
Belarusian Association of Journalists 

 

 

 

 

 

 

 

 

MASS MEDIA IN BELARUS 

2024 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2025 

 

 

 

 

 



 

 

CONTENTS 

 

CONDITIONS FOR INDEPENDENT MEDIA SECTOR ACTIVITY IN 2024  

CHANGES IN LEGISLATION  

 

VIOLATIONS OF JOURNALISTS’ AND MEDIA RIGHTS  

Criminal prosecution  

Other kinds of pressure on journalists and mass media  

 

THE USE OF ANTI-EXTREMIST LEGISLATION TO RESTRICT FREEDOM 

OF EXPRESSION  

 

RESTRICTION OF ACCESS TO INFORMATION BY ADMINISTRATIVE 

MEASURES  

 

EVENTS IN THE STATE MEDIA FIELD  

 

 

 

 

 

 

 

  



CONDITIONS FOR INDEPENDENT MEDIA SECTOR ACTIVITY IN 2024  

The situation of independent media sector representatives in Belarus in 

2024 was determined by the continuation of repressive governmental 

policies, which intensified on the eve of Aliaksandr Lukashenka’s 

election, scheduled for January 26, 2025. 

In particular, the authorities continued persecution of journalists and bloggers, 

censorship in the media space, and propaganda activities of state-owned 

media, established by the Union State of Belarus and Russia.  Among other, 

the Belarusian authorities continued the following repressive activities: 

● large-scale criminal prosecution of media workers in Belarus and the 

announcement of sentences ‘in absentia’ in relation to the journalists, 

who were forced to flee the country, 

● putting pressure on independent journalists and bloggers with the use of 

harassment, searches, and detention (among other, targeting the exiled 

journalists’ relatives and arresting their private property in Belarus), 

● ‘struggle with extremism’ to restrict freedom of expression and limit 

access to independent sources of information. As of September 1, 

2024, there were about 14,000 blocked Internet resources in Belarus,  

● further labeling of independent information sources as ‘extremist 

groups,’ and prosecution for any form of interaction with them,  

● censorship that went beyond the traditional ‘fight against extremism,’ 

e.g. the Ministry of Information demanded to exclude from sale the 

printed publications that ‘may harm national interests,’ 

● the propaganda endeavors of Belarusian state media expanded to the 

newly created online resources and a news TV channel,  

● mandatory broadcasting of state TV channels by all TV program 

distributors, endorsed by the Ministry of Information under threat of 

blocking their operation for refusing to comply, 

● establishment of a media company of the Union State of Russia and 

Belarus and the announcement of a strategy development on forming a 

common media space of the Union State. 

Belarus ranked 167th in the Press Freedom Index published by Reporters 

Without Borders, falling ten positions compared to the previous year. 

https://rsf.org/en/country/belarus


The position of Belarus also deteriorated in the global Internet freedom 

ranking compiled by the Freedom House human rights organization, where it 

got only 22 points out of 100 as a country with the unfree Internet, compared 

to 25 points a year before. 

According to Reporters without Borders, keeping 40 media workers behind 

bars, Belarus appeared on the 4th position among the countries with nearly a 

half of all detained journalists in the world. Belarus has been overpassed by 

only three countries in this shameful list: China (124 imprisoned media 

workers), Myanmar (61 imprisoned journalists), and Israel (41 journalists in 

jail).  

45 journalists were in prison at the end of 2024, compared to 32 media 

workers behind bars in 2023.  

The list of imprisoned Belarusian media workers included top managers of 

TUT.by news portal Maryna Zolatava and Lyudmila Chekina, sentenced to 

12 years in prison each as well as a political scientist and the editor of 

‘Belarusian Yearbook’ periodical publication Valeryia Kastsiuhova, 

sentenced to 10 years in prison.  

At the same time, the convicted journalists Kseniya Lutskina, Andrei Tolchyn, 

Dzmitry Luksha and his wife Palina Palavinka were pardoned and released 

from custody on humanitarian grounds during the year of 2024. 

The exiled independent media outlets faced an economic crisis subject to 

the suspension of funding for foreign media organizations by the US 

Presidential Administration, including the funding through the United States 

Agency for International Development (USAID). Reporters Without Borders 

called on European governments to increase support to the negatively 

affected Belarusian media outlets in exile. According to the RSF report the 

Belarusian independent media outlets were able to adapt quickly under the 

new circumstances due to financial support from international donors. Thus, 

they shifted their focus on journalist investigations and coverage of national 

events, paying less attention to regional news, developed their representation 

on social media such as Telegram with the total number of 1.3 million 

subscribers in 2023, YouTube with the total number of 21 million views a year, 

as well as Instagram and TikTok. 

Some imprisoned Belarusian journalists and media workers in exile were 

honored with a number of awards in 2024.  

https://freedomhouse.org/country/belarus
https://baj.media/wp-content/uploads/2024/12/rsf-round-up-2024-en.pdf
https://jx-fund.org/wp-content/uploads/2024/03/Silenced_but_Resilient_BY_Media_Independent_Media_in_Exile_Report_2024_vFinal.pdf?x68414


Thus, the Polish editorial of the renowned ‘Newsweek’ periodical edition (US) 

awarded the imprisoned journalist Andrej Pachobut (Andrzej Poczobut) with 

the Teresa Taranska Prize in the ‘Figure of the Decade’ category. 

The Warsaw city councilors awarded him the title of honorary citizen of the 

Polish capital. ‘In such a situation, when we cannot force the regime to release 

him, we can make sure that there is no silence around his case, that there is 

publicity, so that the Lukashenka regime cannot be calm and think that 

everyone has forgotten about such cases. We will stand up for Poczobut, for 

all prisoners of conscience in Belarus, and we will try to support their relatives 

and the people who are fighting for their release,’ Polish politician Robert 

Tyszkiewicz said on this occasion. 

The imprisoned editor-in-chief of TUT.BY news portal Maryna Zolatava was 

awarded the Johann-Philipp-Palm prize as a ‘person of extraordinary courage 

and sincerity’ in 2024. She was nominated by Reporters Without Borders. 

‘In the face of enormous obstacles and repressive measures by the state 

apparatus, Maryna Zolatava has proven herself to be a person of 

extraordinary courage and sincerity,’ stated ‘Reporters Without Borders’ and 

the advisory board of the Palm Foundation.  

Ivonka Survila, the Chairperson of the Council of the Belarusian People's 

Republic signed decrees on awards for meritorious service to the Belarusian 

people on the occasion of the 106th anniversary of the Declaration of 

Independence of the Belarusian People's Republic. The Order of the Pursuit 

medal was awarded to Radio Svaboda journalist Alena Radkevich, who 

participated in the national movement of the early 1980s and contributed to 

the non-censored press development. 

On June 27, 2024, the Krzysztof Michalski Prize for Belarusian journalists in 

exile was awarded for the first time in Warsaw. It was established at the end of 

2023 by the Institute for Human Sciences (Vienna) and the Austrian Embassy 

in Poland. The awards were presented to Fiodar Pauliuchenka, Editor-in-

chief of Reform.news in the nomination of ‘Investigative Journalism’, Alena 

Kavalchuk in the nomination of ’Future Talents’, and Aliaksei Martsinkevich 

in the nomination of ‘Analytical journalism’.  

https://www.press.pl/tresc/80772,po-raz-dziesiaty-przyznano-nagrody----newsweeka----im_-teresy-toranskiej
https://baj.media/be/zhurnalist-andzhjej-pachobut-sta-ganarovym-gramadzjaninam-varshavy/
https://www.palm-stiftung.de/palm-preis
https://www.facebook.com/photo/?fbid=809199857904048&set=a.230125822478124
https://baj.media/be/prjemija-dlja-belaruskih-zhurnalistau-u-vygnanni/
https://baj.media/be/prjemija-dlja-belaruskih-zhurnalistau-u-vygnanni/


CHANGES IN LEGISLATION 

Amendments to the Belarus law ‘On Advertising’ were introduced on January 

4 and 6, 2024.  They included a wide range of issues: the procedure for 

placing advertisements, the duration of advertising in the media, requirements 

for advertising certain types of goods and services, etc. Among other things, 

new requirements were introduced for advertising on the Internet. Previously, 

it was not specified for online advertisements that they can be published only 

by the organizations and citizens, included in the ‘State Register of 

Advertisers’ formed by the Ministry of Antimonopoly Regulation and Trade. 

However, the new version of the law no longer includes the exception for 

online advertising that affects bloggers in a negative way. 

The Operations and Analysis Center under the President of the Republic of 

Belarus issued Order No. 69 on April 4, 2024. It provides for the cancellation 

of domain names of Internet resources included in the National List of 

Extremist Materials. This function is performed by the administrator of the 

national domain zone. The canceled domains are added to the list and 

become unavailable for registration. 

The Council of Ministers adopted Ordinance No. 665 on September 11, 2024. 

It outlined a new list of TV programs included in the mandatory publicly 

available TV program package. The recently created ‘Prime News’ state-

owned TV channel was mentioned in it. 

On December 3, 2024, a new edition of Presidential Decree No. 630 ‘On the 

Response of Officials to Critical Statements in State Mass Media’ from 1997 

was adopted. The new goal of the decree is stated to be ‘the objective 

reflection of socially significant information in mass media and on Internet 

resources, the identification and prompt resolution of problems covered in 

them.’ Previously, it concerned ‘strengthening executive discipline, increasing 

the role of state mass media in the socio-political and socio-economic public 

life.’ This change indicates the high attention paid by the state to control the 

content of publications in mass media. 

Governmental agencies and state organizations are still obliged to consider 

critical publications about them in the state-owned media, to take measures 

and to update the media on the outcome of their actions. (At the same time, 

the term for reporting after such publications in the state media was reduced 

from one month to 15 days). In addition, governmental agencies are now 

required to conduct independent monitoring of significant public information, 

which appears in any media and on Internet resources. (Such information is 

https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=h10700225
https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=T62405642
https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=C22400665
https://president.gov.by/fp/v1/378/document-thumb__61378__original/61378.1733301972.942532ce5b.pdf


defined in the decree as ‘information on burning socio-economic and socio-

political issues’ as well as ‘critical materials and other relevant information of 

public interest’). The editorial offices of state-owned media have been obliged 

to create Internet resources for interaction with citizens and legal entities ‘for 

the purpose of collecting promptly the publicly significant information’ and 

comprehensively discussing the publications with citizens and organizations. 

According to the Belarus law ‘On the National Budget 2025’ adopted on 

December 13, 2024, budget expenditures for state-owned mass media were 

slightly increased (by 5.7%). However, the increase applied only to the TV and 

radio broadcasting companies. Fewer funds were allocated to print media, 

publishing, and other activities in the mass media field in comparison with the 

budget allocations in 2024. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://translate.google.com/history
https://translate.google.com/history
https://minfin.gov.by/upload/bp/act/zakon_131224_48z.pdf


VIOLATIONS OF JOURNALISTS’ AND MEDIA RIGHTS  

Criminal prosecution 

Criminal prosecution of journalists continued in relation to both the 

media workers inside the country and in exile. The so-called special 

proceedings with trials in absentia were held on the regular basis. All in all, 15 

verdicts were handed down in criminal cases against journalists, 5 of them in 

absentia in 2024. 

Aliaksandr Ziankou, a photographer from Barysau (Minsk region) was 

sentenced to three years in prison under Article 361-1 of the Criminal Code 

(‘participation in an extremist group’) on January 30, 2024. Allegedly, his 

photos were shown on one of the Web-resources recognized as an extremist 

organization. 

On March 18, 2024, Pavel Marinich, the head of ‘Malanka Media’ that 

continues to operate in exile as well as four other individuals involved in the 

case, were sentenced in absentia to 4 years of imprisonment, allegedly, for 

‘illegal actions to disrupt the National referendum in 2022’ (Article 191 of the 

Criminal Code). 

Andrei Tolchyn, a former freelance journalist from Homiel was sentenced to 

2 years and 6 months in prison on two criminal charges, for the alleged 

‘slandering of the president’ (Article 367 of the Criminal Code) and ‘facilitating 

extremist activities’ (Article 361-4 of the Criminal Code) on March 21, 2024. 

(The media worker cooperated with Belsat TV channel in the past.) 

A freelance journalist Ihar Karney was convicted after a court trial in Minsk for 

the alleged ‘participation in an extremist organization’ (which appeared to be 

the Belarusian Association of Journalists) and sentenced to three years in 

prison and a fine in the amount of 20,000 Belarusian rubles (Article 361-1 of 

the Criminal Code) on March 22, 2024. 

On April 2, 2024, Ales Marchanka, a former employee of Belsat TV channel 

was sentenced to three years in prison by the Minsk City Court for the alleged 

‘participation in an extremist group’ (Article 361-1 of the Criminal Code). 

Anton Kazelski, a cameraman of Belarusian ANT TV channel was put on trial 

on May 28, 2024. The media worker was sentenced to 3 years of 

imprisonment, reportedly, for his comments in 2020, when he was allegedly 

calling for protests. The sentence was handed down under two articles of the 

Criminal Code: Article 361 (calls for sanctions and other actions aimed at 

harming national security’) and Article 130 (incitement of hostility or discord’). 



The Brest Regional Court sentenced a local journalist Alena Tsimashchuk to 

five years of imprisonment and a 46,000 Br (approx. USD 14,000) fine on 

June 3, 2024. She used to work for the regional ‘Brest’ TV company and 

collaborated earlier as a freelancer with a number of regional media. 

The court found the journalist guilty under three articles of the Criminal Code: 

‘discrediting the Republic of Belarus’ (Article 369–1 of the Criminal Code), 

‘inciting hostility or discord’ (Part 3 of Article 130 of the Criminal Code), 

‘participating in an extremist group’ (Part 3 of Article 361–1 of the Criminal 

Code). 

The Minsk Regional Court pronounced verdicts in absentia to 20 people in the 

so-called ‘Tsikhanouskaya’s Analysts’ case on July 2, 2024. The Ministry of 

Internal Affairs of Belarus recognized them as participants of ‘Sviatlana 

Tsikhanouskaya’s Analysts’ extremist group. The journalists of Belarusian 

independent media Yury Drakakhrust and Hanna Liubakova were criminally 

charged in absentia. Each of the media workers was sentenced to 10 years in 

prison. 

Two journalists from Mahilou Ales Sabaleuski and Yauhien Hlushkou were 

sentenced to 4 and 3 years in prison respectively and huge fines in the 

amount of 8,000 Belarusian rubles each by the Mahilou Regional Court on 

July 31, 2024.  The court found the journalists guilty under two articles of the 

Criminal Code: ‘creation of an extremist group or participation in it’ (Article 

361-1 of the Criminal Code) and ‘participation in an armed formation or armed 

conflict on the territory of a foreign state, military actions, recruitment, or 

preparation for such participation’ (Article 361-3 of the Criminal Code). 

On August 2, 2024, a court verdict in absentia was announced to Ales 

Kirkevich, who was found guilty of ‘facilitating extremist activities’ (Article 

361-4 of the Criminal Code) and sentenced to 7 years of imprisonment and a 

fine in the amount of 24,000 Belarusian rubles. 

The case of journalist Uladzimir Khilmanovich was considered by the 

Hrodna Regional Court in accordance with the so-called special proceedings 

‘in absenthia’. The media worker was accused of ‘facilitating extremist 

activities’ and ‘taking part in an extremist group’ (Articles 361-4 and 361-1 of 

the Criminal Code). On August 19, 2024, the journalist was sentenced in 

absentia to 5 years of imprisonment in a high security colony and fined 40,000 

Belarusian rubles. 

 

https://baj.media/be/u-brjesce-sudzjac-zhurnalistku/


A former journalist of ‘Media-Palessie’ Yauhen Nikalayevich was sentenced 

to 1.5 years in prison for the alleged ‘arrangement of actions that grossly 

violate the public order or active participation in them’ (Article 342 of the 

Criminal Code) by the Pinsk City and District Court on September 26, 2024. 

The journalist covered protest actions in Pinsk as a video correspondent in 

2020. He was detained and beaten hard in custody later. Consequently, 

Yauhen Nikalayevich fled Belarus after serving his administrative arrest. 

However, he returned to Belarus and was detained in early 2024. 

A journalist Volha Radzivonava was sentenced to 4 years in prison for 

publications in the ‘Die Tageszeitung’ newspaper (Germany) that allegedly 

contained defamatory statements. The judge of Minsk City Court found the 

journalist guilty under four articles of the Criminal Code: ‘libeling the president 

of Belarus’ (Article 367), ‘discrediting the Republic of Belarus’ (Article 369-1), 

‘incitement of racial, ethnic, religious or other social hostility or discord’ (Article 

130), and ‘insulting the president of Belarus’ (Article 368).  

A freelance journalist from Brest Daniil Palianski and the owner of s13.ru 

News Website from Hrodna Siarhei Chabotska were taken to custody in the 

second half year of 2024. D. Palianski was accused of ‘high treason’ (Article 

356 of the Criminal Code).  

S. Chabotska was detained on October 23, 2024. He was initially sentenced 

to three terms of 15-days’ administrative arrest for the alleged ‘distribution of 

extremist materials.’ However, a criminal case was filed in relation to him 

under Article 361-1 of the Criminal Code sometime later. The website s13.ru 

operated until recently, when it was labeled by the Belarusian KGB as an 

‘extremist group’ on November 5, 2024. It is highly probable that the criminal 

charges might be related to the Web-site ownership. 

A journalist Ihar Ilyash was detained and taken to custody on October 22, 

2024. He is the husband of journalist Katsiaryna Andreyeva (Bakhvalava). 

Reportedly, he was arrested for being interviewed about his wife’s situation in 

prison by the media, which were labeled as ‘extremist’ by Belarusian 

authorities as well as for cooperation with the Ukrainian colleagues.  

According to updates at the beginning of February 2025, Ihar Ilyash was 

accused of ‘discrediting the Republic of Belarus’ (article 369-1 of the Criminal 

Code) and ‘facilitating extremist activities’ (Article 361-4 of the Criminal Code). 

The Minsk City Court started considering the criminal case on February 21, 

2025. On March 13, an adjournment was announced in the proceedings for 

examination of publications on March 13, 2025. 

 

http://s13.ru/


Reportedly, numerous criminal cases were filed against the Belarusian 

journalists in exile in 2024. The list of affected media workers included the 

Deputy Chairperson of BAJ Barys Haretski, independent journalists Zmitser 

Kazakevich, Iryna Charniauka, Zmitser Lupach, Ihar Kazmiarchak, Zmitser 

Pankavets as well as the founder and head of Belarusian Investigative Center 

(BIC) Stanislau Ivashkevich, the author of his video programs Siarhei Chaly, 

three former BIC employees Aliaksandr Yarashevich, Aliaksei Karpeka, and 

Volha Alkhimenka, who currently work as the journalists of ‘Bureau Media’, 

and others. 

According to the BAJ sources, the private property of 4 media workers was 

seized as part of criminal prosecution in 2024. Also, reportedly, no less than 

21 Belarusian journalists were included in the Russian database of ‘wanted’ 

individuals. 

The authorities monitored bloggers’ activity, tracking any critical 

expressions about the regime in power.  

On 5 April 2024, the Stolin District Court announced a verdict in the criminal 

case against blogger Aliaksandr Ihnatsiuk, who was convicted under three 

articles of the Criminal Code of the Republic of Belarus: ‘arrangement of 

actions that grossly violate the public order or active participation in them’ 

(Article 342-1 of the Criminal Code) with reference to protest actions in Stolin 

and Minsk, ‘libeling the president of Belarus’ (Article 367-2 of the Criminal 

Code), and ‘blackmailing’ (Article 208-2 of the Criminal Code). The blogger 

was sentenced to 6 years in prison and fined 8,000 Belarusian rubles. Also, 

he was ruled to pay 1,800 Belarusian rubles to cover property damages.  

Even a pro-government blogger Yauhen Katliarou from Homiel was 

sentenced to 18 months in prison for publishing a video, condemning the 

actions of local authorities. He was convicted under two ‘political’ articles of 

Belarus Criminal Code: ‘discreditation of Belarus’ (Article 369-1) and ‘insult to 

a government representative’ (Article 369).  

The exiled bloggers faced criminal prosecution ‘in absentia’.  

Thus, bloggers Andrei Pavuk and his ex-wife Volha Pavuk were sentenced 

to 12 and 8 years in prison respectively as well as huge fines under 13 and 8 

articles of the Criminal Code in June 2024. Both were accused of managing 

their ‘Rudabelskaya Pakazukha’ media project. 

An opera singer Marharyta Liauchuk, a blogger Ilya Saliankou, and a musician 

Uladzislau Navazhylau were also sentenced to imprisonment ‘in absentia’ for 

their participation in this project. 

https://baj.media/be/zavochny-sud-nad-blogerami-rudabelskaja-pakazuha/


A criminal case was filed against the blogger Anton Matolka in Belarus under 

13 articles of Belarus Criminal Code. The case was referred to the court at the 

end of 2024. Among other things, the creator of ‘Belarusian Hayun’ Telegram 

channel and previously an urbanist blogger was accused of an attempt to 

seize power, extremism and high treason. 

Following the consideration of a civil lawsuit against bloggers Raman 

Pratasievich, Yan Rudzik, and Stsiapan Putsila, who had already been 

convicted in a criminal case earlier (the last two defendants were convicted ‘in 

absentia’), a court decision was announced on May 7, 2024. Accordingly, they 

were ruled to pay more than 24.5 million Belarusian rubles to cover the 

damages of various governmental agencies, which were allegedly caused by 

their calls for protests. 21 million Belarusian rubles out of this sum are to be 

paid out on a solidary basis with the similarly convicted consultant for the 

Belarusian service of Radio Svaboda Ihar Losik and other individuals.  

The imprisoned journalists and bloggers are constantly subjected to pressure 

by means of isolation and aggravating conditions of detention. Among other, it 

is done through handing down additional sentences, allegedly, for 

‘disobeying maliciously the demands of prison administration’ under 

article 411 of the Criminal Code of Belarus.  

Reportedly, the supplementary sentence of 10 months of imprisonment was 

handed down to the journalist Ihar Karnei in addition to the initial sentence of 

three years in jail. The blogger Zmitser Kazlou was about to be released from 

prison. However, it didn’t happen, since the additional sentence of one year 

and five days was announced to him. Similar supplementary criminal cases 

were also filed against the imprisoned journalist Mikola Dziadok, who was to 

be released from custody on April 25, 2025, and a military analyst and blogger 

Yahor Lebyadok. 

 

Other kinds of pressure on journalists and mass media  

According to the BAJ sources, 30 journalists were detained, and 66 

journalists’ houses as well as editorial offices were subjected to police 

searches in 2024. Also, the Belarusian media workers were punished 19 

times by administrative arrests within the period under review. 

As part of political purges, Natalia Zhukouskaya, the presenter of Alfa Radio 

broadcaster, which is part of the ‘SB. Belarus Today’ state-owned holding 

company, and Dzmitry Kulikouski, the Alfa Radio sound engineer were 

detained for supporting post-election protests on February 19, 2024. Both 

were most probably fired afterwards. 



The law enforcement continued large-scale repressions, targeted at 

independent media workers. The intensified arbitrary persecution of journalists 

was apparently caused by the approaching presidential election in Belarus. 

Reportedly, at least seven former employees of ‘Intex-press’ newspaper 

were detained in Baranavichy (Brest region) at the beginning of December 

2024. Most probably, they were criminally charged for the alleged participation 

in an extremist group. 

Large-scale pressure on journalists who were forced to leave Belarus 

and continue to work abroad was carried out through searches at their 

places of registration in their native country within the framework of criminal 

proceedings in absentia, intimidation of relatives, threats to confiscate 

property for the benefit of the state (including housing). 

Thus, criminal investigators searched and seized the apartment, owned by 

Zmitsier Kazakevich, a journalist from Vitsiebsk, on May 16, 2024. Video 

footage was taken, depicting the employees of the Ministry of Emergency 

Situations breaking down the door to the journalist’s private residence. The 

footage was later used in the broadcast of the ANT state-owned TV channel. 

The presenter Ihar Tur noted that the apartment would be sold, and the cash 

would be transferred to compensate for the damage, caused by the Western 

sanctions on Belarus. 

The Belarusian Association of Journalists registered 26 searches in the 

period of June-July 2024. 21 of these searches took place in the apartments 

of media professionals who fled Belarus and continue to work in the media in 

exile. In most cases, the law enforcement agents showed search warrants 

within criminal cases, filed against the targeted media workers. 

The practice of convicting the exiled journalists for the alleged administrative 

offenses ‘in absentia’ continued in 2024. Thus, Alena Shabunia, associated 

with Belsat TV channel, was fined 2,800 Belarusian rubles in Vitsebsk. 

According to the mailed protocols, she was charged with the ‘dissemination of 

extremist materials’ (Article 19.11 of the Code of Administrative Offenses). 

The exiled media workers encountered pressure on their relatives in Belarus 

as well as harassment in Belarusian propaganda publications. Thus, the 

exiled journalists Dzmitry Lupach from Hlybokaye, Vitsiebsk region and Ihar 

Kazmerchak from Vorsha, Vitsiebsk region were harassed with publications in 

the state-owned media containing insults and slander in relation to them. 

The rhetoric of state propagandists was abundant in hate speech. 

https://baj.media/be/znjavagi-i-mova-varozhasci-telegram-kanal-blizki-da-silaviko-ckue-zhurnalista-zmitra-lupacha/
https://baj.media/be/pakljopnicki-dopis-pra-igara-kazmerchaka/
https://baj.media/be/pakljopnicki-dopis-pra-igara-kazmerchaka/


Thus, Kiryl Kazakou, ‘Minskiy Kuryer’ newspaper’s Editor-in-chief called to 

shoot down a blogger Mikita Melkaziorau without trial, referring to him as ‘the 

animal’. The state newspaper’s top manager expressed his personal 

readiness ‘to do away’ with the blogger, using dehumanizing rhetoric in 

relation to the media worker. 

In addition, security forces wrote in their Telegram channel that searches in 

Melkaziorau’s house and interrogations of his relatives would be carried out 

with special treatment. 

On July 23, 2024, the Main Directorate for Combating Organized Crime and 

Corruption (GUBOPiK) representatives announced that they had filed criminal 

cases against two hosts of the ‘Zerkalo’ TikTok channel and forced their 

parents to record a video reel with words of condemnation against their 

children. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THE USE OF ANTI-EXTREMIST LEGISLATION TO RESTRICT FREEDOM 

OF EXPRESSION  

https://nashaniva.com/356316
https://nashaniva.com/347649


Persecution for disloyalty and dissent under the guise of combating extremism 

continued in 2024. The online space remained the main area of this fight.  

In addition, the authorities organized ‘preventive’ talks at universities, state 

organizations, and enterprises, where ideological workers and representatives 

of law enforcement agencies dwelt upon ‘external enemies,’ the danger of 

destructive online resources and ‘extremist ideology’ attributed to the 

opposition and independent media. They kept warning the public against 

subscribing to Telegram channels banned by the authorities and any forms of 

‘extremism.’ 

11 independent media projects were labeled as ‘extremist groupings’ by 

the Belarusian governmental authorities in 2024.  

The list of affected media includes the Belarusian ‘Radio Racyja’ based out of 

Bialystok (Poland), DW Беларусь, UDF — Belarus News, ‘This is Minsk, 

Baby’ (including the blogger Usiaslau Pashkevich’s (aka ‘Tuteyshy 

Shliakhtsich’) accounts on social media, ZnadNiemna.pl News Web-site, 

published by the Union of Poles in Belarus, which is not recognized by the 

Belarusian authorities, ‘Why are you lying?’ media project, which deals with 

analyzing the state propaganda techniques, s13.ru Hrodna City Web-site, as 

well as the media projects ‘Pozirk’, Orsha.eu, Media IQ, and ‘The Ordinary 

Morning’. Moreover, the Web-resources ‘We Are Not Slaves’, ‘The People's 

Reporter’ (a project of ex-political prisoners and bloggers Aliaksandr Kabanau 

and Siarhei Piatrukhin) as well as the blogger Aleh Zhalnou’s social media 

were labeled as extremist formations, too. 

It was for the first time that the authorities applied a new practice of 

adding new names to the initially published lists of individuals, 

associated with extremist groupings. This new practice affected the 

‘Zerkalo’ and KYKY.ORG media projects in 2024. 

The Belarusian authorities continued liquidation of legal entities of 

organizations, previously labeled as extremist groupings.  

On March 11, 2024, the oldest Belarusian News Agency BelaPAN Closed 

Join-Stock Company was liquidated by court as requested by the Public 

Prosecutor’s office of Pershamayski City District of Minsk. The BelaPAN 

employees were sentenced to long terms of imprisonment in 2022. 

Ten imprisoned journalists and the imprisoned blogger Aliaksandr Ihnatsiuk 

were added by the authorities to the List of citizens of Belarus, foreign citizens 

or stateless persons, involved in extremist activities in 2024. 

https://mvd.gov.by/ru/news/8642
https://mvd.gov.by/ru/news/8642


Also, the journalists Yury Drakakhrust, Hanna Liubakova, and Alena 

Tsimashchuk were labeled by the KGB as related to ‘terrorist activities’.  

The Belarusian authorities continued criminal prosecution of citizens for any 

interaction with the independent mass media, labeled as ‘extremist groupings.’   

Thus, on April 19, 2024, the Minsk City Court sentenced Nastassia Matsiash, 

to two years in prison on charges of the alleged ‘participation in an extremist 

formation’ for working as a language consultant for the Belsat TV channel 

from 2021 to 2023. 

Event host and actor Kiryl Allahverdyan was detained on June 2, 2024 for 

having been filmed in satirical videos for the Belsat TV channel wearing a 

police uniform. 

A historian Ihar Melnikau was sentenced to 4 years in prison on September 

13, 2024 for being interviewed by the ‘European Radio for Belarus’ five 

months before the media outlet was declared an ‘extremist grouping.’ 

According to the indictment, he did it ‘knowing in advance about the extremist 

activities, implemented by the members of the information resource, which is 

banned in Belarus, in order to develop and promote the mass media of such 

orientation and engage more citizens in similar activities.’ 

As before, the content of independent media and personal pages of 

prodemocratic journalists and civil society activists was broadly recognized as 

extremist materials in 2024. TikTok and X accounts were often targeted by the 

Belarusian authorities. It was for the first time in history that an account on 

Threads was included in the list of extremist publications.  

Also, it was registered for the first time that the content of a Web-resource on 

LGBTQ+ issues was included in the list of ‘extremist materials.’ In particular, 

the social media of Belarusian transgender community were banned in the 

country.  

On February 13, 2024, the content of ‘BAJ. Belarusian Association of 

Journalists’ Telegram channel (t.me/bajmedia) was labeled by the regime in 

power as ‘extremist content’. A similar ‘extremist’ labeling affected the 

baj.media pages on TikTok social media on March 18, 2024.  

In addition to Belarusian online media, a number of foreign media appeared 

on the National List of Extremist Materials, including ‘Current Time TV’ media 

project (6 topical editorials), two articles under the titles ‘Our Pushkin’ and 

‘Brother People’ on the Web-site of Die Tageszeitung newspaper from 

http://kgb.by/ru/perechen-inf-ru/
https://spring96.org/be/news/116249
http://t.me/bajmedia
http://mininform.gov.by/documents/respublikanskiy-spisok-ekstremistskikh-materialov/


Germany as well as the YouTube channel of UNIAN News Agency and eight 

Telegram Web resources from Ukraine. 

On April 4, 2024, the Operations and Analysis Center under the President of 

the Republic of Belarus published an order that provided for cancellation of 

domain names of Web-resources included in the National List of Extremist 

Materials. The national domain zone administrator was authorized to 

implement the order.  

Reform.by and Media-Polesye.by were among the first media outlets affected 

by the new legal provisions.  

The Belarusian people were frequently prosecuted for distributing ‘extremist’ 

media production under Article 19.11 of the Belarus Code of Administrative 

Offenses (‘Distribution, production, storage, transportation of information 

products containing calls for extremist activities or promoting such activities’). 

Most of them were prosecuted for comments, likes, reposts of online 

publications and other form of online activity even in case when the original 

publications had been produced before the moment of time, when the original 

sources were labeled as ‘extremist’ by the Belarusian authorities.   

It was for the first time in May 2024 that a criminal case was filed for 

‘facilitating extremist activities’ due to a single repost of a news item from an 

‘extremist grouping’ website. Previously, such cases used to be classified as 

administrative offenses. The Main Directorate for Combating Organized Crime 

and Corruption of the Ministry of Internal Affairs of Belarus (GUBOPiK) 

commented upon the new law application practice as follows: ‘It was enough 

to send a single message to public chats, previously published by an extremist 

organization, to initiate a criminal case under Art. 361-4 of the Criminal Code 

of Belarus. This righteous method will be further actively used from now on 

and such deliberate actions will be severely punished.’  

It is obvious that security forces publish such posts with the purpose of 

intimidating Internet users who look for unbiased information from 

independent media sources. 

An administrative case for keeping ‘extremist’ books was filed in 2024.  

Thus, reportedly, a resident of Kobryn (Brest region), who kept the ‘banned’ 

book by Uladzimir Arlou ‘Homeland: A Story for Children. From Rahneda to 

Kastsiushka’ on a shelf was punished with 10 days of administrative arrest on 

https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=T62405642
https://news.zerkalo.io/life/67689.html?tg=9


June 1, 2024. The court noted that keeping the book on the shelf is regarded 

as public demonstration of ‘extremist materials.’ 

The first sentence for ‘denying the genocide of the Belarusian people’ 

(article 130-2 of the Criminal Code) was handed down to the ‘Odnoklassniki’ 

social media community administrator Andrei Savitsky in Minsk on October 

30, 2024. Moreover, he was accused of insulting Aliaksandr Lukashenka and 

sentenced to three years of imprisonment in a penal colony.  

The criminal prosecution was grounded on the publication, where the 

defendant allegedly ‘denied the mass extermination of civilians in the village of 

Khatyn by soldiers of the 118th Schutzmannschaft Battalion of the Security 

Police and the SS Special Battalion under the command of O. Dirlewanger in 

the framework of a punitive operation on March 22, 1943.’ 

RESTRICTION OF ACCESS TO INFORMATION BY ADMINISTRATIVE 

MEASURES  

The Ministry of Information and other governmental agencies limited 

access to the ‘unwanted’ information through censorship restrictions. 

The grounds for these restrictions went beyond the ‘fight against extremism’ 

and violation of Mass Media Law.  

On April 8, 2024, basing on the ruling of the Ministry of Foreign Affairs, the 

Ministry of Information of Belarus took retaliatory measures in relation to 

foreign media for the first time in history. Subject to the introduction of a 

ban on the activities of certain Belarusian mass media outlets in Latvia, 

Lithuania and Estonia, the Belarusian governmental agency decided to 

restrict access to a number of media outlets from these countries on the 

territory of Belarus. (A list of targeted foreign media outlets wasn’t provided at 

that).  

The Ministry of Information traditionally monitored online publications, 

initiated blocking of Websites and issued warnings to their publishers. 

On September 20, 2024, the recently appointed Minister of Information Marat 

Markau noted during the international conference on ‘International Standards 

in the Electoral Process: Experience and Development Perspectives’ that the 

governmental agency under his leadership pays more and more attention to 

‘regulation of information space.’ In particular, he said that around 14,000 

Web-resources were blocked in Belarus as of September 1, 2024. 

Moreover, over 5,000 Websites were labeled as ‘extremist content.’ The 

https://www.sb.by/articles/v-minske-vynesen-prigovor-za-otritsanie-genotsida-naroda-i-oskorbleniya-prezidenta.html
https://belta.by/society/view/mininform-v-belarusi-ogranichen-dostup-k-5-tys-ekstremistskih-internet-resursov-662699-2024/


number of banned online resources increased almost 35 times, compared to 

the period between the years 2015-2020. 

 

Thus, the Website of ‘Bureau Media’ investigative journalism media project – 

buromedia.io was blocked for public access in approximately 30 minutes after 

posting a publication about the Belarusian Red Cross on its pages on January 

5, 2024.  

Web-users’ access to ‘My Brest’ regional news Web-resource 

www.mybrest.by  was restricted subject to the ‘revealed’ violation of mass 

media law, due to the published hyperlink to the allegedly ‘extremist’ belsat.eu 

Web-site in their online publication that was posted back in 2017.  

The Ministry of Information of Belarus restricted access to the Websites 

baranovichi24.by (due to the published link to an ‘extremist’ media) and 

Katolik.life (no reason provided). The latter was previously blocked in Russia, 

probably since it touched upon the topic of the war in Ukraine. 

 

On August 2, 2024, the ‘Channel 8’ TV program editorial received a written 

warning from the Ministry of Information ‘for violating the requirements of the 

national legislation on mass media’ by means of dissemination of prohibited 

information. 

Public access to the Russian ‘Okko’ online cinema was ‘temporary 

suspended’ in Belarus once again on October 1, 2024. 

The media business was accused of violating Article 38 of the Belarus Law on 

Mass Media by means of ‘posting prohibited information aimed at promoting 

violence and cruelty on this Web-resource.’ The Ministry of Information didn’t 

disclose the essence of claims at that. 

 

Censorship was observed in different forms, and the circle of affected 

entities surpassed mass media.  

The stated-owned CTV channel censored the broadcast of the European 

Football Championship, having taken the last-minute decision to avoid 

showing the matches of the Ukrainian national team to the Belarusian 

audience.  It was done despite the fact that the matches had been included in 

the TV program.  

The websites of state-owned media outlets (‘Homelskaya Prauda,’ 

‘Homelskiya Vedamastsi,’ ‘Belarus 4 Homel,’ ‘First City TV Channel,’ as well 

as district newspapers) and Web-resources of local administrations in the 

https://baj.media/be/paslya-publikacyi-pra-zamezhnyya-vayazhy-belaruskaga-chyrvonaga-kryzha-zablakavali/
http://www.mybrest.by/
https://baj.media/be/na-zagad-ministra-infarmacyi-u-belarusi-zablakavali-sayt-moy-brest/
https://mediazonaby.com/news/2024/06/21/baranovichi
https://katolik.life/bel/news/sotsium/item/5451-khrystsiyanski-praekt-zablakavali-belarusi-i-rf-chamu-i-shto-z-getym-rabits.html
https://belsat.eu/news/18-06-2024-belaruskae-telebachanne-ne-budze-pakazvats-matchy-zbornaj-ukrainy-na-eura-2024


Gomel region introduced a kind of ‘self-censorship’ in May 2024. They blocked 

access to their pages for visitors from abroad. 

The ‘Belarusian N-corpus‘ Web-resource with a collection of texts in modern 

Belarusian language and references to Websites in Belarusian was affected 

by political censorship, too. Public access to its Webpages was restored in 

nearly half a year since their blocking. However, the resumed version lacked 

nearly 90% of the originally published texts, including the publications of 

independent Belarusian mass media there. The revived database of Web-

resources currently includes the state-owned online media, namely the ‘BelTA’ 

News Agency, the ‘Zviazda’ newspaper, and the Aliaksandr Lukashenka’s 

official Website.  

The Web-archive of ‘Culture and Art’ holding company that unites the ‘Culture’ 

daily newspaper and the ‘Art’ magazine was blocked for public access in June 

2024. The Web-resource wasn’t updated since 2021. However, it remained 

accessible for users. It contained online exhibits, representing the whole 

history of Belarusian art, including the informal art, since the beginning of the 

21st century. Among other it contained quite a few publications about the 

people of culture and art, who appeared in prison or in exile, and whose works 

of art do not meet the current ideological requirements.  

Publication of ideologically loyal pro-governmental materials about Belarusian 

culture on the holding company’s new Website (https://kultura-info.by) started 

in the summer of 2022. 

The entire management of ‘Letapis’ film studio, which is a division of the 

‘Belarusfilm’ national film company, was dismissed for political reasons in 

2024. The studio is responsible for producing documentaries.  

Halina Adamovich, a documentary filmmaker and a prizewinner at numerous 

film festivals, was dismissed, too. The governmental authorities had certain 

questions regarding the director's films. A phonogram dedicated to Ukraine in 

one of her films was the last straw that led to the dismissal. 

Following a range of insults and accusations in pro-government Telegram 

channels in February 2024, the ‘Mila’ store chain was forced to delete a post 

on Instagram featuring a famous presenter Yauhen Perlin, who resigned from 

the state TV after the 2020 presidential election. 

The pressure affected bloggers from Homel, Maksim Filipovich and Yauhen 

Katlyarou, who were clearly loyal to the authorities. In January 2024, they 

were forced to delete (or make private) hundreds of their previous videos of a 

https://bnkorpus.info/korpus.be.html
https://nashaniva.com/334616
https://baj.media/be/kultura-i-mastactva-stau-nedasjazhnym-dlja-navedvalnikau/
https://d1j52mw0aso44.cloudfront.net/by/naviny/v-gomele-zachistka-provlastnyh-blogerov.html


critical nature. M. Filipovich did this after serving a 15-day administrative 

arrest, and Yauhen Katlyarou did this after a recording of a conversation with 

a local governmental manager was published. Apparently, it had some 

unpleasant consequences for him. Katlyarou did not manage to avoid criminal 

prosecution in the future. 

Some Belarusian exiled media were banned both in Belarus and Russia.  

On January 26, 2024, the Russian Ministry of Justice labeled the media outlet 

‘Vot Tak’ as a foreign agent. This is an international project of the Belsat TV 

channel in the Russian language, aimed at the post-Soviet audience. Since 

2020, it has been operating as an online media portal, publishing news, 

analytics, expert opinions, reports, and interviews. The publication employs 

journalists from Russia, Belarus, Ukraine, and other countries in the region. 

On June 25, 2024, the Belsat TV channel was blocked for public access in 

Russia (among other foreign media) in response to the blocked access to a 

number of Russian media in the EU.  

On September 13, 2024, the Russian General Prosecutor's Office recognized 

the activities of the ‘Belsat’ TV channel as ‘undesirable’. The department 

noted in its official press-release that ‘one of the key tasks for the Polish 

‘Belsat’ organization is to discredit the domestic and foreign policy of Russian 

authorities, create a negative image of the country, and criticize integration 

processes within the Union State of Russia and Belarus.’   

The Reform.news online media outlet received a message from the 

‘Roskomnadzor’ supervisory agency in Russia on August 19, 2024. The 

Russian governmental agency notified the media editorial about their plan to 

block the Russian users’ access to the Web-resource, in case the 

Reform.news team fails to delete publications from their Web-pages within 24 

hours. The online media outlet is banned in Belarus. 

On November 12, 2024, the Ministry of Information urged the distributors 

of printed production to conduct an audit of printed publications and 

remove from sale those items that may ‘harm national interests.’ A specific list 

of publications was not provided, but it referred to those that, allegedly: 

- distort historical truth and justice,  

- promote non-traditional sexual relations, religious intolerance, violence, 

cruelty and pornography, incite hostility and hatred, 

- promote subcultures that are non-traditional for Belarusian society, 

https://minjust.gov.ru/ru/events/49936/
https://vot-tak.tv/
https://baj.media/be/u-rasii-zablakavali-belsat/
https://epp.genproc.gov.ru/web/gprf/mass-media/news?item=97885530
https://reform.news/roskomnadzor-snova-zablokiroval-reform-news
http://mininform.gov.by/news/actual/vnimaniyu-rasprostraniteley-pechatnoy-produktsii/
https://reformby.org/mininform-potreboval-izjat-iz-prodazhi-pechatnye-izdanija-nanosjashhie-vred-nacionalnym-interesam


- provide sexual education for children and can have a negative impact 

on their physical and mental development, distorting the idea of true 

family values. 

‘The List of printed publications containing messages and (or) materials, the 

distribution of which may harm the national interests of the Republic of 

Belarus’ was approved at a meeting of the National Commission for the 

Evaluation of Symbols, Attributes, and Informational Products on November 

21, 2024. The list consists of 35 items, including manga, novels on LGBTQ+ 

topics, erotic prose, and unofficial interpretations of the history of Belarus. 

Consequently, the Ministry of Information banned distribution of these 

publications on the territory of Belarus under the threat of cancelling the 

printed press distributors’ certificates of state registration as per Article 33 of 

the Belarus Law ‘On Publishing Activities.’ 

 

EVENTS IN THE STATE MEDIA FIELD  

The propaganda activities of state media continued against the 

background of ongoing repressions in relation to the non-state media 

resources and further ideologization of different spheres of life in 

Belarus in 2024. These activities were also observed in the framework of 

the Union State of Belarus and Russia within the period under review.  

In particular, a resolution on founding the Union State’s media company 

with the purpose of creating and promoting common media narratives 

was signed at a meeting of the Supreme State Council of the Union State of 

Belarus and Russia in St. Petersburg on January 29, 2024. The idea of 

starting the entity had been articulated by Aliaksandr Lukashenka repeatedly 

for several years in a row.  

According to Maksut Shadayev, Russia’s Minister of Digital Development, 

Communication and Mass Communications, the media holding will embrace 

the currently existing two weekly newspapers – ‘Soyuznoe Veche’ and ‘Soyuz. 

Belarus – Russia’ as well as the Union State’s TV and Radio Company first of 

all. The media outlets are supposed to ensure the implementation of ‘the 

unified and coordinated media policy’.  

One billion Russian rubles (about 11 million USD) will be allocated for the 

launch of the media holding from the budget of the Union State. Its 

headquarters will be based out of Moscow, and its representative office will be 

located in Minsk. It is planned to establish a ‘resource hub’ within the holding, 

which will create content for distribution through electronic media.  

https://soyuz.by/projects/dekrety-vysshego-gosudarstvennogo-soveta-soyuznogo-gosudarstva/postanovlenie-ot-29-yanvarya-2024-g-3-o-sozdanii-mediakompanii-soyuznogo-gosudarstva
https://tass.ru/obschestvo/19847771
https://iz.ru/1661728/elizaveta-krylova/obediniai-i-deistvui-na-sozdanie-soiuznogo-mediakholdinga-napraviat-1-mlrd-rublei


On November 5, 2024, the Union State Media Company was established at 

a meeting of the Council of Ministers of the Union State. Also, its charter and 

the composition of its Supervisory Board were approved. Reportedly, it is 

planned that the latter will be dealing with funding the production of content 

about the main events and achievements of the Union of Belarus and Russia. 

It is suggested that the funded content will be distributed on other media 

platforms, too.  

Moreover, a resolution on developing a strategy for the formation of the 

Union State’s common information space was adopted.  

The creation of media holdings in the form of joint editorial offices of local 

state newspapers continued in Belarus, too.  

Thus, it was announced that three such newsrooms would be created in the 

Brest region during the meeting of Brest Regional Executive Committee on 

January 25, 2024. 

Tatsiana Hahakava, the head of the Main Department of Ideological Work and 

Youth Affairs at Brest Regional Executive Committee noted during the 

meeting that ‘work in the Web-space is task #1 for modern mass media.’ 

Therefore, bloggers were recruited to work in the editorial offices of two media 

outlets in the region. The Minister of Information Uladzimir Piartsou attended 

the meeting in Brest. He noted in his speech that Belarus had developed ‘an 

effective system of providing information.’ However, according to him, ‘it 

needs sharpening and reformatting in some places that has been completed 

by 97% in the Brest region.’ 

On April 8, 2024, the former Minister of Information Uladzimir Piartsou was 

appointed to the new position of Deputy Head of the Presidential 

Administration. At the same time, Aliaksandr Lukashenka articulated the need 

‘to tighten up and put in order all the mass media and ideological work’ as well 

as to focus on the issues of propaganda and counter-propaganda. 

The state authorities and mass media intensified their propaganda 

efforts on the eve of the most recent ‘election campaign’ and, 

particularly, the voting day during another ‘election’ of Aliaksandr 

Lukashenka on January 26, 2025. 

The VIDEOBEL.BY multimedia Web-portal started its operation on 

September 12, 2024. It is supposed to accumulate socio-political content from 

leading Belarusian state media and conduct live broadcasts, in particular from 

events with the participation of Aliaksandr Lukashenka.  

https://ria.ru/20241105/mediakompaniya-1981949172.html?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop&utm_referrer=https%3A%2F%2Fdzen.ru%2Fnews%2Fsearch
https://ria.ru/20241105/mediakompaniya-1981949172.html?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop&utm_referrer=https%3A%2F%2Fdzen.ru%2Fnews%2Fsearch
https://baj.media/be/u-bresce-chynouniki-azadachylisya-chamu-lyudzi-mensh-chytayuc-dzyarzhaunyya-gazety-vyysce/
https://president.gov.by/ru/events/vladimir-percov-naznachen-zamestitelem-glavy-administracii-prezidenta
https://videobel.by/ru-RU
https://belta.by/society/view/multimedijnyj-portal-videobelby-zapustilsja-v-belarusi-660543-2024/


‘The First News’ state-owned TV channel started broadcasting its programs 

in Belarus on September 17, 2024. It was included in the mandatory publicly 

available package of TV Programs. The continuous news broadcasting for 

many hours is a peculiar feature of this media outlet.  

The Ministry of Information officials stated on November 14, 2024 that 

following the recent monitoring of the Internet, they had urged five owners of 

Web-resources that distribute TV production to stop violating the legal norms 

of Belarus Law ‘On Mass Media’ and provide general access to the mandatory 

public package of TV programs. The governmental agency threatened to limit 

access to these Web-resources in case of non-compliance with the set 

requirements. It had already restricted access to the ‘Okko’ online cinema 

from Russia for failing to meet the requirements earlier. 

Propaganda activities of Belarusian state-owned media led to the 

introduction of additional restrictive measures in relation to them. 

In March 2024, the Latvian National Council for Electronic Media (NEPLP) 

took a decision to ban access to the Websites of the state-owned ANT TV 

channel (ont.by) and the ‘SB. Belarus Today’ (sb.by) media holding for being 

related to the dissemination of aggressive Russian propaganda and hate 

speech. 

The Ministry of Information of Belarus responded with a statement, blaming 

the Latvian authorities of ‘impermissible actions aimed at limiting freedom of 

speech and purposefully depriving the Latvian citizens of their right to receive 

complete and unbiased information.’  

As reported in April 2024, the suspension of the Belarusian State TV and 

Radio company’s membership in the European Broadcasting Union (EBU) 

would be indefinite until the situation improvement in the future. It was initially 

set from May 2021 to July 2024. And it was motivated by the lack of 

objectivity, freedom and independence of the press, the continuous wave of 

repression against journalists as well as the broadcasting of so-called 

‘repentant’ videos, equated to torture. 

Against the background of international sanctions, the Ministry of Information 

of Belarus started to apply the mechanism of their circumvention, referring to 

the law that had been adopted in 2023. The legal act allows the use of objects 

of intellectual property without getting the consent of their copyright holders if 

the latter are included in the list of legal entities from the so-called ‘unfriendly’ 

countries. The International Federation of Football Associations (FIFA) and 

the Union of European Football Associations (UEFA) were included in this list 

by the ministerial decrees of February 14th and February 19th respectively. 

Consequently, it became possible to broadcast international football 

https://news.zerkalo.io/life/77298.html?tg=4
http://mininform.gov.by/news/all/pyati-vladeltsam-internet-resursov-vyneseno-trebovanie-ob-ustranenii-narusheniy-zakona-o-smi-/
https://reformby.org/mininform-potreboval-ot-pjati-internet-resursov-predostavit-dostup-k-objazatelnomu-paketu-teleprogramm
https://rus.delfi.lv/57860/latvia/56402982/neplp-zakryl-dostup-k-devyati-saytam-s-rossiyskoy-propagandoy
https://baj.media/be/u-latvii-zabaranili-dostup-da-ant-i-sb/
https://t.me/mininform
https://reform.news/priostanovka-chlenstva-belteleradiokompanii-v-ebu-stanet-bessrochnoj
https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=W22441166
https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=W22441422


championships in Belarus without obtaining the appropriate permissions from 

the non-resident copyright holders. 

The state media in Belarus circumvented the imposed sanctions, 

violating the rules of broadcasting sports competitions. 

On June 7, 2024, the Ministry of Information supplemented the list of sports 

competitions that can be broadcast in Belarus without the rights holders’ 

consent. These are the Nations League matches and friendly matches with 

the participation of the Belarusian national football team. They were allowed to 

be shown without UEFA's consent. 

On July 28, 2024, the ‘Belarus 5’ state TV channel showed part of a swimming 

competition during the Olympic Games, where a Belarusian athlete 

participated, having no rights to broadcast it. (The video footage was neither 

promoted nor commented on in any way). 

On August 5, 2024, the European Union introduced new sanctions against 

a number of Belarusian law-enforcement officers and propagandists, including 

Iryna Akulovich, the CEO of ‘BelTA’ News Agency, Dzmitry Zhuk, the ex-

head of Aliaksandr Lukashenka’s press service, and Mikita Rachylouski, the 

host of ‘Senate’ TV program on the CTV channel. The Ministry of Information 

of Belarus called these sanctions the ‘grossest violation of international law’ in 

a corresponding statement, delivered on the same day.  

https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=W22441672
https://baj.media/be/mininform-razreshil-piratskij-pokaz-matchej-ligi-nacij-i-tovarishheskih-matchej-sbornoj-po-futbolu/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/08/05/belarus-eu-lists-further-28-individuals-for-participation-in-internal-repression/

