E-NEWSLETTER

MASS
MEDIA

IN BELARUS

SETs s

baj.media

Ne4 (78)
2024

baj.by = baj.media

BAJ represents o
the media sector,
so the new domain
name is baj.media

BE T T -L_. .

LR ..m....

“- ‘o HI.D‘I.I" " . 3 e b l:"q.'l.l.l |"-.-.lm .. W 5 7 ! : A L) ¥

L ‘ir' "'l' A - o Rl e e TN
I':'.t-‘r-'?hl 1‘.“: 1..?"‘1‘ ‘:; “‘ﬂ H-‘._.TI'" 8 i ..‘-ll.:' Fiﬁ‘;"l'#_ﬁ i" fi% -El‘_ o 'it _#. ‘g;";‘ i'ﬂﬂ"‘ -:' qf . " “ ?:' Ao ..-"' .i' & .|'-|_. L |1l i |I ._. R e 1-.' I'_ .'_"'-".: rl-.’ { F#F‘ ﬁ:‘hrﬂnlﬂr_'-_ﬁr et ‘. ‘a :‘ i i
i, L2 el ...T ..1_|.|.. . '-_ l"_FIr"-." .-. r:_- —"'"—r' ‘.L. ;r"*l._* _'_r_ _.hl:-‘-_ N s o - .'.- P e _f u-l'"—- —l.'--i-l.-l-p-l-':'ﬂ-l. - Sy Ml g i, ek e I*_.._q. - r I-_”.._.l'l_ _I__ :_..ll_f‘. o= o ..I S Ty (11 ".' 0 o A ol .!.F # IIJ.‘ F_‘ #w.r" #F‘ "l b I""Li“' " II. I. A _..'
'-. R SR - — Eeepe————— . O S s et M - —-I'hllq - e = ad - -1 2 . ol T _.-: : s - ':'--.

._.._q--. Ll Whoi ol G T 1 .'.I—'I'I —-l.I- —-..-u . i e [ s s e A e i S e Lamn & : C
m l : i . ; " '.. !-.J -‘ L. °F
_:‘g.« . _-._m.iﬁﬁﬁgm,, Ry ., ﬂ .-, 5;'; 1 e T e
r ar K r |
.-'E.iﬁ'm 1 < -"E" ":"'"""' 1 “’ i r-'l'.- o “‘“r - § ‘ r -'p- r by 2.4 i -'" 1lt-"- 15 T - A LR T
L] -1- . .l. J il 1 )
T | “-‘ " l"l.‘ i llll 1!!- ‘ ...r'l 4 . \\'ﬁ" i'i'l'f L= e hC A A e
‘H =

[ Sy T

H dill.ll'EH'!
1
1 | 1

—

————

—......-.-=—|=--=

""I_' .
- I

|} 1'_]. 1 ; . ' : . .
Pes e o S| 1, N
i-l | I IF.I‘I w 1 I.—l—.-.. : :l 1 oo -' : ..,".I-.-" -r i— '- .:‘ - = 1|r.l..t

.L_x-'q:'_*'“ _T'" "L -L:l

et

'ilT_m:. - I.j. : —-&-_-::r;.-r



https://baj.media/en/
https://baj.media/en/
https://baj.media/en/

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

No4 (78) 2024

SITUATION IN BELARUS MASS
MEDIA FIELD: SEPTEMBER-
DECEMBER 2024. REVIEW

The situation of Belarusian mass media representatives in
September-December 2024 was determined by preparations for the
so-called “elections” of Aliaksandr Lukashenka on January 26, 2025.

The persecution of journalists and bloggers, censorship, and
propaganda in the state media were registered much more
frequently during the period under review.

Among other, the following developments were registered in the
Belarusian media field in September — December 2024:

. the continued criminal prosecution of journalists both inside the
country and in absentia — the number of filed criminal cases was
steadily growing,

- the increased pressure on journalists and bloggers in Belarus with the
higher number of searches and detention,

- any form of interaction with the “extremist” media resources, including
reposts of their publications on social media and giving interviews to
their journalists, was regarded by the regime in power as a ground for
prosecution,

- the“anti-extremist” legislation was widely used by the regime in power
to limit freedom of expression and access to independent sources
of information. As of September 1, 2024, there were about 14,000



https://baj.media/en/

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S S

MEDIA

IN BELARUS

No4 (78) 2024

blocked Web-resources in Belarus, and more than 5,000 of them were
labeled as “extremist information products’,

. censorship went beyond the traditional “fight against extremism”, since
the Ministry of Information demanded an audit of printed publications
in order to exclude from sale those that “may harm national interests’,

- the propaganda activities of Belarusian state media expanded through
the newly created online resources and a news TV channel,

- a media company of the Union State of Russia and Belarus was
established, and it was also announced that a strategy for forming a
common information space of the Union State would be developed.

Criminal prosecution

Former journalists of independent
publications that were labeled as
“extremist” at various times got
prosecuted in Belarus within the period
under review. Sentences were handed
down to Yauhen Nikalayevich (one and
a half years in prison for the alleged g )
“participation in mass riots” in 2020) and Volha Radzivonava. Photo: Volha's Facebook page
Volha Radzivonava (sentenced to 4 years

in prison for publications in the‘Die Tageszeitung’ newspaper (Germany)
that allegedly contained defamatory statements).

The previously detained journalist from Brest Daniil Palianski and the
owner of s13.ru News Website from Hrodna Siarhei Chabotska were
criminally charged in the period under review.



https://baj.media/en/
https://baj.media/en/yauhen-nikalayevichs-sentence-revealed/
https://baj.media/en/journalist-volha-radzivonava-sentenced-to-4-years-in-prison/
https://baj.media/en/aglyady-manitoringi/repressions-against-journalists-belarus-2024-list-colleagues-prison/
https://baj.media/en/siarhei-chabotska-not-released-after-administrative-detention/

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

No4 (78) 2024

u The authorities monitored
| ' bloggers’activity, tracking any

4 g critical expressions about the
| -

regime in power. Thus, even a
pro-government blogger Yauhen
—  Katliarou from Homiel was
| __l sentenced to 18 months in prison
for publishing a video, condemning

the actions of local authorities.

-

T

Yauhen Katliarou. Photo: Yauhen's social media

The imprisoned journalists and bloggers are constantly subjected

to pressure by means of isolation and aggravating conditions of
detention. Among other, it is done through handing down additional
sentences, allegedly, for “disobeying maliciously the demands of prison
administration” under article 411 of the Criminal Code of Belarus.

Reportedly, the supplementary sentence of 10 months of imprisonment
has been handed down to the journalist [har Karnei in addition to the
initial sentence of three years in jail. The blogger Zmitser Kazlou was
about to be released from prison. However, it didn’t happen, since the
additional sentence of one year and five days was announced to him.

A similar criminal case was also filed against the imprisoned journalist
Mikola Dziadok.

Detention, searches, and other forms of pressure
on journalists in Belarus

Repressions against journalists and pressure on their relatives obviously
intensified within the period under review. Thus, 20 journalists were
detained, and 17 journalists’ houses were subjected to police searches.
Also, 8 media workers were punished by administrative arrests in Belarus.



https://baj.media/en/
https://baj.media/be/prauladnaga-blogera-katljarova-pryznali-palitvjaznem/
https://baj.media/be/prauladnaga-blogera-katljarova-pryznali-palitvjaznem/
https://baj.media/en/journalist-ihar-karnei-sentenced-to-eight-more-months-in-prison/
https://prisoners.spring96.org/en/person/zmicier-kazlou
https://novychas.online/hramadstva/na-mikolu-dzjadka-zavjali-novuju-kryminalnuju-spra
https://nashaniva.com/347649  

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A s s
MEDIA

IN BELARUS

No4 (78) 2024

Thus, reportedly, at least seven former employees of “Intex-press”
newspaper were detained in Baranavichy (Brest region). Most probably,
they were convicted in a political criminal case for the alleged
participation in an extremist group.

A journalist [har lliyash was detained
and placed in custody for interacting
with Ukrainian colleagues and
giving interviews to the so-called
“extremist” media outlets about

the situation of his imprisoned wife
Katsiaryna Andreyeva, who is an | :
independent journalist, too. Ihar llyash. Photo: «Novy Chas»

Pressure on journalists in exile

The Belarusian media workers in exile were further subjected to criminal
prosecution in absentia. The list of affected individuals included Siarhei
Skulavets, Ales Liauchuk, as well as the producers and guests of “Plan:B”
show on the Belsat TV channel. Their relatives in Belarus faced searches,
pressure, and intimidation.

The BAJ was updated that the property of four exiled journalists was
seized during the period under review.

The exiled media representatives faced harassment in the Belarusian
propaganda publications. The rhetoric of state propagandists was
abundant in hate speech.

Thus, Kiryl Kazakou, “Minskiy Kuryer” newspaper’s Editor-in-chief called to
shoot down a blogger Mikita Melkaziorau without trial, referring to him as



https://baj.media/en/
https://baj.media/en/mass-arrests-take-place-in-baranavichy-targetting-intex-press-staff/
https://baj.media/en/journalist-ihar-ilyash-detained-for-interviewing/
https://baj.media/en/criminal-case-launched-against-former-belarusian-journalist-siarhei-skulavets/
https://baj.media/en/criminal-case-launched-against-former-belarusian-journalist-siarhei-skulavets/
https://baj.media/be/brjesckaga-zhurnalista-alesja-lja-chuka-vinavacjac-u-znjavaze-lukashjenki/
https://t.me/belsat/119972
https://t.me/belsat/119972
https://nashaniva.com/356316

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

No4 (78) 2024

“the animal”. The state newspaper’s top manager expressed his personal
readiness “to do away” with the blogger.

Reportedly, 21 Belarusian journalists have been included in the wanted list
of the Russian Federation over the past six months.

The use of “anti-extremist™ legislation for

prosecuting the distributors of independent media
content

s13.ru City News Website from Hrodna and
the '‘Pozirk’ media project were labeled as
‘extremist formations’ by the regime in power
within the period under review.

Numerous publications and news resources
on social media (especially on TikTok and X)
were recognized as extremist materials in September — December 2024. In
addition to Belarusian online media, Ukrainian media could also be found
on the list, such as the YouTube channel of UNIAN News Agency and eight
TELEGRAF Web resources.

The Belarusian people were frequently prosecuted for distributing
“extremist” media production on social media as well as for interaction
with independent mass media. Most of them were prosecuted for
reposting publications, despite the fact that they had been produced
before the moment of time, when the original sources were recognized as
“extremist”.



https://baj.media/en/
https://mediazonaby.com/article/2024/11/26/wanted_base_3?p=1&t=all&s=statusAll&q=
https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642
http://mininform.gov.by/documents/respublikanskiy-spisok-ekstremistskikh-materialov/ 

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

No4 (78) 2024

A historian |har Melnikau was sentenced to 4 years in prison on
September 13, 2024 for his interview with the ‘European Radio for
Belarus, which he gave five months before the media outlet was declared
an “extremist formation.” According to the indictment, he did it “knowing
in advance about the extremist activities, implemented by the members
of the information resource, which is banned in Belarus, in order to
develop and promote the mass media of such orientation and engage
more citizens in similar activities.”

The first sentence for “denying the genocide of the Belarusian

people” (article 130-2 of the Criminal Code) was handed down to the
‘Odnoklassniki’ social media community administrator Andrei Savitsky
in Minsk on October 30, 2024. Moreover, he was accused of insulting
Aliaksandr Lukashenka and sentenced to three years in prison.

Propaganda activity of state-owned media

The official authorities and state-owned media intensified censorship and
propaganda activities on the eve of the “election campaign”.

The Minister of Information
Marat Markau noted that his
governmental agency pays more
and more attention to “regulation
of information space”. In particular,
he said that around 14,000 Web-
resources were blocked in Belarus
?AZ‘SIQ Arﬂ?;ls:tc;ror?mmaatzztnmarkov' as of September 1, 2024. Moreover,
over 5,000 Websites were labeled as
“extremist content”. The number of banned online resources increased
almost 35 times, compared to the period 2015-2020.



https://baj.media/en/
https://spring96.org/be/news/116249
https://prisoners.spring96.org/en/person/andrei-savicki
https://belta.by/society/view/mininform-v-belarusi-ogranichen-dostup-k-5-tys-ekstremistskih-internet-resursov-662699-2024/

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s
MEDIA

IN BELARUS

Ned (78) 2024

The VIDEOBEL.BY multimedia Web-portal started its operation on
September 12, 2024. It is supposed to accumulate socio-political content
from leading Belarusian state media and conduct live broadcasts, in
particular from events with the participation of Aliaksandr Lukashenka.

‘The First News’ state-owned TV channel
started broadcasting its programs in
Belarus on September 17, 2024. It was
included in the mandatory publicly
available package of TV Programs. The
continuous news broadcasting for many
hours is a peculiar feature of this TV Photo: Geri Tech / pexels.com
channel.

The Ministry of Information reported that it had set requirements for five
owners of Web-resources that distribute TV production to provide general
access to the mandatory public package of TV programs.

In November 2024, the Ministry of Information urged the distributors

of printed production to conduct an audit of printed publications and
remove from sale those items that may “harm national interests”. A
specific list of publications was not provided, but it referred to those that,
allegedly:

- distort historical truth and justice,

- promote non-traditional sexual relations, religious intolerance,
violence, cruelty and pornography, incite hostility and hatred,

- promote subcultures that are non-traditional for Belarusian society,

- provide sexual education for children and can have a negative impact
on their physical and mental development, distorting the idea of true
family values.



https://baj.media/en/
https://belta.by/society/view/multimedijnyj-portal-videobelby-zapustilsja-v-belarusi-660543-2024/
https://news.zerkalo.io/life/77298.html?tg=4
https://reformby.org/mininform-potreboval-ot-pjati-internet-resursov-predostavit-dostup-k-objazatelnomu-paketu-teleprogramm
https://reformby.org/mininform-potreboval-izjat-iz-prodazhi-pechatnye-izdanija-nanosjashhie-vred-nacionalnym-interesam 

E-NEWSLETTER

https://baj.media M A S s

MEDIA

IN BELARUS

No4 (78) 2024

On November 5, 2024, the Union State Media Company was established
at a meeting of the Council of Ministers of the Union State. Also, its
charter and the composition of its Supervisory Board were approved.
Reportedly, it is planned that the latter will be dealing with funding
content production about the main events and achievements of the
Union of Belarus and Russia. It is suggested that the funded content will
be distributed on other media platforms, too.

Moreover, a resolution on developing a strategy for the formation of the
Union States’common information space was adopted.

On September 13, 2024, the Russian General Prosecutor’s Office
recognized the activities of the‘Belsat'TV channel as “undesirable”. The

department noted in its official press-release that “one of the key tasks
for the Polish ‘Belsat’ organization is to discredit the domestic and foreign
policy of Russian authorities, create a negative image of the country,

and criticize integration processes within the Union State of Russia and
Belarus.”



https://baj.media/en/
https://ria.ru/20241105/mediakompaniya-1981949172.html?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop&utm_referrer=https%3A%2F%2Fdzen.ru%2Fnews%2Fsearch
https://epp.genproc.gov.ru/web/gprf/mass-media/news?item=97885530

THE BELARUSIAN
ASSOCIATION
OF JOURNALISTS

baj.media

2024

The contents of this
publication are copyrighted.
It is obligatory to refer to the
Belarussian Association of
Journalists,

when using the
E-NEWSLETTER:

MASS MEDIA IN BELARUS
materials.

Contact:
Mr. Andrei Bastunets

E-mail: office@baj.media
Web: https.//baj.media



mailto:office@baj.media 
https://baj.media
https://baj.media/en/

