukouski from Homiel was fined 7 times within
the reporting period and 10 times since the beginning of the year.

All in all, the Belarusian journalists were fined 50 times in
the period since the beginning of January till the end of
October 2017. Thus, the overall sum of fines exceeded the
total number of fines within the previous three years.

The independent journalists are charged on

the basis of police reports for the arbitrary
violation of article 22.9, part 2 of Belarus Code
on Administrative Offenses that envisages legal
responsibility for the illegal production and/or
distribution of mass media products. The article
has been repeatedly applied in judicial practice
since May 2014. Journalists were fined 48 times
on its grounds till 2017. In all the cases, it wasn't
the content of materials, but the mere fact of their
appearance in the foreign media that was used
as the ground for bringing the journalists to legal

4


https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated

Ne 3 (53)
AUGUST-OCTOBER
2017

accountability. The journalists, contributing to the
‘Belsat’ TV channel, have been prosecuted in the
majority of cases. It's worth mentioning that ‘Belsat’
is a constituent part of the Polish TV Company -
Telewizja Polska S.A. However it is represented as
an independent TV-channel in Belarus.

On October 10, 2017, the Piershamayski
City District Court in Minsk found a
journalist Aliaksandr Barazenka guilty of
violating the copyright on the trademark
of ‘Belsat TV’ and confiscated all technical
equipment that had been taken from

the media worker at the moment of his
arrest. A.Barazenka was detained during a
live broadcast from a civic protest action
on March 25, 2017) and sentenced to 15
days of arrest on March 27, 2017. While the
journalist was in custody, the unknown
people glued self-made ‘Belsat’ stickers on
his video equipment. Consequently, it was
seized from him upon the court decision.

Moreover, the court took a decision to
confiscate the expensive technical equipment,
which was seized during the searches at the
offices of ‘Belsat’ TV channel on March 31,
2017. The searches were conducted within
the same case on copyright protection.

The Belarusian Association of Journalists
stated that the court decision on

the case was aimed at oppressing
freedom of speech in the country and
looked like a part of the well-planned harassment campaign in
relation to the journalists, cooperating with the TV channel.



http://belsat.eu/ru/about/
http://belsat.eu/ru/about/
https://baj.by/be/analytics/videa-yak-barazenka-macyaryusya-pry-zatrymanni
https://baj.by/be/analytics/videa-yak-barazenka-macyaryusya-pry-zatrymanni
https://baj.by/be/analytics/videa-yak-barazenka-macyaryusya-pry-zatrymanni
https://baj.by/be/analytics/videa-yak-barazenka-macyaryusya-pry-zatrymanni
https://baj.by/en/content/expensive-professional-equipment-seized-belsat-journalists
https://baj.by/en/content/expensive-professional-equipment-seized-belsat-journalists
https://baj.by/en/content/baj-verdict-belsat-case-shows-use-law-against-freedom-media
https://baj.by/en/content/baj-verdict-belsat-case-shows-use-law-against-freedom-media

Ne 3 (53)
AUGUST-OCTOBER
2017

The dispute over the ‘Belsat TV’ trademark lasts
for almost five years. The ‘BELSATplus’ company
owner from Belarus is convinced that the TV
EEJ.!;EE:I@ channel violates his business interests. Initially,
' i the Supreme Court of Belarus rejected his claim for
" trademark protection. However, after the start of
the persecution of journalists for their cooperation
with foreign media without accreditation in 2014,
the Presidium of the Supreme Court overturned
the ruling and sent the case back for retrial. The
newly appointed group of judges supported the
claim and prohibited the Polish television, which
includes the ‘Belsat’ television channel, to use the
trademark "Belsat TV" when broadcasting on the
territory of Belarus and on the Web-page.

The Belarusian authors of ‘Regnum’ news agency (Russia) and a
number of other Russian on-line news resources Dzmitry Alimkin,
Yury Paulaviets, and Siarhei Shyptenka were charged with inciting
ethnic hatred (article 130, part 3 of Belarus Criminal Code) in
August 2017. The case was brought to court in October 2017.

D. Alimkin, Y. Paulavets, and S. Shyptenka were
detained in Belarus in December 2016. Since
then, they have been kept in custody. They are
threatened with up to 12 years of imprisonment
for articles about the situation in Belarus, placed
under pseudonyms on some Russian information
resources.

The Belarusian human rights organizations have appealed
to the judicial authorities with a request to ensure the
open trial on the case in accordance with the principles
of fair trial as well as international standards in the field
of freedom of speech and expression of opinions.


http://www.belta.by/printv/incident/view/v-belarusi-predjjavleno-obvinenie-avtoram-rjada-informresursov-za-razzhiganie-natsionalnoj-rozni-263966-2017/
http://www.belta.by/printv/incident/view/v-belarusi-predjjavleno-obvinenie-avtoram-rjada-informresursov-za-razzhiganie-natsionalnoj-rozni-263966-2017/
https://baj.by/ru/content/pravozashchitniki-prizyvayut-chtoby-sud-po-delu-alimkina-pavlovca-i-shiptenko-byl-otkrytym
https://baj.by/ru/content/pravozashchitniki-prizyvayut-chtoby-sud-po-delu-alimkina-pavlovca-i-shiptenko-byl-otkrytym

E-NEWSLETTER . J

IN BELARUS

Ne 3 (53)
AUGUST-OCTOBER
2017

A new Minister of Information of Belarus was appointed
on September 28, 2017. Aliaksandr Karliukevich succeeded
the previous Minister Liliya Ananich on the post. Unlike
his predecessor, Aliaksandr Karliukevich has extensive
experience in journalistic and editorial work.

Before joining the Ministry of Information on the position
of Deputy Minister in 2016, he headed the state-owned
‘Zviazda’ publishing house.

The newly appointed Minister of
Information Aliaksandr Karliukevich

noted in his first public speech on his

post during ‘The Editors’ Club’ program

on ‘Belarus 1" TV channel that a range of
amendments are about to be introduced
into the Belarus Mass Media law. Reportedly,
the amendments will affect the Internet
and the social media, first of all.



http://mininform.gov.by/ru/rukovodstvo-ru/
https://nn.by/?c=ar&i=198682
https://nn.by/?c=ar&i=198682
https://nn.by/?c=ar&i=198682

QUL ¥,

e

N
e
<
%

2
P
-
=
N
2
¥

<
! Jdy3as

THE BELARUSIAN The contents of this publication are
ighted.
ASSOCIATION Ictoi‘s))(l)rkl)gliigaiory to refer to the Belarussian
OF JOURNALISTS Association of Journalists,

when using the E-NEWSLETTER: MASS
MEDIA IN BELARUS materials.

WWW.BAJ.BY

Publisher:

Belarusian Association of Journalists (BAJ)
Kalvariyskaya Str., 16-265, 220004, Minsk,
BELARUS

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98.
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98
E-mail: press@baj.by

Web: www.baj.by

Contact:
Mr. Andrei Bastunets,
BAJ Chairperson



http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by

