E-NEWSLETTER
baj.media

2024
baj.by = baj.media
BAJ represents o
the media sector,

so the new domain

name is baj.média ?.t I N B E L A R U S




E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S S

MEDIA

IN BELARUS

No3 (77) 2024

SITUATION IN BELARUS MASS
MEDIA FIELD: MAY-AUGUST 2024.
REVIEW

Repression against independent journalists and bloggers as well as
censorship of mass media continued in Belarus in May — August 2024.

In particular:

- The regime in power intensified its pressure on the employees
of independent media projects in exile; the media workers’ relatives
in Belarus were subjected to harassment and intimidation.

- The Belarusian authorities continued criminal prosecution of
journalists both inside the country and in exile. The journalists and
bloggers who are outside the country’s borders were regularly
convicted in accordance with the so-called special proceedings,

i.e. in absentia. Thus, court verdicts were handed down against 9
journalists (4 of them - in absentia) in the period of May — August 2024,
https.//baj.media/be/aglyady-manitoringi/represii-suprac-zhurnalistau-i-
medyya-u-2024-godze-spis-znyavolenyh/

- 33 media workers remained behind bars in Belarus. The convicted
journalists Kseniya Lutskina, Dzmitry Luksha and his wife Palina
Palavinka were pardoned and released from detention within the
period under review, https.//baj.media/be/z-za-krata-vypuscili-kseniju-
luckinu/ https.//baj.media/be/na-voli-byly-zhurnalist-bt-dzmitryj-luksha/



https://baj.media
https://baj.media
https://baj.media/be/aglyady-manitoringi/represii-suprac-zhurnalistau-i-medyya-u-2024-godze-spis-znyavolenyh/
https://baj.media/be/aglyady-manitoringi/represii-suprac-zhurnalistau-i-medyya-u-2024-godze-spis-znyavolenyh/
https://baj.media/be/aglyady-manitoringi/represii-suprac-zhurnalistau-i-medyya-u-2024-godze-spis-znyavolenyh/
https://baj.media/be/z-za-krata-vypuscili-kseniju-luckinu/
https://baj.media/be/z-za-krata-vypuscili-kseniju-luckinu/
https://baj.media/be/na-voli-byly-zhurnalist-bt-dzmitryj-luksha/
https://baj.media/be/na-voli-byly-zhurnalist-bt-dzmitryj-luksha

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

Ne3 (77) 2024

- The regime in power further applied the counter-extremism legislation
to limit access to independent sources of information. Detentions
continued for any form of cooperation with “extremist” independent
media in Belarus,

- The Belarusian state-owned propagandist media circumvented the
sanctions imposed on them, among other, by violating the rules of
broadcasting sports competitions.

Repressions against journalists in exile

Quite a few journalists in exile were prosecuted in criminal cases

Thus, Minsk Regional Court pronounced verdicts in absentia to 20 people
in the so-called ‘Tsikhanouskaya’s Analysts’ case on July 2, 2024. The
Ministry of Internal Affairs of Belarus recognized them as participants of
‘Sviatlana Tsikhanouskaya’s Analysts’ extremist formation. The journalists
of Belarusian independent media Yury Drakakhrust and Hanna Liubakova
were criminally charged in absentia. Each of the media workers was
sentenced to 10 years in prison.

On Augqust 2, the verdict in absentia was announced to Ales Kirkevich,
who was found guilty of facilitating extremist activities’ (Article 361-4 of
the Criminal Code) and sentenced to 7 years of imprisonment and fined
24,000 Belarusian rubles (approx. EUR 6,700).

The case of journalist Uladzimir Khilmanovich was considered by Hrodna
Regional Court in accordance with the so-called special proceedings
within the period under review. The media worker was accused of
facilitating extremist activities’and ‘taking part in an extremist formation
(Articles 361-4 and 361-1 of the Criminal Code). On August 19,

I/



https://baj.media
https://baj.media

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

Ne3 (77) 2024

the journalist was sentenced in absentia to 5 years of imprisonment in a
high security colony and fined 40,000 Belarusian rubles (approx.
EUR 11,200).

Reportedly, a number of criminal cases were filed against journalists in
exile in May-August 2024. The list of affected media workers included

the Deputy Chairperson of BAJ Barys Haretski, independent journalists
Zmitser Kazakevich, Iryna Charniauka, Zmitser Lupach, Ihar Kazmiarchak,
Zmitser Pankavets as well as the founder and head of Belarusian
Investigative Center (BIC) Stanislau Ivashkevich, the author of his

video programs Siarhei Chaly, three former BIC employees Aliaksandr
Yarashevich, Aliaksei Karpeka, and Volha Alkhimenka, who currently work
as the journalists of “Bureau Media”, and others.

https.//baj.media/be/aglyady-manitoringi/represii-suprac-zhurnalistau-i-
medyya-u-2024-godze-spis-znyavolenyh/

The criminal prosecution of bloggers in
absentia continued within the period under
review. Thus, Andrei Pavuk and Volha Pavuk
were criminally charged for“leading an
extremist formation” for their “Rudabelskaya
pakazukha” media project. They were
sentenced to 12 years of imprisonment in a
high-security colony and 8 years in prison,
respectively. Also, huge fines were imposed on
both of them.

Volha and Andrei Pavuk / D. Umbraso/LRT nuotr

An opera singer Marharyta Liauchuk, a blogger llya
Saliankou, and a musician Uladzislau Navazhylau were also
sentenced to imprisonment for their participation in this project.

https.//baj.media/be/zavochny-sud-nad-blogerami-rudabelskaja-
pakazuha/



https://baj.media
https://baj.media
https://baj.media/be/aglyady-manitoringi/represii-suprac-zhurnalistau-i-medyya-u-2024-godze-spis-znyavolenyh/
https://baj.media/be/aglyady-manitoringi/represii-suprac-zhurnalistau-i-medyya-u-2024-godze-spis-znyavolenyh/
https://baj.media/be/zavochny-sud-nad-blogerami-rudabelskaja-pakazuha/
https://baj.media/be/zavochny-sud-nad-blogerami-rudabelskaja-pakazuha/

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

Ne3 (77) 2024

A criminal case was filed against the blogger Anton Matolka in Belarus
within the period under review. It was based on 13 articles of Belarus
Criminal Code. Among other things, the creator of “Belarusian Hayun”
Telegram channel and previously an urbanist blogger was accused of an
attempt to seize power, extremism and high treason. https.//baj.media/ru/
protiv-blogera-antona-matolko-vozbudili/

A film director and journalist Andrei

Hniot is under threat of extradition to
Belarus based on the decision of the
Supreme Court of Serbia dated June

13, 2024. He collaborated with SOS.

by project, recognized as an “extremist
formation” by the Belarusian authorities.
(The journalist was detained by the
Serbian border service, since he was
wanted internationally at the request of

; | | theBelarusian Bureau of Interpol.) https://
Andrei Hniot. Photo courtesy Andrei Hniot news.zerkalo.io/life/70659.html?tg=7

4 journalists were detained, and 3 media workers were sentenced to
different terms of administrative arrest in Belarus in May-August 2024

Pressure on journalists who were forced to leave Belarus and continue
to work abroad was carried out through searches at their places of
registration in their native country within the framework of criminal
proceedings in absentia, intimidation of relatives, threats to confiscate
property for the benefit of the state (including housing). Thus, criminal
investigators searched and seized the apartment, owned by Zmitsier
Kazakevich, a journalist from Vitsiebsk, on May 16, 2024. https.//ba,.
media/be/kvatjera-nezalezhnaga-zhurnalista/



https://baj.media
https://baj.media
https://baj.media/ru/protiv-blogera-antona-matolko-vozbudili/
https://baj.media/ru/protiv-blogera-antona-matolko-vozbudili/
https://news.zerkalo.io/life/70659.html?tg=7
https://news.zerkalo.io/life/70659.html?tg=7
https://baj.media/be/kvatjera-nezalezhnaga-zhurnalista/
https://baj.media/be/kvatjera-nezalezhnaga-zhurnalista/

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A s s

MEDIA

IN BELARUS

Ne3 (77) 2024

The Belarusian Association of Journalists registered 26 searches in the
period under review (mainly in June-July). 21 of these searches took place
in the apartments of colleagues who have fled Belarus and continue to
work in the media. In most cases, the law enforcement agents showed
search warrants within criminal cases, filed against the affected media
workers.

Independent journalists were harassed by the state-owned propaganda
media. In particular, the exiled journalists were subjected to insults and
defamation. On July 23, security forces announced that they had filed
criminal cases against two hosts of the ‘Zerkalo’ TikTok channel and forced
their parents to record a video reel with words of condemnation against
their children. https.//nashaniva.com/347649

The use of “anti-extremist™ legislation to
persecute the distributors of “hanned” content of
independent mass media and oppositional Web-
resources

Three more media projects were
recognized as extremist formations
within the period under review,
namely Orsha.eu, Media IQ and

“The Ordinary Morning". Moreover, y
the Web-resources “We are not

slaves”,“The People’s Reporter”

(a project of ex-political prisoners

and bloggers Aliaksandr Kabanau
and Siarhei Piatrukhin), as well



https://baj.media
https://baj.media
https://nashaniva.com/347649
https://nashaniva.com/347649  
https://nashaniva.com/347649  
https://nashaniva.com/347649  
https://nashaniva.com/347649  
https://nashaniva.com/347649  

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

Ne3 (77) 2024

as the blogger Aleh Zhalnou’s social media were labeled as extremist
formation, in May-August 2024, too. https.//www.mvd.gov.by/ru/
news/8642

Numerous online-sources and publications were recognized as extremist
materials by the regime in power. Most of them were Instagram and
TikTok accounts, run by opposition groups and mass media. As before,
the regime in power applied the administrative persecution for the
dissemination of information deemed “extremist”.

It was for the first time that, reportedly, a criminal case was filed for
facilitating extremist activities due to a single repost of a news item from
an “extremist formation” website. Previously, such cases were usually
classified as administrative offense. The Main Directorate for Combating
Organized Crime and Corruption of the Ministry of Internal Affairs of
Belarus stated:“It was enough to send a single message to public chats,
previously published by an extremist organization, to initiate a criminal
case under Art. 361-4 of the Criminal Code of Belarus. This righteous
method will be further actively used from now on and such deliberate
actions will be severely punished.” https://news.zerkalo.io/life/67689.
htm!?tg=9

The imprisoned journalists Aliaksandr Ziankou, Ihar Karnei, Ales
Marchanka, Alena Tsimashchuk as well as the convicted in absentia media
worker Aliaksandr Kirkevich and the imprisoned blogger Aliaksandr
lhnatsiuk were added by the authorities to the List of citizens of Belarus,
foreign citizens or stateless persons, involved in extremist activities within
the period under review. https.//www.mvd.gov.by/ru/news/8642



https://baj.media
https://baj.media
https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642
https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642
https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642 
https://news.zerkalo.io/life/67689.html?tg=9
https://news.zerkalo.io/life/67689.html?tg=9
https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

Ne3 (77) 2024

Blocking access to online resources

The Ministry of Information and other governmental agencies limited
access to “unwanted” information through censorship restrictions

Thus, the Ministry of Information restricted access to the Websites
baranovichi24.by (due to the presence of a link to the “extremist” media)
and Katolik.life (without providing any reason). The latter was previously
blocked in Russia, probably since it touched upon the topic of the war in
Ukraine.

https.//mediazonaby.com/news/2024/06/21/baranovichi

https.//katolik.life/bel/news/sotsium/item/5451-khrystsiyanski-praekt-
zablakavali-belarusi-i-rf-chamu-i-shto-z-getym-rabits.html|

The stated-owned CTV channel
censored the broadcast of the
European Football Championship,
having taken the last-minute
decision to avoid showing the
matches of the Ukrainian national
-. team to the Belarusian audience.
It was done despite the fact that
the matches had been included
in the TV program. https://euroradio.fm/ru/v-belarusi-ne-pokazhut-match-
evro-2024-s-uchastiem-sbornoy-ukrainy

Kaboompics.com / pexels.com

The Web-archive of ‘Culture and Art’ holding company was blocked

for public access in the period under review. It contained online exhibits,
representing the whole history of Belarusian art since the beginning

of the 21st century.



https://baj.media
https://baj.media
https://mediazonaby.com/news/2024/06/21/baranovichi  
https://katolik.life/bel/news/sotsium/item/5451-khrystsiyanski-praekt-zablakavali-belarusi-i-rf-chamu-i-shto-z-getym-rabits.html
https://katolik.life/bel/news/sotsium/item/5451-khrystsiyanski-praekt-zablakavali-belarusi-i-rf-chamu-i-shto-z-getym-rabits.html

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

Ne3 (77) 2024

Among other it contained quite a few publications about the people
of culture and art, who appeared in prison or in exile, and whose works
of art do not meet the current ideological requirements. https://baj.
media/be/kultura-i-mastactva-stau-nedasjazhnym-dlja-navedvalnikau/

On June 25, the Belsat TV channel was blocked for public access

in Russia (among other foreign media) in response to the blocked access
to a number of Russian media in the EU. https.//baj.media/be/u-rasii-
zablakavali-belsat/

Events in the state media sector

The Ministry of Information supplemented the list of sports competitions
that can be broadcast in Belarus without the rights holders’ consent.
These are the Nations League matches and friendly matches with the
participation of the Belarusian national football team. They were allowed
to be shown without UEFA's consent.

https.//baj.media/be/mininform-razreshil-piratskij-pokaz-matchej-ligi-
nacij-i-tovarishheskih-matchej-sbornoj-po-futbolu/

On August 5, the European

Union introduced new sanctions

against a number of Belarusian

law-enforcement officers and

propagandists, including Iryna

Akulovich, the CEO of “BelTA” News

Agency, Dzmitry Zhuk, the ex-head s

of Aliaksandr Lukashenka’s press

service, and Mikita Rachylouski, the

host of “Senate” TV program on the CTV channel.

DusSan Cvetanovic / pexels.com



https://baj.media
https://baj.media
https://baj.media/be/kultura-i-mastactva-stau-nedasjazhnym-dlja-navedvalnikau/
https://baj.media/be/kultura-i-mastactva-stau-nedasjazhnym-dlja-navedvalnikau/
https://baj.media/be/u-rasii-zablakavali-belsat/
https://baj.media/be/u-rasii-zablakavali-belsat/
https://baj.media/be/mininform-razreshil-piratskij-pokaz-matchej-ligi-nacij-i-tovarishheskih-matchej
https://baj.media/be/mininform-razreshil-piratskij-pokaz-matchej-ligi-nacij-i-tovarishheskih-matchej

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

Ne3 (77) 2024

The Ministry of Information of Belarus called these sanctions the
“grossest violation of international law” in a corresponding statement,
delivered on the same day. https.//www.consilium.europa.eu/en/press/
press-releases/2024/08/05/belarus-eu-lists-further-28-individuals-for-
participation-in-internal-repression/

10



https://baj.media
https://baj.media
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/08/05/belarus-eu-lists-further-28-individuals-for-participation-in-internal-repression/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/08/05/belarus-eu-lists-further-28-individuals-for-participation-in-internal-repression/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/08/05/belarus-eu-lists-further-28-individuals-for-participation-in-internal-repression/

THE BELARUSIAN
ASSOCIATION
OF JOURNALISTS

baj.media

2024

The contents of this
publication are copyrighted.
It is obligatory to refer to the
Belarussian Association of
Journalists,

when using the
E-NEWSLETTER:

MASS MEDIA IN BELARUS
materials.

Contact:
Mr. Andrei Bastunets

E-mail: office@baj.media
Web: https.//baj.media



mailto:office@baj.media 
https://baj.media
https://baj.media
https://baj.media

